Körkort 2008

matte_matte

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Borensberg
Hoj
HONDA CBR929RR -00
GÖTT!! Klarade uppkörning för tung MC idag så nu kan man ta å åka å glida. Blev en slut kostnad på 4120kr inte så farligt ändå eftersom de höjt priserna i år. Lycka till alla andra som ska köra upp i dagarna.

//Mattias
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Shit... tycker att det är jäkla svårt i 50. Bara jag som tycker att det är svårt med höghastighetsbanan?
Lågfartsbanan tycker jag däremot en baggis.

Tyckte å andra sidan allt var lätt med min hojj, körde skolan gamla herk-buell idag.. fan det gick knappt att hålla jämn fart, 80% av allt för mig gick åt att fokuser på hojjen och 20% på banan.. gick skit kan man lungt säga
 

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
uppkörning imorgon då... Upp kl. 5 o vara på trafikskolan kl 6 :huvet
Jävligt kul o försöka sova tidigt när man jobbat natt hela veckan.

5 lektioner har det blivit o det SKA gå bra imorgon.
Haft problem med krypkörningen och ENDAST krypkörningen... Men nu satte jag den nog 10ggr på raken idag så nu jävlar :)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Grejade uppkörningen idag jag också! Blev en tur nu ikväll trots spöregn, men kul var det :) :tummenupp

Lycka till ni andra som håller på med körkortet nu.
 

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Karlshamn (Blekinge)
Hoj
Honda hornet -98
oj oj.. sista körningen avklarad. Uppkörning på onsdag. Nu börjar man väll bli lite nervös.. men men ska ut o övningsköra lite till. hoppas det går bra på uppkörningen..

ha det alla. o lycka till ni som håller på att ta
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Ok, då får väl jag också sälla mig till skaran som kan kalla sig mc-förare. Körde upp igår i Västerås och var den enda som gick vidare från manöverbanan och fick komma ut i trafiken. :yoparty

Gjorde naturligtvis några småmissar men eftersom vägverket ser till helheten så gick det bra även om det var fruktansvärt nervöst!

Jag körde upp tillsammans med Körkortexpress.se , kan varmt rekommendera dem och då specielllt mc-läraren Magnus, deras ägare. En proffsigare, lugnare och mer metodisk person får man leta efter. På de fyra dagar jag var där var varje dag en aha-upplevelse. Jag bodde i deras elevlägenhet tillsammans med en hop andra körkortstagare (mest b-kort) och det var rena kollo-känslan. :)

I vilket fall som helst är jag en lycklig man nu, och även om jag hade kul så var det stentufft. Öva massor innan du åker dit är ett bra tips, annars är det lätt att tappa sugen då tempot är väldigt högt.

Lycka till alla som håller på med a-kortet! :tummenupp
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Grattis!

körde med min egen hoj igår på balansbanan och det gick riktigt bra! Kortet känns nära snart faktiskt :D
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
En fråga till samtliga som nu tagit körkort:
Hur svår var uppkörningen om du jämför med hur svårt du trodde att det skulle vara, på en skala 1 (mycket lättare) till 10 (mycket svårare)?

Svårt att svara på, men jag tycker nog det var lättare än jag trodde. Nu hade jag iofs ruskig ångest innan (och under tiden) så det är svårt att sätta ett "betyg" på hela upplevelsen.
 

Absint

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat
Uppkörning med XTZ 750 alt. Africa Twin?

Sitter och kollar på en allround-hoj som man även kan ha när man gör uppkörningen (kommer ta kortet som privatist). Har en Thundercat idag men den kan jag inte använda vid uppkörningen.
Nu funderar jag på hur det skulle funka med en Yamaha XTZ750 Super Tenere eller Honda Africa Twin som uppkörnings- övningshoj?
Vad tror ni?
 

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 660 SMC
:fyllisar körde upp i uppsala och klarade det tunga A kortet i dag på förmidagen, så jävla härligt var ute ett par timmar och åkte inan jobbet. ni andra som kördeupp i förmidags hur gick det för er?:)
 

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag kände mig sjukt misslyckad efter gårdagens körlektion. Tragglade inbromsningar i 55 jävla minuter. De sista 2-3 försöken gick bra, men innan dessa gick allt fel. Svårast var det att bromsa i 90 km/h. Tror att det beror på att jag tycker att det är rätt läskigt att tillförlita sig på enbart frambromsen. Jag vill gärna smyga in med lite bakbroms också.
Sedan tänker jag för mycket precis innan själva bromsningen; koppla samtidigt som man bromsar, blick långt fram, ge fan i att låsa framhjulet, ge fan i bakbromsen, raka armar etc.
Jag tror att jag gör det svårare än vad det egentligen är. Men det är ju så jävla irriterande.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top