Körkort 2008

jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält

Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?
 
j
Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?


Låter mest logisk och det rätta. Annars får du la vänta hur länge som helst utan att någon vet att du vill in.
 
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält

Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?

de där stegen tar inte 2 timmar att göra, det är bara att göra allt i ett svep tar 1 sek och man är klar att köra. inga problems.
 
Någon som är klar med teorin som har böcker som de inte behöver liggandes i någon låda? :)
 
Håller på att välja mellan att ta mellankort nu eller vänta till tungt, är det 21 för tungt som gäller om man inte haft mellankort? eller är det 20?
 
Jag funderar också på att ta kortet till sommarn, men jag har aldrig kört mc :S

tänkte höra med er, om man bokar en körlektion på en körskola, säg 80 minuter... hur mkt av den tiden får man köra mc? och hur mkt teori ska dom gå igenom? nog fan vad jag var gasen, bromsen, koppling sitter osv. men det vet ju inte dom

någon som kört en lektion som "nybörjare" och vet?
 
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält
Innan du byter körfält ska du titta en gång till över axeln, man ska kolla fler än en gång och försäkra sig om att man kan byta körfält. Jag gör så här när jag kör hoj och ska byta fil:

1 koll i backspegeln
2 ser bakåt över axeln (döda vinkeln)
3 blinker på
4 en koll igen över axeln före jag påbörjar bytet
5 körfältsbyte sker och även koll både bakåt och framåt under tiden jag byter fil

Det grejar ni, öva på bara så ordnar sig allt. Har ni handledare så ta med honom/henne till trafikskolan och samkör dom för effektivare lärande (för då blir handledaren lite uppdaterad också). :tummenupp
 
och hur mkt teori ska dom gå igenom?
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.

På första lektioner visar dem dig grejor som rör säkerheten såsom bromsar, el mm. Har du inte kört något innan kör läraren ut dig till en parkering eller liknande där du får testa hojen. Har du B-körkort så kommer du nog inte ha problem med växlingen. För mig slutade första lektionen att jag fick köra lite i trafik.

Lyckatill!
 
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.

På första lektioner visar dem dig grejor som rör säkerheten såsom bromsar, el mm. Har du inte kört något innan kör läraren ut dig till en parkering eller liknande där du får testa hojen. Har du B-körkort så kommer du nog inte ha problem med växlingen. För mig slutade första lektionen att jag fick köra lite i trafik.

Lyckatill!

Okej, jag har inte bokat in mig hos någon körskola ännu, så jag var tvungen fråga innan jag gjorde det.. för när man har _körlektion_ vill man ju köra :yoparty

Jodå B-körkort har jag så jag hoppas att jag både kan hitta dragläge och har ett sunt trafikvett :)
 
Teorin avklarad förra veckan, första lektionen idag....skön o euforisk känsla överlag som sig bör, men hojen var inte alls som jag tänkt mig, kändes som min gigatiska firmabil var lättare att köra efteråt *s

Kör på Forsbergs trafikskola i GBG, Roger är GRYMT BRA som lärare...men hojen kom jag inte alls överens med (kawasaki Z-750) rycker till rejält när man släpper gasen o även när man ökar gaspådrag vid "krypkörning" påminner om de äldsta spårvagnarna *haha
Har bara kört Moppe, Cross o 125:a förut...är sporthojarna såna överlag?
#####
(Har raderat/redigerat en missuppfattning här mellan mig o läraren, det var 20-25 enkel lektioner o inte dubbel)
#####
 
Last edited:
Han pratade dock om att de flesta tar 20-25 dubbellektioner (715k st) dvs 28600-35750 för bara körningen på trafikskola.....så nu börjar jag känna att jag bör vänta o köra privat nåt annat år....faaan vilka ilandsproblem man får ibland *haha
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.

Själv var jag helt okunnig, hade inte ens kört en moppe och min lärare pratade om max 15 lektioner. Vartefter jag blev duktigare togs lektioner bort men jag varvade med privat körning.
 
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.

Själv var jag helt okunnig, hade inte ens kört en moppe och min lärare pratade om max 15 lektioner. Vartefter jag blev duktigare togs lektioner bort men jag varvade med privat körning.


Låter vettigt det du säger, de har dock fått bra kritik bland annat härinne...hmmm
Jag har läst en del inlägg o fått för mig att ngt mer än 20.000k borde räcka...
Får försöka bestämma mig tills imorrn så jag slipper banavgiften tills onsdag fall jag bestämmer mig för att lägga ner i år...
 
20-25 dubbellektioner låter lite i överkant. Jag hade knappt sett en mc innan mitt första pass (bara smiskat MT5a för drygt 10 år sen), och jag tror det slutade på 8-10 dubbellektioner.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top