Körkort 2008

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Ok den här då :p
vad tror ni om att köra upp med en stunthoj?
retar lärarn onödigt eller helt ok?
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Snart är det dags!!

Sådärja!! Nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga eller rättare sagt givit upp för frestelsen. :rolleyes: Efter flera år av drömmar, två år av funderingar (ekonomi, garagebrist) och (minst) ett halvår med tvekan, tvivel och avgrundsdjupa grubblerier (krasher,skador,mm)... Skrivit in mig som körkortsaspirant på Dalens trafikskola. Första lektionen med Andreas är den 21/4 kl. 09.30!! :banana Med lite tur så har våren återvänt tills dess och de nya hojjarna anlänt: BMW F 650 GS. :tummenupp Tidigare MC-kunskap begränsar sig till två stycken "Prova på"-tillfällen och en provlektion förra våren så önska mig lycka till!!
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Sådärja!! Nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga eller rättare sagt givit upp för frestelsen. :rolleyes: Efter flera år av drömmar, två år av funderingar (ekonomi, garagebrist) och (minst) ett halvår med tvekan, tvivel och avgrundsdjupa grubblerier (krasher,skador,mm)... Skrivit in mig som körkortsaspirant på Dalens trafikskola. Första lektionen med Andreas är den 21/4 kl. 09.30!! :banana Med lite tur så har våren återvänt tills dess och de nya hojjarna anlänt: BMW F 650 GS. :tummenupp Tidigare MC-kunskap begränsar sig till två stycken "Prova på"-tillfällen och en provlektion förra våren så önska mig lycka till!!


Lycka till :)
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Jag vet inte om det här har varit uppe tidigare, men jag såg just när jag surfade in på Körkortsportalen att det är lite nyheter efter 1 april gällande "sparsam körning" och "situationsanpassade frågor". Läs gärna mer här.

Funderade lite på det själv, när skall de frågorna ställas??? (situationsanpassade) Är det meningen att man skall svara gm att "nicka" eller.........låter konstigt iaf
 

Erik_HJ

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
KTM Duke -02
Sådärja!! Nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga eller rättare sagt givit upp för frestelsen. :rolleyes: Efter flera år av drömmar, två år av funderingar (ekonomi, garagebrist) och (minst) ett halvår med tvekan, tvivel och avgrundsdjupa grubblerier (krasher,skador,mm)... Skrivit in mig som körkortsaspirant på Dalens trafikskola. Första lektionen med Andreas är den 21/4 kl. 09.30!! :banana Med lite tur så har våren återvänt tills dess och de nya hojjarna anlänt: BMW F 650 GS. :tummenupp Tidigare MC-kunskap begränsar sig till två stycken "Prova på"-tillfällen och en provlektion förra våren så önska mig lycka till!!

Lycka till och välkommen till skaran av de längtande och förväntansfulla :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
”Han är lite labil, vissa dar är han bra och andra dar är han riktigt jävlig”. Folk skulle inte säga så i vanliga fall om nåt var rätt ställt. :)

Vad kuggade han dig på då? Det var inte så att du körde mot stopplikt, rödljuskörning, sket i högerregeln eller något liknande:va:tomten Enligt dig låter det som att han kuggade dig för att vv-huset var lite för snett byggt...
 

Str3 R

Guest
Vad kuggade han dig på då? Det var inte så att du körde mot stopplikt, rödljuskörning, sket i högerregeln eller något liknande:va:tomten Enligt dig låter det som att han kuggade dig för att vv-huset var lite för snett byggt...
Ungefär så ja, huset var för snedbyggt. :tungan
Nä, han ville jag skulle krypköra i ca 1,5 km/tim (som en långsam pensionär med rollator typ). Jag fick inte använda fotbromsen och ta ner farten som alla andra fick när de kröp runt. Som nybakad från en trafikskola är man inte riktigt SÅ duktig när man kommer. Visst kan man krypa när man kommer dit men inte i nån rollatorfart (om man inte vuxit upp på en hoj förstås).

Tips: har du chans att öva krypkörning själv på inhägnat område, ställ två konor eller två halvfyllda PET-flaskor med 4 m emellan dom. När du blir bättre minskar du på avståndet. Jag var nere i 2,5 m, då var jag helt enkelt tvungen att krypa runt nästan stillastående. Du får inte använda fotbromsen eller sätta ner en fot. Då blir det också mera sport i det hela, he he. :)
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Funderade lite på det själv, när skall de frågorna ställas??? (situationsanpassade) Är det meningen att man skall svara gm att "nicka" eller.........låter konstigt iaf

Förarprövaren kan be dig stanna på lämpligt plats.Och sen så frågar han dig om tex korsningen som ni passerade om hur du tänkte osv.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Det gör ont

Övade bromsning och ökade farten lite gradvis från 40 till 80-85, gick helt OK, sen kom det lepra i fingrarna.....körde 80 och skulle bromsa, vad gör klåparen då (jag) Nyper till lite väl hårt så jag får tre meter framhjulslåsning i hyfsad fart....det är nu man lär sig i livets hårda skola....:näsblod
Idiot och nybörjare som man är sätter man ner vänsterbenet istället för att släppa bromsen och få full balans igen....prova inte det. :va Knäet ser ut som en fotboll och kan varken rätas ut eller böjas. Jag fick stopp på allt utan att lägga mig ned och läraren (Yellow75) säger "Jaha nu har du provat det också" :D

Vad f*n tänkte jag med, att jag var ute och cyklade på en damcykel :huvet
Jaja, vi körde en timme till så det var väl inte hela världen men ont gör det nu i alla fall. Fortfarande hur kul som helst och det skall säkert bli hojåkare av mig också.
 

Str3 R

Guest
Peo's Trafikskola i Solna på 80-talet?

Jag är lite nyfiken på var min trafikskola tog vägen i Solna. Jag gick på Peo's Trafikskola som på 80-talet låg på Råsundavägen. De var verkligen bra på att lära ut, jag fick lappen direkt på första uppkörningen. Jag skulle ta mc-kort och letade efter dom, jag mindes jag sett mc-ställ där men trafikskolan finns inte kvar. I dag är lokalerna delade och det är nåt café och en blomsterbutik i samma lokaler. Det finns en PeO's Trafikskola i Solna i dag men det är inte samma.
Nån fler som gått på Peo's Trafikskola i Solna på 80-talet? Jag hade själva Peo som lärare, han var rolig och bra. Han visade mig hur jag egentligen körde och jag har aldrig skrattat så gott i hela mitt liv som den gången. Det blev en rejäl förändring på min körning efteråt kan jag säga. :D
 

Erik_HJ

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
KTM Duke -02
Övade bromsning och ökade farten lite gradvis från 40 till 80-85, gick helt OK, sen kom det lepra i fingrarna.....körde 80 och skulle bromsa, vad gör klåparen då (jag) Nyper till lite väl hårt så jag får tre meter framhjulslåsning i hyfsad fart....det är nu man lär sig i livets hårda skola....:näsblod
Idiot och nybörjare som man är sätter man ner vänsterbenet istället för att släppa bromsen och få full balans igen....prova inte det. :va Knäet ser ut som en fotboll och kan varken rätas ut eller böjas. Jag fick stopp på allt utan att lägga mig ned och läraren (Yellow75) säger "Jaha nu har du provat det också" :D

Vad f*n tänkte jag med, att jag var ute och cyklade på en damcykel :huvet
Jaja, vi körde en timme till så det var väl inte hela världen men ont gör det nu i alla fall. Fortfarande hur kul som helst och det skall säkert bli hojåkare av mig också.

Fy f*n, smärta...
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Övade bromsning och ökade farten lite gradvis från 40 till 80-85, gick helt OK, sen kom det lepra i fingrarna.....körde 80 och skulle bromsa, vad gör klåparen då (jag) Nyper till lite väl hårt så jag får tre meter framhjulslåsning i hyfsad fart....det är nu man lär sig i livets hårda skola....:näsblod
Idiot och nybörjare som man är sätter man ner vänsterbenet istället för att släppa bromsen och få full balans igen....prova inte det. :va Knäet ser ut som en fotboll och kan varken rätas ut eller böjas. Jag fick stopp på allt utan att lägga mig ned och läraren (Yellow75) säger "Jaha nu har du provat det också" :D

Vad f*n tänkte jag med, att jag var ute och cyklade på en damcykel :huvet
Jaja, vi körde en timme till så det var väl inte hela världen men ont gör det nu i alla fall. Fortfarande hur kul som helst och det skall säkert bli hojåkare av mig också.

Farsen fortsätter.....hankade mig upp för att göra välling åt 2-åringen. Kunde knappt stödja på benet men upp skulle man. Ont botom allt vett, svetten sprutar och allt blod försvinner från huvudet och jag svimmar!!??....:va Dags för ett besök på akuten för och se om de kan ge något mot smärta och svullnad.....
Väl där kommer de fram till att det inte går att undersöka mitt knä, det måste dräneras på blod först - fram med stora nålen och spottkoppen, ut kom 90ml blod mot normala 5ml. :yoparty

5 timmar på karolinska och jag har blivit röntgad och dränerat knäet......känns som en meningsfylld torsdag. Inget brutet och magnetröntgen nästa vecka. Fick inte ens smärtstillande då läkaren var tvungen att sticka iväg på ett trauma..... mitt knä då?? :näsblod

Kul att vara en erfarenhet rikare och jag hoppas att jag kan använda benet nästa vecka för då är det fler lektioner inplanerade.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Farsen fortsätter.....hankade mig upp för att göra välling åt 2-åringen. Kunde knappt stödja på benet men upp skulle man. Ont botom allt vett, svetten sprutar och allt blod försvinner från huvudet och jag svimmar!!??....:va Dags för ett besök på akuten för och se om de kan ge något mot smärta och svullnad.....
Väl där kommer de fram till att det inte går att undersöka mitt knä, det måste dräneras på blod först - fram med stora nålen och spottkoppen, ut kom 90ml blod mot normala 5ml. :yoparty

5 timmar på karolinska och jag har blivit röntgad och dränerat knäet......känns som en meningsfylld torsdag. Inget brutet och magnetröntgen nästa vecka. Fick inte ens smärtstillande då läkaren var tvungen att sticka iväg på ett trauma..... mitt knä då?? :näsblod

Kul att vara en erfarenhet rikare och jag hoppas att jag kan använda benet nästa vecka för då är det fler lektioner inplanerade.


Tro mig jag vet hur det känns, jag skulle tro du får vila dig från körningen ett tag, det är iaf mycket kvar av säsongen så du hinner nog ta kortet. Tips till trafikskolan - skaffa bättre knäskydd.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Tro mig jag vet hur det känns, jag skulle tro du får vila dig från körningen ett tag, det är iaf mycket kvar av säsongen så du hinner nog ta kortet. Tips till trafikskolan - skaffa bättre knäskydd.

Grejen är den att jag vurpade aldrig, jag doppade vänsterfoten i backen som en fjant och det slet _lite_ på mina ledband i knäet.

Här skall inte läggas åkning åt sidan...det finns smärtstillande mkt piller gör en glad
:yoparty
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Grejen är den att jag vurpade aldrig, jag doppade vänsterfoten i backen som en fjant och det slet _lite_ på mina ledband i knäet.

Här skall inte läggas åkning åt sidan...det finns smärtstillande mkt piller gör en glad
:yoparty

:tummenupp
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Har tagit teorin och har bokat uppkörningen i maj nångång... Har ni som nyligen tagit kortet några do's and dont's?

(blir blött i brallan bara ja tänker på vad som komma skall!!)
 

P.Bateman

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Segeltorp
Hoj
Honda CBR600
Varför ska tiden så så sakta för, klara teorin för 2 månader sen fick uppkörningstid den 22 april måste börja fila på allt så inga konstigheter dyker upp. Skönt att ena högfartsdelen är borta så man kan nöta allt annat.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top