Körkort 2008

Angående om datum för tung fylls i samtidgit som för begränsad så gör det inte det. På mitt kort står bara datum för begränsad och vid tung är det bara tomt, så jag antar att silopen bara kollar datumet sen när dom kikar.

Angående om datum för tung fylls i samtidgit som för begränsad så gör det inte det. På mitt kort står bara datum för begränsad och vid tung är det bara tomt, så jag antar att silopen bara kollar datumet sen när dom kikar.
okej gött :)

Är det runt början på maj i alla orter i Sverige som uppkörningarna drar igång?

beror på vädret men brukar vara i maj (enligt min körskola) :D

har också hört att dom ska ta bort "garagevändningen" på uppkörningen stämmer det? eller den kanske redan är borttagen,
Jag är inte säker något av det jag sa stämmer men det är alltid bäst å fråga :gnissla

Men vadå beror på vädret?
Om jag då snart ringer å bokar en tid till början av maj sen så blir det riktigt bra väglag i april.
Släpper VV då nya tider i april?

har också hört att dom ska ta bort "garagevändningen" på uppkörningen stämmer det? eller den kanske redan är borttagen,
Jag är inte säker något av det jag sa stämmer men det är alltid bäst å fråga :gnissla

Garagevändningen ersattes för ett antal år sedan mot en lågfartsbana där du enbart krypkör, se bifogad bild.

Bifogat

• lagfart.jpg
    lagfart.jpg
    11.9 KB · Visningar: 150

Garagevändingen är borta nu är det manöverprov på konbana i krypkörning och sen i 50km/h för att avsluta med bromsprov i 50 70 90 och så gör man en säkerhetskontroll i början eller slutet!

Någon som kört upp på någon utav följande hojar och kan meddela om den är lättkörd/bra svängradie/funkar bra i manöverbanorna;
¤ Honda Hornet 600
¤ Kawasaki ER-5
¤ BMW F650CS

Alla tre är nog bra, jag körde själv upp på en ER-6:a. Både den och ER-5:an är väldigt populära körskolehojar (=bra uppkörningshojar) :tummenupp

När det gäller uppkörningstider å när de släpps är det som sagt vanligvis i början av maj. Kan vara från 25 april å framåt ungefär i södra Sverige om väder tillåter.
Jag hade en lång diskussion med en mot slutet inte allt för trevlig tant på vv förra året när jag skulle ta lappen :D
Jag tror att de vanligvis släpper tider i början av mars, men ring och kolla med dem för säkerhets skull. Jag minns oxå att jag ringde och frågade i början av februari, när det var sol och +7, om det inte fanns någon möjlighet till tidigare uppkörningar i sthlms-området, men det fanns det inte...

Last edited:
Är inbokad på Körkortsexpress i Hallstahammar till våren. Klarade teorin den 30:e aug i år men hann inte köra upp pga för mkt på jobbet. Har dock hört mycket positivt om körskolan jag är anmäld till så jag hoppas på det bästa. :tummenupp

Rekomenderar starkt den skolan ;)
har tagit själv mitt kort engång i tiden där och det var perfa.
Dem tränar upp dig till 150% för att du ska bli godkänd 100%, grymma lärare och liten och rolig stad och köra i.
Lycka till och har du några frågor så svarar jag gärna :tummenupp

Gjorde teoriprovet idag och har nu körning kvar:yoparty , men en del frågor då jag gör detta privat. Dom rödmarkerade är mina funderingar, tar gärna svar och synpunkter, dock färska och inga från "När jag tog kortet -93 typ":gnissla

Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fotbeklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen ska vara avsedd för motorcykelkörning.:confused:

Enda jag hitta om personlig utrustning på vägverket, ska man tolka det som man vill eller är det bara såpass att det duger med godkänd hjälm,godkända stövlar,jeans och motorcykeljacka med mc-handskar?

Körprovet består av:

*säkerhetskontroll:

bromsar:ska man bara testa bak och frambromsen var för sig rullande eller?
hjul och däck:antar att det räcker med en synlig inspektion bara?
kraftöverföring: här är ja inte riktigt med hur dom vill man ska kolla, eller är det så pass enkelt att man ska kolla dragläget innan hojen börja rulla?
belysning och reflexer: kolla att alla lampor lyser och att reflexer är rena?
styrning: fulla utslag?
körriktningsvisare: kolla alla blinkers
signal: Tuta
parkeringsstöd: att det inte ramlar ner och att det fungerar
backspeglar: se till att dom är rätt inställda och sitter fast
lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager) Se till att hjulen hänger fritt och vicka på hjulen, samt svingen?
fjädring och stötdämpare: Gunga hojen för att se att den fjädrar?
motoroljenivå: kolla att nivån ligger imellan oljestickan
nödstoppreglage (om det är tillämpligt). att nödstoppen fungerar om den finnes?

*Manöverprovet består av tre delar:

en lågfartsdel: Figur 1-2 eller Figur 3-4 Nån som har bilderna`?
en högfartsdel: Figur 5 eller Figur6 Nån som har bilderna?
bromsning: inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms.

*körning i och utanför tätort. Nåt speciellt att tänka på för att underlätta?

*körning i och utanför tätort. Nåt speciellt att tänka på för att underlätta?

Angående säkerhetskontrollen. Detta kopierat ur en tråd av "Nollfantasi" på SH.

Guide till säkerhetskontroll:

**El
-Alla lampor (ett handtag i taget, kolla även fotbroms)
-Tutan
-Dödarn (starta och stäng av med den, provstarta med den på)
(-Stödkontakten, försök starta med stödet nere)

**Bromsar
Fram:
-Kolla bromsvätska fram (behållaren på styret)
-Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla skivorna

Bak:
-Öppna sitsen och kolla bromsvätskan bak
-Följ ledningen till bakbromsen och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla bromsskivorna

-Sätt dig på hojjen, rulla framåt och bakåt och testa båda bromsarna separat.
-Kolla bromsljuset

**Stötdämpare
-Kolla så dom inte läcker olja (vid framgafflarna och innanför bakdäcket)
-Sätt dig på hojjen och gunga fram och tillbaka så att dom känns ok

**Lager (kolla efter glapp)
Fram:
-Framhjulslager (Be honom hålla ner/sitta bak och gör fullt styrutslag, ska inte hacka. Sen sätter du ena knäet mot framgaffeln och ta tag i vänster och höger sida av däcket och ryck lite. Sitt sedan rakt framifrån och ryck lite, rulla även på däcket)

Bak:
-Svinglagret (Håll ena handen vid övergång sving/ram och dra uppe och nere på däcket med den andra)
-Bakhjulslager (Sätt knät mot svingen och ta tag i däcket med båda händerna, dra fram och tillbaka)

**Drev, kedja
-Kolla att kedjans spel är inom ramarna, 20-35mm (Testa när du sitter på den samt utan vikt)
-Kolla så att dreven (fram och bak) ser ok ut (ej som hajtänder)
-Kolla hur mkt som går att dra ut bak på drevet

**Däck, fälgar
-Kolla mönsterljupet (minst 1 mm på mest slitna stället)
-Kolla efter sprickor i däck
-Kolla så fälgarna ser ok ut
-Rulla runt på däcken och kolla att det ser bra ut.
-Känn att lufttrycket är ok

Finns bilder på uppkörnings figurerna i MC boken, en sådan borde du nog ha, längst bak nästan. Ett tips är nog att endå köra 1gång med skola på konbanan. Lönar sig i längden missar du en uppkörning så är det 900kr eller vad det är + vänta några månder säkert.

900 är kattpiss, idag kostar 1500 + att maskinen jag ska ha kliver under 700cc så måste hyra en, så en uppkörning kommer kosta mig ca 2500, så att ta körning med körskola vet jag ej, funderar på att ställa upp banan själv då mått osv står i boken du nämner

Känns så inåthelvete uppenbart att vägverket/staten inte vill ha motorcyklister.

900 är kattpiss, idag kostar 1500 + att maskinen jag ska ha kliver under 700cc så måste hyra en, så en uppkörning kommer kosta mig ca 2500, så att ta körning med körskola vet jag ej, funderar på att ställa upp banan själv då mått osv står i boken du nämner

Känns så inåthelvete uppenbart att vägverket/staten inte vill ha motorcyklister.

Hmm är det så mycket? jag körde upp i aug förra året och då betala jag 900 vill jag minnas + 600kr för hojjen då. Jo men träna gärna på en svår hoj så du får in balansen. Träna mycket på o just bromsa med! När jag körde upp var vi 4st jag var först ut var lite rädd för låghastighets banan men den gick som smör. Sen var det Dax för höghastighets som gick bra sen kom vi till det "simpla" bromsa där fick jag göra om på 70km/h vet inte vad jag gjorde för fel tyckte ja gjorde allt rätt men men. Sen gick de ju bra. Men 2 andra åkte dit på bromsningen ;/
Lite surt för bromsa är ju den lätta delen o träna på.

Lycka till!

Ni som undrar över kostanderna för uppkörningen så höjdes avgiften i år från 800-900 (kommer ej ihåg exakta priset, men nånstanns där emellan) till 1500 som redan nämnts. Dock hade jag för mig att det var 1600 som var det nya priset, men men...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT