Körkort 2008

Drar härmed igång en massiv "sporthoj.com-håller-tummarna-för-mr.asp" kampanj.
Åker till trafikskolan om 30min , nöter lite där sen bär de av till örebro, 13.15 är det dagt :)

Det är idag det bär eller brister.

Hoppas du löser det Mr.Asp - då kan du med gott samvete parkera dig i fåtöljen och titta på sverige matchen ikväll :)
 
Min uppkörning är på Torsdag nästa vecka pirrigt i magen men men det kommer det också.En liten fråga när man skär i en kurva hur gör ni då?
 
Min uppkörning är på Torsdag nästa vecka pirrigt i magen men men det kommer det också.En liten fråga när man skär i en kurva hur gör ni då?

Vänstersväng vid skymda kurvor:

Placera dig så långt till höger som möjligt innan kurvan utan att åka på vägrenen. Sedan skär du kurvan utan att köra över mittlinjen eller luta kroppen över mittlinjen och avslutar svängen på högerkanten. Du ska alltså svänga så lite som möjligt, aka den riktiga linjen. Placeringen långt till höger är för att du ska se så långt in i kurvan som möjligt när det är dolt.

Högersväng:

Placera dig så nära mitten som möjligt och skär kurvan - avslutning nära mitten. Det finns fina bilder i teoriboken om du har en... ta dig en titt där!

När kurvorna inte är dolda så bör du inte överdriva med skärningen och placera dig långt till höger inför en kurva, om inte kurvan är väldigt snäv. Så måttligt med andra ord :)
 
Vänstersväng vid skymda kurvor:

Placera dig så långt till höger som möjligt innan kurvan utan att åka på vägrenen. Sedan skär du kurvan utan att köra över mittlinjen eller luta kroppen över mittlinjen och avslutar svängen på högerkanten. Du ska alltså svänga så lite som möjligt, aka den riktiga linjen. Placeringen långt till höger är för att du ska se så långt in i kurvan som möjligt när det är dolt.

Högersväng:

Placera dig så nära mitten som möjligt och skär kurvan - avslutning nära mitten. Det finns fina bilder i teoriboken om du har en... ta dig en titt där!

När kurvorna inte är dolda så bör du inte överdriva med skärningen och placera dig långt till höger inför en kurva, om inte kurvan är väldigt snäv. Så måttligt med andra ord :)

Tack för din fina förklaringen.Lat för att kolla i den :) heheh tack ska du ha ännu en gång till! NÄr ska du köra upp? eller har kortet`?
 
Tack för din fina förklaringen.Lat för att kolla i den :) heheh tack ska du ha ännu en gång till! NÄr ska du köra upp? eller har kortet`?

Jag ska köra upp i augusti någon gång via trafikskola. Vill inte säga datumet :)

Men jag vill påpeka att i vanliga fall så kör som du brukar göra, förutom i dessa snäva och dolda kurvor. Tror inte att du behöver skära så mycket annars utan kör i mitten. Har du någon lektion snart? Ta ett snack med läraren om detta. Vissa provförorättare är oense om hur man ska placera sig i kurvor, se vad som gäller med din lärare.
 
Jag ska köra upp i augusti någon gång via trafikskola. Vill inte säga datumet :)

Men jag vill påpeka att i vanliga fall så kör som du brukar göra, förutom i dessa snäva och dolda kurvor. Tror inte att du behöver skära så mycket annars utan kör i mitten. Har du någon lektion snart? Ta ett snack med läraren om detta. Vissa provförorättare är oense om hur man ska placera sig i kurvor, se vad som gäller med din lärare.


ok då lycka till! jo på tisdag nästa vecka har jag tid...ska fråga en del till honom!
 
Happ.. kan meddela att jag INTE fick med mig något körkort hem :(

Anledning:" Jag är är inte medveten om vad skyltar betyder i stadskörning och min osäkerhet kan påverka andra."

Anledningen till att jag inte är "medveten om vad skyltar betyder" är att jag hade för mycket bromsberedskap. Kör jag på huvudled så HAR jag företräde enl vv-snubben, och ska därför inte behöva vara bromsberedd lika mycket som jag var.
Lite konstigt tycker jag få man blir ibankad från trafikskolan att bilar ser en inte och man ska vara försiktig när man åker hoj.
Kan för övrigt säga att jag skulle haft bromsberedskap även med bil på de gator jag åkte.


Krypkörning osv gick utan problem, fick motorstopp och satte ner foten "kontrollerat" som vv-snubben uttryckte det. Startade och kröp vidare. Det var helt OK.
 
Happ.. kan meddela att jag INTE fick med mig något körkort hem :(

Anledning:" Jag är är inte medveten om vad skyltar betyder i stadskörning och min osäkerhet kan påverka andra."

Anledningen till att jag inte är "medveten om vad skyltar betyder" är att jag hade för mycket bromsberedskap. Kör jag på huvudled så HAR jag företräde enl vv-snubben, och ska därför inte behöva vara bromsberedd lika mycket som jag var.
Lite konstigt tycker jag få man blir ibankad från trafikskolan att bilar ser en inte och man ska vara försiktig när man åker hoj.
Kan för övrigt säga att jag skulle haft bromsberedskap även med bil på de gator jag åkte.


Krypkörning osv gick utan problem, fick motorstopp och satte ner foten "kontrollerat" som vv-snubben uttryckte det. Startade och kröp vidare. Det var helt OK.

Och vissa blev kuggad för att jag inte alls hade någon bromsberedskap (hade höger foten på kl2 läge under hela uppkörningen :huvet ) tyckte det sög apa då jag 90% bara fick utöva stadskörning och tyckte att hålla handen på frambromsen borde ju räcka. (Är ju inte så bekvämt att hålla höger foten på bakbromsen på en sportbåge i ca 20min) nåja bara att ta tjuren i hornen och fixa en ny uppkörning, själv lyckades jag få en ny bara 2 dagar senare och efter mycket kramp i högerfoten så fick jag lappen ! :)
 
Teorin avklarad idag kl 08,30. Var riktigt nervös. Testerna på STR liknade det riktiga provet men inga frågor var identiska. Var skapligt nervös när jag tryckte på "rätta"-knappen. Uppkörning bokad om drygt en månad. Nu ska det övningsköras utav helvete :-)
 
Happ.. kan meddela att jag INTE fick med mig något körkort hem :(

Anledning:" Jag är är inte medveten om vad skyltar betyder i stadskörning och min osäkerhet kan påverka andra."

Anledningen till att jag inte är "medveten om vad skyltar betyder" är att jag hade för mycket bromsberedskap. Kör jag på huvudled så HAR jag företräde enl vv-snubben, och ska därför inte behöva vara bromsberedd lika mycket som jag var.
Lite konstigt tycker jag få man blir ibankad från trafikskolan att bilar ser en inte och man ska vara försiktig när man åker hoj.
Kan för övrigt säga att jag skulle haft bromsberedskap även med bil på de gator jag åkte.


Krypkörning osv gick utan problem, fick motorstopp och satte ner foten "kontrollerat" som vv-snubben uttryckte det. Startade och kröp vidare. Det var helt OK.

Vilken skit då. Så nu klassas du väl som trafikfarlig antar jag, för att du hade bromsberedskap trots att andra vägtrafikanter hade väjningsplikt. Störtlöjligt!

Förstår om du känner att du har blivit kuggad för ingenting. Förmodligen så klarar du dig på nästa uppkörningen.

Så konstigt detta att man blir kuggad på saker och ting som körskolan lär ut :confused:. De är så jävla hårda när det gäller mc nu - de vill nog inte ge ut körkort med tanke på olyckorna osv.
 
Idag blev man en av de lyckliga som klarade sin uppkörning i Barkarby.

2 Maj, Skickar in allt för körkortstillstånd.
11 Juni, Får hem lempen i brevlådan samt bokninga av Teoriprov.
13 Juni, Skriver i Gävle, blir Godkänd!
17 Juni, Skriver in mig på trafikskola i Sthlm city.
18 Juni, Ringer VV och kollar tider för uppkörning, lyckas få en dagen därpå.
19 Juni, Uppkörning i Barkarby. Godkänd!

Min högsta önskan om att få kortet innan semestern såg väldigt mörk ut i väntan på körkortstillståndet, men med en j*vla massa tur och hyffsat flyt så löste det sig.
 
Najs SuperTed! Skönt att få det ur världen så fort.. :)
OT - Shit vilken nostalgi, SuperTed måste varit min största idol när jag var liten.
Nu måste jag googla, o bli påmind. :)

Trevlig midsommar alla!
 
Najs SuperTed! Skönt att få det ur världen så fort.. :)
OT - Shit vilken nostalgi, SuperTed måste varit min största idol när jag var liten.
Nu måste jag googla, o bli påmind. :)

Trevlig midsommar alla!


Tackar.. jo som sagt skönt att få det "klart och betart".. :)
SuperTed var min hjälte med måste jag säga. Var ingen annan grabb i krokarna som hette Ted, så man fick ju lite komplex i dagis ålder.. men tack vare vår coola och råhäftiga flygande rymdbjörn så insåg man att det enkelt var CHEF att heta som en Superhjälte :tummenupp
 
Blir man kuggad så finns det garanterat en anledning - kontrollanterna är nog rätt kompetenta på att avgöra om den som kör upp är redo eller inte.

Att hela tiden vela och åka med bromsljuset tänt inger inte en känsla av "den här liraren har järnkoll" - åk med bromsberedskap där det är bra att ha det, svårare än så är det inte.

:)

Det är bara att bita ihop och boka ny tid.

/J
 
Fan kuggade uppkörningen idag... Låste bakhjulet vid inbromsningen! Så jävla surt att bli kuggad på sånt! Bromsade helt perfekt vid övningar.. Jahopp Nästa uppkörning om 2 veckor.
 
( FEL inlägg ovan, var inloggad på en annan nick=

Fan kuggade uppkörningen idag... Låste bakhjulet vid inbromsningen! Så jävla surt att bli kuggad på sånt! Bromsade helt perfekt vid övningar.. Jahopp Nästa uppkörning om 2 veckor.
 
Blir man kuggad så finns det garanterat en anledning - kontrollanterna är nog rätt kompetenta på att avgöra om den som kör upp är redo eller inte.

Att hela tiden vela och åka med bromsljuset tänt inger inte en känsla av "den här liraren har järnkoll" - åk med bromsberedskap där det är bra att ha det, svårare än så är det inte.

:)

Det är bara att bita ihop och boka ny tid.

/J

säg inte det.
jag fick inte göra manöverprovet för att jag inte hade min handledare på plats (inhängnad bana med fullt av handledare och körskolelärare)
 
Handledaren är ju den som har ansvar för just dig...visst hade han säkert kunna vara hygglig, men det är ju en helt annan sak.

/J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top