Körkort 2007

Har läst igenom stora delar av tråden och kommit fram till att mina odds att klara uppkörningen nästa vecka är nästintill obefintliga. Har haft lätt kort sedan 1988 och skall nu köra upp på min relativt nyinköpta R1:a. Perfekt hoj för konbanan förstår jag:rolleyes:

Trodde jag skulle hinna träna en massa på alla banor men diverse omständigheter har gjort att jag inte hunnit mer än att träna lite på en av krypbanorna (målade upp en del av banan med ungarnas gatkritor). De andra banorna har jag bara sett på bild:rolleyes:

Har som tur är begåvats med en bra balans men med tanke på hojvalet och bristen på träning lär mina odds vara små. Har en del frågor som jag tacksam tar emot svar på:

1) Det finns 2 krypbanor och 2 högfartsbanor, har de en favorit vid uppkörning eller tar de båda lika mycket?

2) Om man har minimalt med tid att öva och ingen möjlighet att prova banorna i verkligheten, vad bör man lägga sin tid på?

3) Hur går säkerhetskontroll provet till, skall man rabbla upp hela schemat och visa allt eller väljer de ut vissa delar? Om man inte har centalstöd hur kollar man lagerglapp på hjul,sving och styre?

4) Alla tips är välkomna fast jag inser att detta blir tufft....

Tack! /D.
 
1. Båda krypbanorna kommer att stå framme när du kommer till platsen så där kan du få vilken som..
Sen kommer den ena ( förmodligen ) högfartsbanan att stå där endast för den är ganska lång o tar mkt plats. så då ser du vilken av dom du ska köra.

2. Svårt som sagt då dom kan ta vilken som..kör båda så mkt du kan.

3. Dom kommer välja ut nått eller ta hela..vem vet..upp till han du kör med.
Kan bli endast elsystem + fjädring...eller drivpaket + bromsar..oxo en sån grej man aldrig vet utan måste kunna hela :)

4. Lycka till!

Vet inte om det är såhär i hela landet men i Gbg så =)

/Martin
 
1. Båda används lika mycket.. iaf vad jag erfarit

2. Öva upp balansen på den hojen du ska köra upp med.. Kör rakt så sakta du bara kan utan att sätta ner fötterna.. Kör i cirklar åt bägge håll.. Titta upp och långt bort när du övar krypkörning.. Öva upp jobbandet med koppling/gas och bakbroms om det lutar vid kryp..

3.Säkerhetskontrollen går till så att uppkörningsmannen/kvinnan ber dig kanske att börja med en komplett säkerhetskontroll av mc:n. Så du får börja med vad du vill.. tills han/hon säger "jag är nöjd".. Eller så säger de: "kolla bromsarna" eller "allt elektriskt".. M.m..

Har man hoj utan centralstöd ej heller med sig nåt depåstöd så har jag svårt att tro att de de en kolla såna saker som kräver att man tar upp hojen..

4. Blir tufft med sporthoj, ingen tvekan om saken.. Men sen vet man ju inte hur mycket du har tränat heller.. För det GÅR, bara man tränat tillräckligt. Jag skulle personligen dock inte rekommendera att köra upp på sportis...

Lycka till
 
Last edited:
Mitt råd är att främst träna på den "svåra" lågfartsbanan, fixar du den så är den med stoppen inga problem.
Tänk på att planera körningen redan i början och ta ut svängarna så du får gott om plats vid vändningen.

Har du en vettig uppkörningsgubbe har han lite överseende med det hojval och kuggar dig inte ifall du råkarr komma över nån linje lite granna.

På min uppkörning sade han att banonorna inte var till för att klaras, utan till för att visa att du har kontroll på hojen. Visstfan kan man ha bra kontroll på hojen utan att köra lågfartsbanan helt prockfritt,eller:confused:
 
Vet inte hur det är på andra ställen.. men VV Örebro var iaf petiga kan jag säga.. Där fick man inte göra nåt fel annars var man tvungen att göra om. Min lärare tyckte till och med att uppkörningsförättaren var larvig för att jag fick köra om krypen pga att jag körde över en linje en kort sträcka ca 1cm i korridoren.. Allt såg bra ut men fick köra om pga den lilla saken.. Så var det då iaf.. Men det är väl olika från fall till fall och ställe till ställe..
 
Vet inte hur det är på andra ställen.. men VV Örebro var iaf petiga kan jag säga.. Där fick man inte göra nåt fel annars var man tvungen att göra om. Min lärare tyckte till och med att uppkörningsförättaren var larvig för att jag fick köra om krypen pga att jag körde över en linje en kort sträcka ca 1cm i korridoren.. Allt såg bra ut men fick köra om pga den lilla saken.. Så var det då iaf.. Men det är väl olika från fall till fall och ställe till ställe..

Han kuggade dig ju inte på det iaf, du fick bara köra om den, tycker ja e rätt.
Fick du ju dessutom visa igen att du behärskar det.
 
Han kuggade dig ju inte på det iaf, du fick bara köra om den, tycker ja e rätt.
Fick du ju dessutom visa igen att du behärskar det.

Nej precis men när till o med Birger (läraren) gnäller på uppkörningsgubben då är det illa ;).

Men jag satte det ju sen.. Saken var ju bara den att han hängde upp sig på det lilla övertrampet när allt annat såg kalas ut.. Så att uppkörningsförättare släpper småfel är ju både sant och inte..

Kör ni bara krypen lugnt o säkert så har de inget o klaga på :)
 
Får man tid snabbare till uppkörning om man tar genom sin trafikskola?

Konbanan & broms verkar juh vara busenkel, vad säger ni?
 
Får man tid snabbare till uppkörning om man tar genom sin trafikskola?

Konbanan & broms verkar juh vara busenkel, vad säger ni?

Nej konbanan är inte busenkel, den är inte svår men man måste få träna litegrann på den.

Bromsning är dock något som kommer ganska naturligt, i alla fall för mig.

Jag fick tid genom trafikskolan. Dom har varje tisdag ett antal tider. Och jag fick första tiden för i år.
 
Nej konbanan är inte busenkel, den är inte svår men man måste få träna litegrann på den.

Bromsning är dock något som kommer ganska naturligt, i alla fall för mig.

Jag fick tid genom trafikskolan. Dom har varje tisdag ett antal tider. Och jag fick första tiden för i år.

Provade med en V-strom, gick kanon! naturbegåvning :D

Vad menar du med varje tisdag? uppkörningar?
 
Hehe håller på och tränar nu, dom sabla fotpinnarna som tar i hela tiden:mad: :tungan

Gör dom, har ingen aning om vad du menar :rolleyes:
Men det släpper efter ett tag, mitt största problem är den långsamme banan, där man ska köra sick sack, själva vändningen...... :mad:
Den har ställt till med huvudbry kan jag lova, men nu känns det äntligen som den sitter där :)
 
Var och körde konbanorna med en kompis i går, han kommer fixa det galant bara han lär sig plugga teori :)

Men de är inte helt enkla må jag säga, körde lite i går för att damma av lite :)
 
2900387 Har läst igenom stora delar av tråden och kommit fram till att mina odds att klara uppkörningen nästa vecka är nästintill obefintliga. Har haft lätt kort sedan 1988 och skall nu köra upp på min relativt nyinköpta R1:a. Perfekt hoj för konbanan förstår jag:rolleyes:

Trodde jag skulle hinna träna en massa på alla banor men diverse omständigheter har gjort att jag inte hunnit mer än att träna lite på en av krypbanorna (målade upp en del av banan med ungarnas gatkritor). De andra banorna har jag bara sett på bild:rolleyes:

Har som tur är begåvats med en bra balans men med tanke på hojvalet och bristen på träning lär mina odds vara små. Har en del frågor som jag tacksam tar emot svar på:

1) Det finns 2 krypbanor och 2 högfartsbanor, har de en favorit vid uppkörning eller tar de båda lika mycket?

2) Om man har minimalt med tid att öva och ingen möjlighet att prova banorna i verkligheten, vad bör man lägga sin tid på?

3) Hur går säkerhetskontroll provet till, skall man rabbla upp hela schemat och visa allt eller väljer de ut vissa delar? Om man inte har centalstöd hur kollar man lagerglapp på hjul,sving och styre?

4) Alla tips är välkomna fast jag inser att detta blir tufft....

Tack! /D.
Du kör upp på F10 va? Det gjorde jag i höstas för begränsat, då fick jag dra kort! ett kort hade en bild på ena långsamma och det andra på ena snabba... så rena lotteriet!
Säkerhetschecken fick jag göra allt på... visste dock inte vad som ingick så jag testade lite bara :) gick fint.
På lågfartsdelen var jag utanför en linje med 50-70cm, inga problem!

När kör du upp? jag ska dit på torsdag igen för obegränsat.
 
första lektionen för i år i förmiddags.. har en till 16.30...
när jag körde upp i höstas så ställde vi ut banorna innan gubben från VV kom..
:)
 
Dumdidum, klarade uppkörningen igår, kaxig som man är hade man även bokat tid till besiktningen för 1½ vecka sen!:D Gött, hojen gled igenom utan ett fel, precis som Pappa på uppkörningen! :tummenupp
 
Last edited:
Yes!! Jag fixade provet!! JIIIIHAAA! En uppkörning ifrån körkortet!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top