Körkort 2007

Första körlektionen gick bra så dom hyr ut deras cb750 till mig på fredag, känns som det vettigaste alternativet även fast det kostar 900:-.
 
Första lektionen idag. 110minuter varav 80minuter prat :mad: resten krypköra båda konbanorna. Lite småklurigt, gäller att öva mer samma mc som man kör upp med.
 
Har kört Jarla nu i 6 lektioner, hade lite elaka synpunkter i början men de har blivit bättre efter hand och börjat gilla lärarna. Hade det inte varit för jobbet skickar mig till Skåne stup i kvarten kanske man hade haft kortet i handen nu eller iaf varit i slutet av utbildningen :( Nu är det istället fullbokat till Juni iaf och man har inte ens börjat köra trafik. Dessutom var jag riktigt usel idag, förra lektionen var riktigt riktigt bra. Idag var det som lektion 1 på nytt...
 
Uppkörning på G nu, troligen fixar min lärare en tid åt mig runt månadsskifftet.
Allt sitter perfekt, nog mycket tack vare A1-kortet sen innan.
Men den jävla krypkörningen är ett h*elvete:huvet

Ingen annan från kramérs trafikskola i gbg här som har uppkörning på G?
 
Det här med sväng på 70-90 väg, kan man svänga rakt av om de e fritt bakom? och ska man åka o vända nånstans om det är bilar bakom kanske?
 
YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES

klarade uppkörningen idag,, känns helt jävla underbart,

så är ni runt lysekil i sommar ,hojta till ;P
 
En fråga får man göra start i backe på uppkörningen? Jag fick göra det i en grymt brant backe idag inte de lättaste.
Omöjligt att säga innan, kanske, kanske inte. :banana
Men svårt vet jag inte att jag tycker att det är. Hur gör du?
När du stannar så sätter du bara ner högerfoten som vanligt,
pillar i ettan. Då använder du förhoppningsvis frambromsen,
sätter ner vänsterfot och klämmer åt bakbromsen med högerfoten.
Sen är det bara att söka dragläge som vanligt. :tummenupp


Det här med sväng på 70-90 väg, kan man svänga rakt av om de e fritt bakom? och ska man åka o vända nånstans om det är bilar bakom kanske?
Det är detta de lärde tvistar om. Tyvärr är det så att det är olika
i olika delar av Sverige. :va Tyvärr! En del säger att du får svänga om det är
en bil bakom, andra att du måste hitta ett ställe att vända på oavsett om det är en eller 100.
Ett annat sätt är att släppa förbi trafiken genom att stanna på t.ex en
P-ficka/busshållplats innan du ska svänga, underlättar om du känner till vägen sedan innan.
 
Det här med sväng på 70-90 väg, kan man svänga rakt av om de e fritt bakom? och ska man åka o vända nånstans om det är bilar bakom kanske?

Jag läste nånstans (mc-boken?) att man först ska försöka gå ut till höger och släppa förbi trafiken. Funkar inte det kan man ju alltid göra som du säger och vända eller direkt stanna på höger sida. Där dom "brukar" ha vänstersväng på uppkörningen finns oftast ett alternativ på höger sida, en bussficka eller liknande.
 
Last edited:
I Västerås så säger man att det får finnas en bil bakom på 70-väg, ej 90.
Då menar jag när man ska göra en vänstersväng, om det inte framgick :)
 
6 dagar kvar tills man ska köra upp nu då... Det börjar kännas i kroppen nu.

Någon som vet ungefär hur snabbt man ska köra i högfartsdelen på konbanorna?
 
Minst 50 km/h, med jämn gas, alltså va noga med att inte släppa på gasen, vissa av förarprövarna är väldigt noga med detta om inte alla.

Okej. vad bra. För jag ligger runt 55 -60 nu.. Men tror du dem tänker på vilka växlar man kör på? Så länge man håller jämn hastighet?
 
Efter att återigen ha övat på krypkörning med R1;an, och misslyckats, har jag bestämt mig för att inte köra upp på den. Högfartsdelen var inga problem alls men det går baske mig inte att klara av vändningen på den långsamma delen. Är grymt imponerad av er som klarat av det. Nu får det bli att slanta upp och hyra körskolans hoj. 3 veckor kvar nu, det börjar bli lite pirrigt.
 
Okej. vad bra. För jag ligger runt 55 -60 nu.. Men tror du dem tänker på vilka växlar man kör på? Så länge man håller jämn hastighet?
Jag körde på 3:an i 50km/h, släppte gasen ungefär när jag gick in i slalombanan efter undanmanövern.
 
Jag körde på 3:an i 50km/h, släppte gasen ungefär när jag gick in i slalombanan efter undanmanövern.

Okej. för jag får i 2:an ev. 3:an innan undanmanövern(beroende på bantypen) men på vägen tillbaka får jag i 4:an. Så det borde väl inte vara några problem.

Det är lite skillnad att köra mc med 6-vxl när man tidigare hade 4-vxl. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top