Körkort 2006

Japp det är dem det gäller !

Har själv inte haft möjlighet att träna något på dem ännu... men jag vill vill vill vill.
 
Har inte läst i tråden men frågar: Hur går det för er alla nya hojare? Ngn som lyckats o fixa lappen än?

*håller tummarna*
 
Wargen skrev:
1856630 Jag ska ta A1 kortet nu och ska skriva upp om 4 veckor. Men vilket är vikigast att träna på inför skrivningen? Måste man veta vad alla skyltar heter eller räcker det med vad dom betyder. T.ex. Den blå skylten med vitt runt och vit pil i som pekar mot en fil betyder att man får bara köra i den filen nu.

Räcker det?

Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???


Vilken fot du sätter ner spelar ingen roll även om det står i nån bok. Det viktiga är att du kör men huvet å sen spelar allt extra trams ingen roll.
 
Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.
 
Dalan skrev:
2094828 Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.

Om jag fattat det hela rätt så kan du inte köra med din egen motorcykel eftersom den inte har minst 700cc även om effekten överstiger 35kw..
 
LayDeeOmega skrev:
2094840 Om jag fattat det hela rätt så kan du inte köra med din egen motorcykel eftersom den inte har minst 700cc även om effekten överstiger 35kw..

Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla
 
Dalan skrev:
2094859 Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla

Förstår att du tycker det... Är dock bara 95% säker på att det är så. Så ring och kolla för säkerhetens skull! Lycka till på uppkörningen! :tummenupp
 
LayDeeOmega skrev:
2094869 Förstår att du tycker det... Är dock bara 95% säker på att det är så. Så ring och kolla för säkerhetens skull! Lycka till på uppkörningen! :tummenupp

Tack för det :) Hade tur och fick en tid ganska snart :banana Klarade teoriprovet idag :yoparty
 
Dalan skrev:
2094859 Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla

Ja du det där har jag retat mig på. Har själv vikt/effekt förhållande på 0,18 = tung mc men bara 660cc. Varför dubbla regler :fatta! Hoppas du får något svar av VV.
 
Dalan skrev:
2094886 Tack för det :) Hade tur och fick en tid ganska snart :banana Klarade teoriprovet idag :yoparty

Grattis!!
Håller själv på med manöverbanan. Hoppas på att få en uppkörningstid inom en snar framtid!
 
Fuck! Efter 18minuter i telefonkö hos VV får man svaret att "Hörrudu, det där kan jag inte svara på, kan du återkomma imorgon?" Och då ringde man till avdelningen för KÖRKORTS frågor...
 
Dalan skrev:
2094828 Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.


Du får inte köra upp med den. Det måste stå minst 700cc i regbeviset som du måste ha med dig.
 
psxcare skrev:
2094969 Du får inte köra upp med den. Det måste stå minst 700cc i regbeviset som du måste ha med dig.

Helt säker på detta? Vill vara säker innan man börjar jaga en hoj att köra upp med, det blir lite krångligare nu..
 
SGR skrev:
2087856 ska köra upp 24/4. har två frågor. någon som vet var man kan hyra en bra hoj typ z750 eller en honda eller liknande 750? eller någon i malmötrakten som kan tänka sig göra detta??

sen undrar jag om man får köra i lätt sits i krypkörningen. blir ju duktigt mycket enklare att krypköra för man kan ju luta mer och lägga vikten på ytterpinnen. finns det skrivet att man måste sitta ner hela rundan?

tacksam för svar //anton ekman


Du kan lägga hela din vikt på vilken pinne du vill utan att någon ser att du lyfter röven från sadeln :-) Jag hängde nog hela röven på sidan av sadel för att få balans i hojen när jag körde upp då jag kom lite fel inför sista konen och fick vända saktare och snävare än jag hade planerat. Ingen som klagade på det då iaf.
 
Dalan skrev:
2094975 Helt säker på detta? Vill vara säker innan man börjar jaga en hoj att köra upp med, det blir lite krångligare nu..

Bara att läsa innantill. Regler är regler, och dom gäller:

Körprov med motorcykel
Vid körprov för motorcykel ska sökanden bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3. <=== Bara å gilla läget
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet. <=== Och där ser dom ifall hojen har tillräckligt med cm3....vilket din inte har.



Om du vill göra det riktigt enkelt för dig så försök låna en BMW R850R med ABS. Körde upp med sådan med södermalms trafikskola. ABS = du slipper vara det minsta nervös över bromsprovet. Bara ge gärnet och bromsa allt vad du orkar vid konerna.
 
shit lågfartsdelen är knäckande svår. Måste nöta den lite på fritiden känns sådär lagom kul att betala 10.-/min för att någon ska titta medans man balanserar lite :död :)

Trafikkörningen är busenkel dock! Man får hoppas på en uppkörning hyffsat snart men han jag kör med är dryg och vill att jag väntar lite innan han fixar en tid åt mig :(
 
herge skrev:
2095147 shit lågfartsdelen är knäckande svår. Måste nöta den lite på fritiden känns sådär lagom kul att betala 10.-/min för att någon ska titta medans man balanserar lite :död :)

Trafikkörningen är busenkel dock! Man får hoppas på en uppkörning hyffsat snart men han jag kör med är dryg och vill att jag väntar lite innan han fixar en tid åt mig :(

Det är väldigt enkelt om du använder kroppen för att svänga istället för styret.

Wargen skrev:
1856630
Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???

Du ska sätta ner högerfoten, inte vänster. Detta för du enkelt ska kunna peta växel. Finns dock två undantag:
1) När du ska svänga vänster (blir en med smidig och naturliv sväng)
2) När vägen lutar uppåt (så du kan hålla bakbromsen intryckt)
Detta enligt MC-boken.
Varför ska du kolla på mätaren hela tiden? Du ska såklart hålla ögonen på vägen en bra bit frammåt och då och då slå en blick i speglarna och på hastighetsmätaren för att hålla hastigheterna. Glöm inte rutinen vid filbyte: Kika i speglarna, kolla döda vinkeln, blinkers, byt fil.
 
Uppdatering:

Efter lång tid i telefonkö och bollad mellan olika avdelningar fick jag svaret att det är reglerna med 700cc och minst 35kw som gäller.

De skulle iaf återkomma om det gick att göra något undantag.
 
Det där med vilken fot man skall sätta i...
Hörde med en polare, o han sa att han lärde sig att man skulle sätta i vänsterfoten, för det att man då inte kunde välta ut mot mötande bilar o sånt hårt. Lät ju rätt logiskt.. Men vad vet jag :)
Alla har nog olika funderingar..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top