Körkort 2005

MBGIRL skrev:
På en bil finns 3 säkerhetskontroller.
Yttre, inre och motorn.

Yttre:
1.Halvljus, helljus, blinkers och däck
2.Dimljus, blinkers och däck
3.Broms- och backljus

Inre:
1.Tuta
2.Indikeringslampor
3.Spolarvätska
4.Defroster fram och bak
5.Varningsblinkers
6.Bälte
7.Styr- och bromsservo
8.Parkeringsbroms

Motorn:
1.Spolarvätska
2.Generatorremmen
3.Styrservoolja
4.Glykol
5.Bromsvätska
6.Batteri
7.Oljesticka och påfyllning

inte lite att hålla reda på :va :va
 
vilken hoj är mer lämlig att köra upp på? Kawasaki KMX 125 B
eller en honda nsr? prövade manöverbanan med trafikskolans KMX och det gick skit hittade ingen balans , men när jag kom hem och prövade på nsren gick det mycket bättre... vad tror ni öva upp mig och köra på offroadaren eller ta nsren på uppkörningen? är det något storskillnad i hur fordonen beter sig i manöverbanan?
 
Ogre skrev:
vilken hoj är mer lämlig att köra upp på? Kawasaki KMX 125 B
eller en honda nsr? prövade manöverbanan med trafikskolans KMX och det gick skit hittade ingen balans , men när jag kom hem och prövade på nsren gick det mycket bättre... vad tror ni öva upp mig och köra på offroadaren eller ta nsren på uppkörningen? är det något storskillnad i hur fordonen beter sig i manöverbanan?


Ta din hoj som du kan öva mkt på
 
Min historia:

Höghastighetsbanan, inbromsningen på slutet. Jag kom in i den liiite väl friskt, kanske närmare 60 än 50. En entusiastisk bromsning och framhjulet låser sig. Vet inte vad som hände, förmodligen uppfattade jag låsning men på fel hjul och släppte på bakbromsen... och i asfalten åkte jag.

Tur i oturen att jag köpte nya handskar i våras med hårdgjorda knogar. Två av handskarnas knogar är inte fagra, fick handen under styret i asfalten. Skrapade och jävliga och en intryckt. Hade jag haft de gamla mjuka hade jag nog inte kunnat boka ny uppkörning innan augusti...
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Är inte kamremmen viktigare att kolla? :va

Och hur kollar du den på ett lätt sätt innan du sätter dig i bilen på morgonen?

Kamrem byter man på fasta intervaller. Fel underhåll att slarva med.
 
Grattis ni som klarat det nu.
Guu va skönt det måste va att ha det avklarat...


ft: Låter läbbigt, tur att det gick bra ändå. Fler changser kommer.
 
Goddagens!

Jag är rädd att jag köpt mig en cykel som inte riktigt är gjord för hinderbana o stuff.. Har införskaffat mig en Suzuki gsxR -750 från 1985.. Frågan är om det är någon idé att ens träna på den cykeln o köra upp på den.. Känner ett antal pers som lånat en mer "vanlig" cykel när det varit dax för uppkörningen.. Men jag tänker så att om jag ska köra på hojen i framtiden så borde jag väll köra den på uppkörningen,, så att jag verkligen ser att jag behärskar den.. tänker jag fel?? :confused:

Ps.. Jag har uppkörning den 1juni :3freak
 
Grattis alla! :tummenupp :tummenupp

Fan det va många som klarade det idag! Själv ska man ut och pröva sina vingar imorn, hoppas nu att man får höra dom underbara orden: Du e GODKÄND, så man kan ut och åka :yoparty
 
Bjork skrev:
hej alla kk aspiranter, tänkte bara kolla med alla som börjat köra på skola nu var ni ligger i körningen efter typ 2 lektionen, ska ta min tredje och det skulle bli landsväg och motoväg, vill mest bara se hur man ligger till gentemot alla andra som strävar efter det där A:t på kortet :banana
mvh björk


Det är väl olika beroende på om man har kört något innan eller inte
Hur mycket har du kört innan då?
 
uppkööörning!

så var det dags dååå! på tisdag har man uppkörningstid kl 13:15..
rätt bra på tanke att jag bara tagit två övningskörningar på skola och ej kört cross eller sånna fjollerier innan :) ..
ahiii.. spännande :banana
 
ft skrev:
Min historia:

Höghastighetsbanan, inbromsningen på slutet. Jag kom in i den liiite väl friskt, kanske närmare 60 än 50. En entusiastisk bromsning och framhjulet låser sig. Vet inte vad som hände, förmodligen uppfattade jag låsning men på fel hjul och släppte på bakbromsen... och i asfalten åkte jag.

Tur i oturen att jag köpte nya handskar i våras med hårdgjorda knogar. Två av handskarnas knogar är inte fagra, fick handen under styret i asfalten. Skrapade och jävliga och en intryckt. Hade jag haft de gamla mjuka hade jag nog inte kunnat boka ny uppkörning innan augusti...

Körde du egen hoj, eller skolans?? Måste ha vart ganska pinsamt att dyka i backen om de va me skolans va.
Jag har lånat skolans BMW 850 när jag kört. Den har ABS, vilket gör de hele rätt mkt enklare. Tydligen får jag köra upp på den också. Helt lugnt att nita allt va man har på både asfalt å grus!
Låna en cykel me ABS så blir de enklare :)
Känns som att ja kommer göra bort mig när jag smäller i allt va ja har på frambromsen me min egen 929:a om ja nu får de där kortet.

/BRASSARN
 
Exxpert skrev:
Goddagens!

Jag är rädd att jag köpt mig en cykel som inte riktigt är gjord för hinderbana o stuff.. Har införskaffat mig en Suzuki gsxR -750 från 1985.. Frågan är om det är någon idé att ens träna på den cykeln o köra upp på den.. Känner ett antal pers som lånat en mer "vanlig" cykel när det varit dax för uppkörningen.. Men jag tänker så att om jag ska köra på hojen i framtiden så borde jag väll köra den på uppkörningen,, så att jag verkligen ser att jag behärskar den.. tänker jag fel?? :confused:

Ps.. Jag har uppkörning den 1juni :3freak

När jag körde upp var det en kille i min grupp som hadse precis en sån som du. Osäker på årtalet men han sa att det var bland dom första som kom.

Han klarade manöverproven (vet inte hur det gick i traffiken).

Det var iofs 5:e försöket . . .
 
tjockisbulle skrev:
Grattis ni som klarat det nu.
Guu va skönt det måste va att ha det avklarat...


ft: Låter läbbigt, tur att det gick bra ändå. Fler changser kommer.

Oj, jag hann visst inte berätta klart! Jag var ju tvungen att fara och hämta lite saker och tanka hojen när jag ändå hade ut den. Lustigt... det har aldrig varit flera mil till macken och tillbaka när jag kört bil?

Den lilla vurpincidenten var alltså igår på sista körlektionen. Idag var det uppkörning. Klockrent, allt innan trafiken bättre än någon gång förut (konbanan med stopp/högfartsbanan med undanmanöver i början). Som någon sa, bäst när det gäller! Ett par missar i trafiken som hade kunnat vara kugg men hon var nöjd med resten och det sista jag hörde i lurarna innan jag glömde slå av blinkersen då vi svängt in vid vägverket var "provet godkänt".

:banana :banana :banana

På en skala mellan 1 och 10 har jag ungefär -127 lust att åka på tjänsteresa till staterna i en dryg vecka imorrn. :huvet

Så underbart härligt att få ut och lufta hojen på egen hand!

För att fira bytte jag ut mina gamla inte-riktigt-för-MC-bruk-kängor till ett par nya Oxtar. Att ha personlig utrustning som matchar hojen är fegt! Bara stövlarna reducerar genomsnittsåldern, viktad per kilo, på min cykel och utrustning med ca fyra år och ger en 15 knyck extra på toppfarten. :D

Gick ni på den lätta? ;)
 
BRASSARN skrev:
Körde du egen hoj, eller skolans?? Måste ha vart ganska pinsamt att dyka i backen om de va me skolans va.

Skolans, men den har kraschbur så det var ingen större fara. Jag var inte först att lyckas med den bravaden. Fasen, aldrig först med något... :huvet
 
Hehe ok. Jag får köra upp på en suzuki savage, tycker väl sådär om den. Svårt med konbana med en glidare, bättre med motard, ska nog kolla upp om jag inte ska ta den i stället! hehe kommer ju köra banan på 20 sek :yoparty
 
uppkörning i morgon?

japp då har man sin uppkörning i morrn i barkarby. har varit ute och kört ca 12 mil idag men är ändå nervös som bara he-vete.jag e nog den enda som kommer köra dit hojen på släp tror jag iaf...
i fall någon annan ska köra upp där i morrn som läser det här så kan ni ju säga ett par lungnande ord till killen som står och tuggar i sig handskarna.
:3freak
 
När jag körde upp idag så va det 3 av 7 som kuggade på olika delar på banan. I privatist och två från en skola. Ganska många % som kuggade men men jag klarade ju mig och det är huvudsaken.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top