Körkort 2005

Goiting skrev:
Hej!
Vet inte om det stått om detta innan men det är ju sååå mycket att läsa på alla trådar.
Så min fråga lyder:
Jag övningskör med en bilskola i Göteborg och fick tipset att jag kanske kan köra upp i t ex. Alingsås eller liknande där det blir lite lättare att klara provet.
Är det någon som vet om det går att göra på det viset. Att bilskolan hjälper mig att boka i en annan stad eller måste jag göra uppkörningen i Göteborg..

Tacksam för svar.

:banana

Jo det kan du men sen får du ju klart avväga om det är bra eller mindre bra
att köra upp på en ort som du inte känner till lika bra som din egen.
Om man missar en hastighetsskylt eller en vägansvisning så är det rätt bra
om man har någon sorts hum innan om vad det är som gäller...och det brukar
man ha i sin egen stad om man bott där länge och åkt runt.
 
MBGIRL skrev:
Jo det kan du men sen får du ju klart avväga om det är bra eller mindre bra
att köra upp på en ort som du inte känner till lika bra som din egen.
Om man missar en hastighetsskylt eller en vägansvisning så är det rätt bra
om man har någon sorts hum innan om vad det är som gäller...och det brukar
man ha i sin egen stad om man bott där länge och åkt runt.


Tack för tipset. Tror inte det spelar så stor roll då med andra ord vart jag kör upp. Är totalt värdelös på lokalkännedom så då blir det inte så stor skillnad :lol

När jag kör bil på vägar jag inte är så säker på så har jag alltid mycket bensin i tanken för jag vet att jag behöver det när (inte om) jag kör vilse..
 
Goiting skrev:
Tack för tipset. Tror inte det spelar så stor roll då med andra ord vart jag kör upp. Är totalt värdelös på lokalkännedom så då blir det inte så stor skillnad :lol

När jag kör bil på vägar jag inte är så säker på så har jag alltid mycket bensin i tanken för jag vet att jag behöver det när (inte om) jag kör vilse..

Om du nu väljer att köra upp på en annan plats så ta gärna någon lektion på
orten i förväg så du känner dig lite mer hemma. :)
 
MBGIRL skrev:
Om du nu väljer att köra upp på en annan plats så ta gärna någon lektion på
orten i förväg så du känner dig lite mer hemma. :)


Kan man ta körlektioner på annan bilskola än den man är inskriven i utan att det kostar extra?
 
Goiting skrev:
Kan man ta körlektioner på annan bilskola än den man är inskriven i utan att det kostar extra?

Du kan du körlektioner på vilken körkskola som helst och hoppa runt men nack-
delen förutom att det kan innefatta en inskrivningskostnad+körlektionskostnad
är ju att den nya läraren inte vet vad du kan o inte kan och du kan få "slösa"
lite av din lektion på att visa gamla saker.

+ att när det gäller hojar så skiljer det sig rätt rejält på vissa och då kanske
du inte kör lika bra på den nya hojen på den nya körkskolan än på den du är
van vid.
 
MBGIRL skrev:
Du kan du körlektioner på vilken körkskola som helst och hoppa runt men nack-
delen förutom att det kan innefatta en inskrivningskostnad+körlektionskostnad
är ju att den nya läraren inte vet vad du kan o inte kan och du kan få "slösa"
lite av din lektion på att visa gamla saker.

+ att när det gäller hojar så skiljer det sig rätt rejält på vissa och då kanske
du inte kör lika bra på den nya hojen på den nya körkskolan än på den du är
van vid.

Tackar så mycket för råden. Nu har jag lite att fundera på.
Ha en bra dag.

Mvh Marie :)
 
Fy nu börjar det bli dyrt med A kortet.

Tagit 16lektioner, och nu kört alla typ av banor som kommer på provet.
10st enkellektioner på gården och 3st dubbellektioner i trafik
-"indtroduktion" körde grus och 70vägar
- stadskörning
- stadskörning med rondeller

Ändå så är man inte redo för uppkörning då det är delar kvar,
- motorväg
- landsväg
- 70 -90 broms
- mera stadskörning
sen blir det säkert massa fler strö lektioner på gården för att "fin slipa",¨

Det innebär säkert 10lektioner till.

fan ska man göra när pengarna håller på att ta slut?
:huvet
 
tjockisbulle skrev:
Fy nu börjar det bli dyrt med A kortet.

-
-
-
-
-

Det innebär säkert 10lektioner till.

fan ska man göra när pengarna håller på att ta slut?
:huvet

:va
Jag har gått igenom allt nu (förutom möjligtvis 110-väg eller nåt), körde min andra lektion idag.. Vissa lärare verkar vara mer noga än andra :confused:
 
Last edited:
Jag har kört allt flera gånger på tolv lektioner (har två kvar). På en lektion körde jag både krypbana, stadskörning (Lund), landsväg och gjorde 70 och 90 inbromsningar. Fast då har jag B-körkort sedan tidigare. Annars har jag bara kört moppe för en 14 år sen sådär.

Har vänner som tar B-körkort och det verkar som om körskolelärarna lägger upp sina lektioner på olika sätt. Själv tror jag det är bäst att blanda. Om du vill göra något annat sätt tycker jag att du skall fråga körskoleläraren om det. Jag har själv sagt åt att jag vill träna en särskild sak för att jag varit osäker på det. Men om du känner dig redo att gå vidare till något annat så uttryck önskemål om det.
 
Nej jag är ju värsta nybörjaren, har kört mc 1gång innan jag började i skolan. B kort har jag dock haft i 6år så trafikvana finns.

Jag är bara trött på mig själv för att man inte lär sig fortare,
jag förstår ju att dom har en kursplan varje elev skall följa.

Givetvis säger jag till vad jag vill öva på, tiden då man kör går för fort bara.
 
Hemkommen från tredje körlektion.
Åkte dit lite små nervös som vanligt, körskoleläraren säger att idag kör vi ut i trafik :3freak
Tredje lektion, aldrig kört hoj innan jag satte mig på trafikskolan.

Rulla iväg, gick bra, ut på stora vägen, i början stannade vi vid varje busshållplats för att se hur det gick, prova på att växla upp och ner,
för att sen bara rulla på, först 50 sen 70 och sen 90 väg.
Under turen hann vi stanna vid flygrakan och testa inbromsningar, endast från 40 men det kände bra att ta de lugnt i början med de.
Gick bra som tur va =) så nu behöver man inte vara så nervös inför det nästa gång.


Sen hemåt igen, landsväg och sen in i stan igen.

Känns bra att det går framåt och att äntligen få köra själv "på riktigt".

En massa glad Alicia här iallafall :)
 
Alicia skrev:
Hemkommen från tredje körlektion.
Åkte dit lite små nervös som vanligt, körskoleläraren säger att idag kör vi ut i trafik :3freak
Tredje lektion, aldrig kört hoj innan jag satte mig på trafikskolan.

Rulla iväg, gick bra, ut på stora vägen, i början stannade vi vid varje busshållplats för att se hur det gick, prova på att växla upp och ner,
för att sen bara rulla på, först 50 sen 70 och sen 90 väg.
Under turen hann vi stanna vid flygrakan och testa inbromsningar, endast från 40 men det kände bra att ta de lugnt i början med de.
Gick bra som tur va =) så nu behöver man inte vara så nervös inför det nästa gång.


Sen hemåt igen, landsväg och sen in i stan igen.

Känns bra att det går framåt och att äntligen få köra själv "på riktigt".

En massa glad Alicia här iallafall :)

Fråga om du kan få göra en uppkörning med deras hojj fast i ditt namn. Så att inte de tar statestiken om du inte klarar uppkörningen.

En kompis till mig gör så. De sa "Ok, ta två lektioner bara så du vänjer dig med hojjen så kan du få hyra den för uppkörning för egen räkning."



Ett annat alternativ är att köpa en lättkörd och, köra upp med den och sedan sälja den. CB 750, GSX 750 eller något liknande.


Lycka till med korten allihoppa!
 
Klämde in ett "Godkänt" på teori-provet idag!! :banana :banana

One down, one to go. :Rockbanan

Så snart kan man glida för sig själv utan lärare, på R6:an....Sa jag glida??
Hrrm, ööhhh, menade ju att slanga för glida går ju inte :tungan
 
oakbeach skrev:
Fråga om du kan få göra en uppkörning med deras hojj fast i ditt namn. Så att inte de tar statestiken om du inte klarar uppkörningen.

En kompis till mig gör så. De sa "Ok, ta två lektioner bara så du vänjer dig med hojjen så kan du få hyra den för uppkörning för egen räkning."



Ett annat alternativ är att köpa en lättkörd och, köra upp med den och sedan sälja den. CB 750, GSX 750 eller något liknande.


Lycka till med korten allihoppa!

Jag kör som sagt bara med den just nu, så jag tänker hyra den för uppkörning sen.
 
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:-)
 
Araikaj skrev:
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:-)

på krypkörning ta ut brett i sidled så att du klarar runda konan lätt så ere nemas prolemas och sen på högfartsbanan höll jag 50+ jag trodde han skulle misstycka min acceleration fullgas på ettan sen uppåt :) men tydligen inte! lycka till ta det lugnt så ordnar det sig nog!
 
Klarade precis teorin och bokade uppkörning i Borås den 24/5. Någon som har koll på vilken tur som är vanligast vid uppkörning i Borås och kan hjälpa mig med en vägbeskrivning så jag kan träna lite? JEHU!!!
 
Araikaj skrev:
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:-)

1.Ja, taktiskt!

2. Jag höll 50-60 i början och bromsade ner när det va typ 3 konor kvar, sen vände och accelererade så jag höll drygt 50 på dom två sista konorna och bromsningen
 
Araikaj skrev:
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:-)

De har ingen möjlighet att kolla hastigheten och den är inte heller det primära. Vitsen är att ha jämn gas och inte justera med gasen när/om man hamnar i tidsnöd/utrymmesbrist mellan konerna. Det som är bäst att använda i högfartsbanorna är motstyrning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top