Körkort 2005

RocketQueen skrev:
Börjar du bli nervös nu?
Snart dags för dig!
Kommer nog gå kanon. :tummenupp


Jag blir skit nervös bara alla här skriver att de ska köra upp. :hihi

RQ


Haha har inte kunnat koncentrera mig i skolan hela veckan :D

När jag åker buss/bil sitter jag tom och tänker "börja blinka nu, titta vänster..." hahaha :)

edit: Tack kamrat!!
 
Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
Haha har inte kunnat koncentrera mig i skolan hela veckan :D

När jag åker buss/bil sitter jag tom och tänker "börja blinka nu, titta vänster..." hahaha :)

edit: Tack kamrat!!


:D
Jag sitter också och tänker på trafiken när man åker buss. Förutom när de susar förbi en båge förstås.

I helgen blir de teori för mig i skola. :D
Lika bra så kan man de sen.
 
Hade inget att göra så jag skrev en lista för säkerhetskontroll.

Bromsar:
Kolla om skivorna är jämt slitna, kolla om beläggen är slut, kontrollerna bromsvätskenivå både fram och bak, sätt dig på hojen och rulla & bromsa lite, följ bromsslangarna hela vägen och leta läckor!

Hjul och däck:
Kolla runt däck och fälg efter skador, kolla mönsterdjup (1mm minst).
Känn lite på lufttryck.

Kraftöverföring:
Kolla kedja, spänningen på den, och kolla om den går "dra" ut mycket på bakdrevet. Sätt dig på huk och kolla båda dreven noga! Känn lite lätt om taggarna är spettsiga eller krökta.

Belysning / Reflexer:
Blinkers, håll handen vid alla 4 och se.
Bromsljus både fram och bak
Park/halv/hel/bak.
Kolla reflexer så de inte är sönder.

Styrning:
Testa fullt styrutslag åt båda hållen.
Bromsa och tryck hojen fram och tillbaka och leta styrlagerglapp (Med styret åt höger, vänster och i mitten.)

Signal:
Tuta, Ljustuta (Gör detta samtidigt som lyset)

Parkeringsstöd:
Sidostöd och centralstöd om du har.

Backspeglar:
Kolla efter sprickor och ställ in dom om det behövs.

Lagerglapp:
Hjullager både fram och bak.
Bak sätter du knät mot svingen och tar tag i däcket med båda händerna mitt över varann, typ "tjugoövertiogreppet". Dra fram och tillbaka och känn efter glapp.
Fram ställer du hjulet i fullt styrutslag, sätter knät mot gaffeln och gör samma sak som bak.
Du kan ev. rulla lite på hjulen och lyssna efter missljud.
Kolla också svinglager genom att sätta ett finger vid övergången från ram till sving, dra med andra handen i bakhjulet fram och tillbaka. Då känner du om det finns glapp.
Styrlager kollade du innan.

Fjädring/Stötdämpare:
Guppa lite både fram och bak och lyssna efter konstiga ljud, kolla efter läckor, kolla infäsning bak.
Se över dom lite helt enkelt.

Nu till 2 stycken nya för året:

Motoroljenivå:
Håll hojen rakt upp och kolla i nivårutan.

Nödstoppsreglaget:
Starta och stäng av med nödstoppet eller sätt på nödstoppet och försök starta (ska ju inte gå som du förstår)

Checklista får du inte använda!

Tänk på att detta har JAG skrivit ner, inget som är perfekt, men körskolläraren sa att jag gjorde rätt iaf. :banana

Lycka till! :tummenupp
 
daemon skrev:
OLA ÄR DEN HÅRDASE KILLE I STAN.

En kul detalj. Titta på potatismos filmer som ligger ute på internet. Faktum är att han dyker upp. På en av Jarlas hojjar. Ola ville inte svara på frågan varför han var med............
hm. uppföljning av gammla elever :tummenupp :lol
 
Till er som har problem med krypkörningen:

Tog en lektion bara för och prova på banorna och fick tipset att tänka på hur man åker. Att man ska planera för att komma runt. Tänker man på det blir det rätt lätt. Gör en liten megaadvancedsuperhightechuspaintskiss!


Här kommer den...
 

Bifogat

  • Körning.JPG
    Körning.JPG
    27.2 KB · Visningar: 212
Last edited:
FreddaAbborre skrev:
Till er som har problem med krypkörningen:

Tog en lektion bara för och prova på banorna och fick tipset att tänka på hur man åker. Att man ska planera för att komma runt. Tänker man på det blir det rätt lätt. Gör en liten megaadvancedsuperhightechuspaintskiss!


Här kommer den...
Toppen! :)
 
Anton_Ljunghusen skrev:
När har du din uppkörning erik?
Den är faktiskt inte bokad, gjorde teorin (för andra gången) i torsdags. Ska ta tag i det under nästa vecka, tillsammans med bankärenden, köp av ny hoj osv.

Mer @ msn!
 
lågfartsdelen?

I lågfartsdelen med stoppen, ska man stanna när man kör åt båda hållen eller bara åt ena?
 
jag är lite fundersam på höghastighetsbanorna alltså.. Att man ska hålla 50 och bara svänga lite kraftigare vid undanmanövern

Ska köra dom banorna imorgon, är det svårt vid undanmanövern på dom olika?
 
Anton_Ljunghusen skrev:
jag är lite fundersam på höghastighetsbanorna alltså.. Att man ska hålla 50 och bara svänga lite kraftigare vid undanmanövern

Ska köra dom banorna imorgon, är det svårt vid undanmanövern på dom olika?

Jag tycker banan med undanmanövern precis i början är hyfsat svår, viktigt att inte fega utan att nästan kasta hojen förbi hindret, alltså svänga ordentligt. Det där begreppet "motstyrning" är ingen dum idé att titta på... Lycka till! :)

Själv ska jag, min handledare och en polare åka ut på en riktig långfärd på massa sköna småvägar om vädret är fint. Ska bli helskönt! :banana

/M
 
Håller också på med teorin och körningen. Har redan skaffat hojen så att man kan köra med farsgubben, sparar ju lite pengar på det sättet. Längtar som f-n efter att få det där A:t på lappen. Den dagen ska R:6:an få sluka många mil... :yoparty :tuttar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top