Körkort 2005

Anton_Ljunghusen skrev:
Håller med om att provet är svårare än förut.. Och med en offroadhoj blir det 10ggr lättare!

Någon som kan förklara höghastighetsbarnorna för mig?
Fattar inte de 2 olika banorna, när man ska välja och så :va

Det står ju "Punkt för bromsning"
Jaha då ska man väl bromsa där, men vad ska man väja för då?

På banan som har färre slalommoment har du ju en undanmanöver mitt i banan och sedan inbromsningen när du har vänt igen och kommit tillbaka till utgångspunkten.. typ.
På den andra har du undanmanövern först i banan och inbromsningen i slutet.

/M
 
Man ska tydligen inte underskatta murphy. Ute och övar idag för fulla muggar. Så börjar det stinka soppa som bara fan. Glor ner bland kåporna så pissar det soppa från förgasarna. Så nu är det väl tveksamt om det blir någon uppkörning på tisdag. :(
 
DrZeus skrev:
Man ska tydligen inte underskatta murphy. Ute och övar idag för fulla muggar. Så börjar det stinka soppa som bara fan. Glor ner bland kåporna så pissar det soppa från förgasarna. Så nu är det väl tveksamt om det blir någon uppkörning på tisdag. :(


Hur många rinner det ifrån? Knacka försiktigt på flottören (nedre delen av förgasaren) med skaftet på en mejsel, brukar få igång flottören igen!

Är du taskig på att meka så PMa mig så får du ett nummer till en kille i lkpg som kanske kan hjälpa dig om inte ovanstående tips hjälper.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Håller med om att provet är svårare än förut.. Och med en offroadhoj blir det 10ggr lättare!

Någon som kan förklara höghastighetsbarnorna för mig?
Fattar inte de 2 olika banorna, när man ska välja och så :va

Det står ju "Punkt för bromsning"
Jaha då ska man väl bromsa där, men vad ska man väja för då?

I den med en dubbelkon i serpentindelen börjar du i banans ena ände, accelererar till 50 längs den sida av banan där extrakonen inte står, gör en undanmanöver runt dubbelkonen och tillbaka till den sida du var på. Sedan vändning runt bortre konen, slalom tillbaka i ca 50 och inbromsning till stopp vid dubbelkonerna.

I den andra kommer du in i banan i 50 km/h, gör en undanmanöver utan bromsning åt det håll inspektören sa till dig och kör sedan slalom mellan konerna med start på valfri sida. Vändning, slalom tillbaka i 50, räta upp cykeln och bromsa på samma ställe till stopp.

Punkt för bromsning är alltså den punkt där du bromsar till stopp på tillbakavägen.
 
ft skrev:
I den med en dubbelkon i serpentindelen börjar du i banans ena ände, accelererar till 50 längs den sida av banan där extrakonen inte står, gör en undanmanöver runt dubbelkonen och tillbaka till den sida du var på. Sedan vändning runt bortre konen, slalom tillbaka i ca 50 och inbromsning till stopp vid dubbelkonerna.

I den andra kommer du in i banan i 50 km/h, gör en undanmanöver utan bromsning åt det håll inspektören sa till dig och kör sedan slalom mellan konerna med start på valfri sida. Vändning, slalom tillbaka i 50, räta upp cykeln och bromsa på samma ställe till stopp.

Punkt för bromsning är alltså den punkt där du bromsar till stopp på tillbakavägen.


På den första banan, ska man bromsa innan man väjer? Om man ska bromsa, hur långt innan ungefär, och hur långt innan konen ska man väja? Annars är den banan solklar.

Bana två fattar jag inte riktigt.. ska fundera lite

Tack
 
Såhär har jag fattat andra banan? Skrev konstigt, men menar alltså att man ska köra slalom runt alla konor, vända och tillbaka
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    47.2 KB · Visningar: 189
Hade idag min 7´e lektion,
kan nu äntligen säga att nu sitter krypkörningen. Bana 1 - 90% av gångerna och bana 2 (den med stoppen) 99% av gångerna.

Jag har inte kört exakta serpentinbanorna utan bara en med koner och vändning på båda sidor. Det känns också bra.

Har heller inte ännu övat stopp från 90, bara 70 och nedåt.
Trodde jag skulle känna rädsla vid tvärnit från 70 men snarare tvärtom,
nu har man ju skydd på sig. I moppeåldern låste jag framhjulet vid inbroms från 70kmh och gled på asfalten i förd endast hjälm, tshirt och jeans. :näsblod

Första trafiklektionen på tisdag, att vistas ute i trafiken är då förenat med livsfara, håll er inomhus...

:tummenupp


@ Anton_Ljunghusen

Har du kollat bilderna på
http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf
 
tjockisbulle skrev:
Hade idag min 7´e lektion,
kan nu äntligen säga att nu sitter krypkörningen. Bana 1 - 90% av gångerna och bana 2 (den med stoppen) 99% av gångerna.

Jag har inte kört exakta serpentinbanorna utan bara en med koner och vändning på båda sidor. Det känns också bra.

Har heller inte ännu övat stopp från 90, bara 70 och nedåt.
Trodde jag skulle känna rädsla vid tvärnit från 70 men snarare tvärtom,
nu har man ju skydd på sig. I moppeåldern låste jag framhjulet vid inbroms från 70kmh och gled på asfalten i förd endast hjälm, tshirt och jeans. :näsblod

Första trafiklektionen på tisdag, att vistas ute i trafiken är då förenat med livsfara, håll er inomhus...

:tummenupp


@ Anton_Ljunghusen

Har du kollat bilderna på
http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf

Mycket bättre bilder! Tack :)
 
Men alltså ska man inte bromsa för hindret på någon av banorna?
Isåfall är det ju bara som att köra slalom ju
 
Marcus74 skrev:
När jag kört banan innan med en annan CB750 (lite nyare) så har det varit dubbelt så svårt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan två hojar av exakt samma modell?

/Marcus

Platta däck :D

Själv åkte jag gammal ER-7 och ny Z750 med körskolan, och den nya var betydligt roligare att rulla runt i balansövningarna. Den gick nästan av sig självt efter att man baxat runt gamla bettan några timmar.
 
Anton,
nej ingen bromsning innan någon av undanmanövrarna. Och ja, i den andra är det snävt vid konerna. Jag har klippt förstakonen efter undanmanövern med foten ett par gånger. Jäkla skillnad mellan att köra 40 och 50. I 40 inga problem alls, i 50 känns det trångt.

Tror det gäller att väja så snart man kan utan att ramma eller köra på fel sida av konerna innan. Som sagt, det är inte överjävligt mycket med gott om massor med plats.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur många rinner det ifrån? Knacka försiktigt på flottören (nedre delen av förgasaren) med skaftet på en mejsel, brukar få igång flottören igen!

Är du taskig på att meka så PMa mig så får du ett nummer till en kille i lkpg som kanske kan hjälpa dig om inte ovanstående tips hjälper.

Mellan de främre, ser inte de två bakre (är en vinkel-4:a). Det droppar, inte rinner, och enbart när jag lutar hojen. Så länge den är precis upprätt så kommer inget.

Håller på och river för fullt och jagar någon som kan hjälpa mig skruva. Är i borensberg för stunden så jag jagar de lokala förmågorna först. Tack ändå. :)
 
sweborn skrev:
Platta däck :D

Själv åkte jag gammal ER-7 och ny Z750 med körskolan, och den nya var betydligt roligare att rulla runt i balansövningarna. Den gick nästan av sig självt efter att man baxat runt gamla bettan några timmar.

Kan det vara så enkelt? :) Visserligen kan det ha gjort lite men sen kändes den gamla betydligt lättare och mjukare att köra på något sätt, så.. Hmmm..
:va

/M
 
Marcus74 skrev:
Kan det vara så enkelt? :) Visserligen kan det ha gjort lite men sen kändes den gamla betydligt lättare och mjukare att köra på något sätt, så.. Hmmm..
:va

/M

Olika exemplar av samma hoj beter sig också olika.... jag harvade på ett ök vars gasrulle (eller vajern) var hur trög som helst, så jag lärde mig aldrig att gasjucka så mycket under krypkörningen. Handlederna orkade inte helt enkelt. När jag sedan på uppkörningen fick ett uppsmort exemplar var det :tummenupp

När jag tänker efter så var fotbromsen också intryckt till en början, så jag fick sparka ned bromspedalen för att få någon verkan... men efter 3 dar så gav den med sig.... :) '

Spelar mindre roll vad man lär sig på, ju "sämre" hoj desto bättre blir man.
 
Har jag förstått det hela rätt så får man släppa på gasen vid undanmanövern men inte bromsa.

Det här med att två likadana hojar betedde sig så olika... Du hade inte olika mycket soppa i dem?
 
DrZeus skrev:
Mellan de främre, ser inte de två bakre (är en vinkel-4:a). Det droppar, inte rinner, och enbart när jag lutar hojen. Så länge den är precis upprätt så kommer inget.

Håller på och river för fullt och jagar någon som kan hjälpa mig skruva. Är i borensberg för stunden så jag jagar de lokala förmågorna först. Tack ändå. :)



Lycka till. Hyr en hoj på tisdag annars!! :)
 
Last edited:
ft skrev:
Anton,
nej ingen bromsning innan någon av undanmanövrarna. Och ja, i den andra är det snävt vid konerna. Jag har klippt förstakonen efter undanmanövern med foten ett par gånger. Jäkla skillnad mellan att köra 40 och 50. I 40 inga problem alls, i 50 känns det trångt.

Tror det gäller att väja så snart man kan utan att ramma eller köra på fel sida av konerna innan. Som sagt, det är inte överjävligt mycket med gott om massor med plats.


Är du säker? Har någon körskolelärare sagt det eller nåt?

Liksom, det blir ju bara som när man kör slalomet.. bara att man svänger lite senare och väjer mer?
 
Allt detta med begränsningslinjer... funderat över en sak, på det svåra lågfartsprovet, det utan stopp... när man ska vända där i slutet, finns det några gränser i sidled?

Har läst igenom Vägverkets författningar och bilder osv. Men kan inte hitta nåt..
Kanske någon som kört upp och gjort just den delen skriva hur det var...

Undrar...... :va
 
tvålen skrev:
Allt detta med begränsningslinjer... funderat över en sak, på det svåra lågfartsprovet, det utan stopp... när man ska vända där i slutet, finns det några gränser i sidled?

Har läst igenom Vägverkets författningar och bilder osv. Men kan inte hitta nåt..
Kanske någon som kört upp och gjort just den delen skriva hur det var...

Undrar...... :va

Ja, 8 meter brett är det som gäller
 
Såvitt jag förstså ska man inte släppa asen innan hindrena på höfartsbanorna och absolut inte bromsa. jag har kört väjningen i nästan 70 så 50 ska og inte vara ngra problem för er.

Lästråden om motstyrning i hanterings forumet så får ni lite hjälp. =)

//Mvh
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top