Körde upp utan en enda körlektion

Grattis! Men det låter som om inspektören hade fått sig en avsugning eller så innan med tanke på att du fick göra om fler moment samt att han anmärkte på hanteringen av fotbromsen.

Tackar! Och Grattis till er andra också :)

Det kanske inte framgick att jag hade lagt ner många timmar på att träna på alla moment. OCH att jag verkligen kunde dom. Men när jag skulle köra upp så gick det inte helt hundra pga nervositet. OCH att uppkörningsförättaren såg att jag kunde hantera hojen, och fattade att folk blir nervösa varje dag på banan.

Men jag håller med att nu får jag ÄNTLIGEN lära mig köra hoj!
Jag kommer ju ha mera tid å träna nu när jag ÄNTLIGEN kan köra hur mycket jag vill! :D (Fattar inte att man INTE får övningsköra ensam... Känns farligt att ha 90 kg å släpa på + att ansvara för ett liv till)

Pubertal tråd? hehe jag är 36... men tack för komplimangen... (kan nämna att jag brukar få visa leg på bolaget också)

....massa oviktiga kostnader

Du har ju uppenberligen fattat grejen! Pubertalt var ju kanske att ta i när du är lika gammal, kanske tom några månader äldre än mig :krama

Grattis till kortet och hoppas du får riktigt kul när du åker!

Mvh Stephenj

Grattis! Ta det lugnt nu sista biten av sesongen.
Det gäller er alla iofs. Vore ju attans med en plump såhär i slutet.

Grattis! Men det låter som om inspektören hade fått sig en avsugning eller så innan med tanke på att du fick göra om fler moment samt att han anmärkte på hanteringen av fotbromsen.

Man har två försök på varje moment. Står i vv: regler.

19 § Misslyckas sökanden vid manöverprovet kan han eller hon i anslutning därtill ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.

Last edited:
Det stämmer och en körlektion på tre timmar kostar 1200:- på tex Farsta trafikskola. En uppkörning tar ca 20-40 minuter för 1500:- så nog kan det vara värt att ta nån körlektion.

Men som någon sa, han har klarat körkortet so what's the deal...

1200 för att låna hoj på farsta + ca 1500 i VV. fick jag betala.

(Läste lite fel) jag får instämma föregående talare.

Last edited:

19 § Misslyckas sökanden vid manöverprovet kan han eller hon i anslutning därtill ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.

"Kan han eller hon ... ges tillfälle att uföra provet... ytterligare en gång". Det står inte skall vilket innebär att det är helt och hållet upp till inspektören att avgöra om den som kör upp skall få ytterligare en chans på ett moment eller ej.

Man har med andra ord INTE per automatik två försök på varje moment.

Grattis till kortet men det betyder inte att du är bra på att köra utan att du har klarat av transportstyrelsens krav inget mer. Nu kommer prövningen ute i trafiken på egenhand & inte börja bomba vägar & tro man är världsmästare. Jag kan låta väldigt negativ men du kommer lära dig nya saker hela tiden även om du sedan haft kortet i 5-6 år. Ta för vana om haka på broms & kurvkurser mm, man lär sig väldigt mkt på dem.

Grattis igen! :tummenupp

"Kan han eller hon ... ges tillfälle att uföra provet... ytterligare en gång". Det står inte skall vilket innebär att det är helt och hållet upp till inspektören att avgöra om den som kör upp skall få ytterligare en chans på ett moment eller ej.

Man har med andra ord INTE per automatik två försök på varje moment.

Jag har varit med på ganska många uppkörningar och har ännu inte varit med om att någon inte fått göra ett nytt försök på manövern ifall det första inte varit ok.
Även körskolorna jag varit i kontakt med säger att man ska vara lugn. Man får göra om ifall man misslyckas på första försöket.
Men det är klart, kan ju komma nån som knappt suttit på en hoj och försöker. Då ser nog inspektören ganska fort att det inte är någon ide att tillåta två försök.

Körkort visar bara att man FÅR köra, inte att man KAN...

Kan inte hålla med mer, helt rätt!:yoparty

Tips till nyblivna hojåkare är att ta en SMC-kurs, otroligt lärorikt.
Vare sig man gått i körskola eller inte, så får man ju inte direkt någon utbildning i att köra sporthoj hos körskolan.. Finns många nyblivna sporthojsåkare som stoltserar med att de bara tog x-antal lektioner eller inga tom och sedan läser man om diverse olyckor som skett i närområdet.
Då kan en dag på banan göra susen, så man får lära känna sin hoj utan och innan, först då kan man kanske bli ett med hojen som körskolorna tjatar om..

Körde också upp första gången privat,
Hade tränat riktigt mycket på "banorna" och det gick utan problem...
sen ut i trafiken, ingan problem..
När jag kommer tbx, och går fram till honom, blev svaret:
Hmm.. du gör inget fel... Men ngt är inte rätt.. Det var han ända kommentar.. Kuggade
körde sedan ner till körskola, tog 4 lektioner och körde upp (gick bara igenom så jag kunde allt) och körde upp, Godkänd!
Ända skillnaden va att det stod Körskola på ryggen på mig sista gången!!

Om uppkörningsförättaren de facto sa som du citerat är det tjänstefel. En myndighetsutövare som fattar beslut av denna typ måste motivera beslutet.

Jag skulle kontakta vägverket och redogöra för hur det gick fel.

Var för övrigt och skrev kunskapsprov för behörighet B idag: 62/65 :):)

Grattis till kortet och att du fick det så billigt. Det fick inte jag kan ja lova. Men skit i det där om att ha foten vid fotbromsen för bromsberedskap fattar inte varför de tjatar om det. Jag har alltid fotpinnarna innan tårna och försöker köra så aktivt som möjligt.

//Dafe

Grattis till trådskaparen :tummenupp
Jag har varit handledare i våras och även det gick bra, han tog ett par lektioner för att lära sig manöverbanan för jag visste inte hur den nya ser ut.
Klart man kan lära sig att köra bra även om man bara kör privat, dessutom kör man ju ofta ganska mycket så man har en massa timmar och mil på hojen när det är dags för uppkörning.

Ang bromsberedskap på bakbromsen så är det guld värt om man behöver nypa till bromsen före en korsning eller något, många som tippar omkull hojen helt i onödan när de nyper till frambromsen och tappar balansen...

KAN står det, inte SKALL, nu kan jag missmnna mig men jag är rätt säker på att det är upp till inspektören att avgöra det.

Last edited:
Först, Grattis till körkortet!
Imponerande att ta det som privatist.
Jag och en kompis "övningskörde" tillsammans då vi inte hade ngn handledare. Blev 15lektioner för mig plus 50mil eget flängande.

Sen, vad spelar det för roll om man spenderat 1500kr eller 15000kr på körkortet??
Vissa köper nya hojjar hela tiden, andra köper skrothojar för en billig penning.
Som att diskutera ifall nån anlitar en målare och betalar för att få renoverat hemma ist för att måla allt själv.

För egen del hade jag inte så mkt val mot att ta lektioner på skola då jag inte kände nån som åkte MC eller hade nån handläggare.
Ser jag till kostnaden för körkortet mot allt jag lagt ut på mina MCs, försäkring, garageplatser, bensin, tillbehör, däck, service, bandagar, osv..så är den kostnaden försvinnande liten.

Först, Grattis till körkortet!
Imponerande att ta det som privatist.
Jag och en kompis "övningskörde" tillsammans då vi inte hade ngn handledare. Blev 15lektioner för mig plus 50mil eget flängande.

Sen, vad spelar det för roll om man spenderat 1500kr eller 15000kr på körkortet??
Vissa köper nya hojjar hela tiden, andra köper skrothojar för en billig penning.
Som att diskutera ifall nån anlitar en målare och betalar för att få renoverat hemma ist för att måla allt själv.

För egen del hade jag inte så mkt val mot att ta lektioner på skola då jag inte kände nån som åkte MC eller hade nån handläggare.
Ser jag till kostnaden för körkortet mot allt jag lagt ut på mina MCs, försäkring, garageplatser, bensin, tillbehör, däck, service, bandagar, osv..så är den kostnaden försvinnande liten.

Bättre än så kan man faktiskt inte säga det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT