körde på en hare nyss :S

jaja jag krockade med ett råddjur på 225 mot rosenhill förra söndagen! men det gick jävligt bra för mej! nya mc kläder o en ny vänster sida på hojen somn tur var!

Han går runt på vägen å karatar ihjäl harar för skojs skull :tummenupp

Visst inte! Men nu ska jag berätta, en gång blev jag bekant med en Gotlänning men han var inte som andra Gotlänningar. Han berättade hur kul det var att skjuta harar med hagelsprakare, hur det yrde pälstussar i luften när han sköt, att det inte blev nått kvar. När han berättade utbrast han i skeva skratt och jag tänkte; din sjuka jävel, bevare dig från hararnas hämnd.

Jag har bott på Gotland o där har vi väldigt många kaniner som leker på vägarna. Man tar "RABBISEN" i bakbenen och "karatar" den i nacken precis bakom öronen. döden är ögonblicklig.

Till nästa gång....

Exakt så gör vi norrlänningar med älgarna. Fungerar alltid.

Till nästa gång.......

jaja jag krockade med ett råddjur på 225 mot rosenhill förra söndagen! men det gick jävligt bra för mej! nya mc kläder o en ny vänster sida på hojen somn tur var!

Råddjuren är dumma som springer på vägen så där!!!! Jag tog ett på motorvägen utanför hbg en sommar när jag skulle ner till norra italiens sköna vägar.... fick avbryta min resa:mad: men jag klarade mj helskinnad som tur var.... På tisdag gör jag och lite kompisar ett nytt försök mot italien:D

Hare krishna hare rama

Mycket tänkvärd tråd tycker jag

A. Hur många harar trafikskadas ungefär varje år:
1. 500
X. 5 000
2. 50 000

B. Man får själv avliva djuret om man skadat...
1. en hund
X. en hare
2. ett rådjur

C. Man måste märka ut platsen och ringa polisen om man skadat ...
1. en igelkott
X. en hare
2. ett rådjur

D. Man bör flytta djuret från vägbanan för att inte locka ut andra djur på vägbanan, om man skadat...
1. en snigel
X. en hare
2. en björn

E. Bilden nedan (längst ner under facit) visar olyckstatistik över året för...
1. älgar
X. rådjur
2. vildsvin

FACIT
A. Svar 50 000 st
B. Svar hare (Det lär förekomma att folk i förvirringen avlivar hund, och rådjur bör man kontakta polisen om om man inte själv precis vet hur man gör)
C. Svar rådjur (och de djur som räknas som vilt. Det är ca 30 000 viltolyckor per år. Exempelvis hare är inte vilt.)
D. Svar hare (Vissa djur tex björn men även mindre djur kan vara farliga när de är skadade.)
E. Svar rådjur (har en puckel i maj)

Ref. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/oumlvrigt/7samycketviltdo.asp
Ref. http://www.polisen.se/inter/nodeid=41457&pageversion=1.jsp
Ref. http://www.nationellaviltolycksradet.se/
Ref. http://www.naturvardsverket.se/sv/A...u-djuren-och-vaxterna/Trafikolycka-med-vilt-/

Hare bra

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    33.4 KB · Visningar: 55
Harar, älgar, rådjur och speciellt renar.. de skall alla läras trafikvett med nackskott alternativt yxa. .:kulspruta :kulspruta

farligt det där..

älg vill jag definitivt inte träffa på med hoj.. räckte den gången en av de jävlarna hoppade ut framför mig med moppen..

tittade ner på nåt en sekund, då hoppar fanskapet ut och jag smäller rakt in i magen på den..
moppen fortsatte rakt fram, jag låg på rygg med svettiga älghårstrån i fejjan (visiret uppe) och en väldig förvirrad älg gloendes på mig. :D

Blir en bra historia till barnbarnen:D

Åkte från mina föräldrar igår in till stan en runda.
Låg i ca 70-80 när jag ser längre fram två vildsvin (En sugga o en kulting) lunka över vägen. som tur va körde jag lugnt så jag hade gott om tid att sakta ner ifall det skulle komma fler. kan ju bara tänka vilket tvärstopp det hade blivit om jag hade smällt suggan.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...