Körde en liten sväng idag...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tog en sväng i kungsbacka med mina kollegor, det blev 17mil med blandade småvägar....nu e jag mör....och kall o hungrig. Sista biten innan GBG satt jag och huttrade. Ventilerat helställ e bra på sommarn men apkass nu!!!
KTM 660 är inte optimal att hänga med "gynstolar" med så långt...särskilt inte när jag håller på att kör in den. Men snålt går den, på 7 mil drog den ca 3,5liter.

/M

Mingves skrev:
Tog en sväng i kungsbacka med mina kollegor, det blev 17mil med blandade småvägar....nu e jag mör....och kall o hungrig. Sista biten innan GBG satt jag och huttrade. Ventilerat helställ e bra på sommarn men apkass nu!!!
KTM 660 är inte optimal att hänga med "gynstolar" med så långt...särskilt inte när jag håller på att kör in den. Men snålt går den, på 7 mil drog den ca 3,5liter.

/M

Första gången jag körde min Husa så körde jag från Halmstad till GBG, så jag känner igen känslan... :hihi
Rätt mör i kroppen blir man. :3freak

henrikkrueger skrev:
Första gången jag körde min Husa så körde jag från Halmstad till GBG, så jag känner igen känslan... :hihi
Rätt mör i kroppen blir man. :3freak
Fy fan, pressa du på E6an då? Jag var tvungen att åka ca 1,5 mil motorväg. Det va hemskt, man kan hålla 100km/h men då e man ju nästan död efter några minuter. Allt vibrerar duktigt ju....
Tänkte att man skulle kunna åka och hälsa på polarna i Uddevalla med 660n men nu tror jag att det får va! Kanske om man tar gamla E6an och sedan kör via lilla edet och hjärtum/ljunskile. Men E6, det e bara att glömma! Jag inser att det e såååå mycket roligare att lalla runt i GBG med bågen. Sedan måste jag skaffa grusfälgar till den!!!!
Men först, bort med skinnstället. Nu måste ja ha ett allväder!

/M

Mingves skrev:
Fy fan, pressa du på E6an då? Jag var tvungen att åka ca 1,5 mil motorväg. Det va hemskt, man kan hålla 100km/h men då e man ju nästan död efter några minuter. Allt vibrerar duktigt ju....
Tänkte att man skulle kunna åka och hälsa på polarna i Uddevalla med 660n men nu tror jag att det får va! Kanske om man tar gamla E6an och sedan kör via lilla edet och hjärtum/ljunskile. Men E6, det e bara att glömma! Jag inser att det e såååå mycket roligare att lalla runt i GBG med bågen. Sedan måste jag skaffa grusfälgar till den!!!!

/M

Om jag hade kört E6:an hade jag förmodligen skakat sönder i höjd med Falkenberg... Och hojen hade väl gett upp strax därefter. Husa och jämngas en längre tid = :död
Körde kustvägen, helt okej väg om man tar bort 90-sträckorna :)

Rekomenderar ett par grusfälgar! Hur kul som helst höst, vinter och tidig vår :banana

henrikkrueger skrev:
Om jag hade kört E6:an hade jag förmodligen skakat sönder i höjd med Falkenberg... Och hojen hade väl gett upp strax därefter. Husa och jämngas en längre tid = :död
Jag kände samma som du säger, att det e nog inte smart med jämngas även på 660n. Så jag låg och körde mellan 70-110 på E6an. Folk måste trott man va galen:)

henrikkrueger skrev:
Rekomenderar ett par grusfälgar! Hur kul som helst höst, vinter och tidig vår :banana
Jag måste ju vara tappad eller så, men jag tycker de e lika kul på slicks å motardfälgar :banana

Mingves skrev:

/M
Är det verkligen så illa :confused: Jag hade tänkt köpa nåt liknande och ha till blandad körning och då blir det ju en del långturer på 10-15 mil oxå :3freak Vad f*n ska man köpa då om man vill kunna köra både på vägen och lite vid sidan av :confused: 2takt?

Motarrrd skrev:
Är det verkligen så illa :confused: Jag hade tänkt köpa nåt liknande och ha till blandad körning och då blir det ju en del långturer på 10-15 mil oxå :3freak Vad f*n ska man köpa då om man vill kunna köra både på vägen och lite vid sidan av :confused: 2takt?
Allt är väl relativt, men jag kan säga att jag körde inte speciellt långt på motorvägen och jag ville av snabbast möjligt.
660n går ganska rått om man jämför med 640n. Det skakar bra i handtagen. Man sitter inte 15 mil i ett sträck det kan jag lova. Jag ville vila efter 3mil.

Motarrrd skrev:

tja de finns ju annat än ktm o åka på :rolleyes:
sen kan man ju alltid köpa en landsvägare o en offroad/motard :tummenupp

som sagt 640 är bättre..har åkt 50 mil enkel väg med min gammla med stopp var 10 mil typ.
gick kanon..enda som vart var att arsle domna av efter 30 mil :D

OlleR skrev:
Jag måste ju vara tappad eller så, men jag tycker de e lika kul på slicks å motardfälgar :banana

Kör du med motard-kit på året runt? :Bugar
Måste va rätt spännande när det är kallt och blött ute, ännu mer spännande när det är snö...

Fast jag tycker det är roligare med motardfälgarna på grusväg nu när det är rätt årstid än vad det är med endurofälg! Helt sjuka ställ man kan få till. :yoparty
Kör man med endurofälgarna nu så sticker ju bara framhjulet i vädret... :hihi

ceasar skrev:
Rullen på höger sida är till för att vridas bakåt...
Jo men inte under inkörningen! Kolla i manualen.... 1an 35km/h max 2an 55 3an 80 4an 95 5an 110km/h

Mingves skrev:
Jo men inte under inkörningen! Kolla i manualen.... 1an 35km/h max 2an 55 3an 80 4an 95 5an 110km/h

Det där är inte så noga. Vissa menar att motorn faktiskt går bättre efter inkörning om man gasar ur den ordentligt då och då under inkörningen. Man kan nog utan att oroa sig speciellt mycket köra helt "normalt" under inkörningen iaf. (dvs så länge normal körning inte är att t.ex. rejsa på bana)

henrikkrueger skrev:
Kör du med motard-kit på året runt? :Bugar
Måste va rätt spännande när det är kallt och blött ute, ännu mer spännande när det är snö...

Fast jag tycker det är roligare med motardfälgarna på grusväg nu när det är rätt årstid än vad det är med endurofälg! Helt sjuka ställ man kan få till. :yoparty
Kör man med endurofälgarna nu så sticker ju bara framhjulet i vädret... :hihi
Mjae alltså, när det börjar snöa tar det typ en vecka här uppe sen är det is å köra på, då åker finndubben på :D Men tills dess åker man motardsulor! Förfan, lite fruset i backen gör det bara mer intressant!

Spider skrev:
Har du läst MotoMan's teorier om inkörning......

.
Jo, men jag litar mer på tillverkaren....de vet ju bäst. Jag jobbar med utv av båtmotorer och vi skriver ju inte saker för att va lustiga. Det finns en mening med all information i manualen. Men det är inte omöjligt att hans break in tips är lika bra, dock följer jag KTM.

Mingves skrev:

Det du i huvudsak kör in på en 660 är växellådan. Låt hojen gå lite på tomgång innan du kör, tokvarva in och toppa inte hojen det första du gör. Annars kan du mer eller mindre köra som vanligt.

Motarrrd skrev:

Det funkar att köra 10-15 mil på en 660, men inte på motorväg. Kurviga vägar är inga problem att köra så pass långt på.

Emmi skrev:
Det du i huvudsak kör in på en 660 är växellådan. Låt hojen gå lite på tomgång innan du kör, tokvarva in och toppa inte hojen det första du gör. Annars kan du mer eller mindre köra som vanligt.

Det funkar att köra 10-15 mil på en 660, men inte på motorväg. Kurviga vägar är inga problem att köra så pass långt på.

Precis, låt rackarn bli varm innan du tokkör. Det är det viktigaste.

Emmi, inga problem att kicka igång hojen?

eisbaer skrev:
Precis, låt rackarn bli varm innan du tokkör. Det är det viktigaste.

Emmi, inga problem att kicka igång hojen?

Nej, den startar oftast på första kicken, annars andra eller tredje.

Mingves skrev:
He he inkörning!?
som sagt: varm motor och några mil i växellådan så är det bara att gasa, va lite försiktig med kopplingen bara så den slits in, har lite problem med min att den svampar ihop när den blir riktigt varm, testade lite provisorisk motardbana efter 20 mil, en 660 ska användas! (men den ska servas oxå! glöm inte!)
Gas it on! :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...