Körde 50 mil igår...Ångest

ft skrev:
...rakt fram.

Svänger vägen (och du tänker följa ungefär samma kurva, vilket oftast är den bästa metoden om man vill komma fram helskinnad) blir det en annan femma. Ju snabbare du kör desto mer måste du lägga omkull cykeln. Lägg ner tills någon bit cykel skrapar i. Lägg då ner mer genom att klättra runt på cykeln. När du inte kan luta mer och inte kan flytta ut dig själv mer och du ändå använder hela vägen, då går det som snabbast.

Släpper däcken först gäller inte det ovanstående.
en kurva som man måste ta med 40~70 måste man givetvis luta i.

Men om man vill åka fort genom en böj så gör man det fortast i upprätt ställning, fast så klart hänger man ut sig...

och så börjar det igen....
sov ni på fysiklektionerna

duccedanjel skrev:
håller inte med här.. visst motstyrning är klart det bästa sättet att lägga ner cykeln, utan tvekan!
men att det är det enda sättet stämmer inte! prova att släppa styret sen bara luta dig åt nått håll.. (samma som trampcykel) svänger inte hojen då så vet jag inte vad som är fel.. :va
och det är ju inte så att man motstyr omedvetet heller.... :rolleyes:

det är går att svänga om man har låg massa (trampcykel) och låg fart
Med sporthoj och högre fart gör ditt klängande ingenting.

MostWanted skrev:
Men om man vill åka fort genom en böj så gör man det fortast i upprätt ställning, fast så klart hänger man ut sig...

upprätt då går hojen rakt fram,
för att svänga en tvåhjuling i fart så måste hjulen omkrets
på insidan åt det håll man vill svänga vara mindre än utsidan.
Därför är alla MC- och cykeldäck runda i formen.

halmstads_kung skrev:
Kära bullen....jag har ett problem...el snarare 200....

Första gången jag körde min hoj ostrypt igår...

Har ångest...Vet inte om det är karraktären jag stör mig på
eller om jag bara har ångest för att jag inte kan köra...

Känns som jag aldrig kommer bli bra på att få något skönt flyt...Skillnad på bil
där i princip alla kan köra fort och bra...går i försäljningstankar...

Bara jag som känner såhär...???....

Är hojen i bra skick kan du ju sälja den till mig:)
Jag jagar en fin R1a eller R6a för max 60kkr...
Annars så tycker jag att du skal ge det lite tid.
Jag sålde min hoj efter samma erfarenhet förra året, det var inte smart! Kör och känn efter ordentligt!

///M

Jas-95 skrev:
Trampa på fotpinnarna :va Låter som någon gammal klycha för glidarhojar. Fötterna skall du använda för att växla och i viss mån bromsa.

JB

Vill bara förtydliga: "och i viss mån bromsa."

Men herrejävlar och helvete. Det finns en tråd som är en miljon inlägg långt om motstyrning. För de som inte "tror" på det, eller vill åka rakt genom kurvorna och svänga genom att trycka på fotpinnarna, eller bränna rökelse eller offra getter till Kali eller nåt annat innovativt, testa följande;

Åk ut och hitta en tom bit kurvig väg. Kör lite lagom snabbt. Släpp ena handen, styr igenom kurvorna. Hur svängde ni?

duccedanjel skrev:
men att det är det enda sättet stämmer inte! prova att släppa styret sen bara luta dig åt nått håll.. (samma som trampcykel) svänger inte hojen då så vet jag inte vad som är fel.. :va

Kul exempel det där. För man motstyr faktiskt även om man inte håller i styret. Inget skämt :D I Sir Tony Foale's ökända bok om chassi o annat beskriver de tester de gjort utan att hålla i styret och svänga med kroppen. (på gammalt hederligt "släppa styret"-sätt) Den motstyr på samma sätt. Jag har för mig att man kan se det på en en tramp-jonne. Hjulet vickar till lite utåt innan det viker av åt andra hållet. (innåt och med...)

Ähhh......... fattar inte problemet!! Du bor ju i Halmstad, Falkenberg ligger nära! Bara ut på banan och öva, sedan kommer det gå som ett jehuj :banana

hehe...bor faktiskt nästan granne med gälleråsen nu:)...delvis flyttat...

Om man ser andra tomtar som blåser om i en hastighet bra mycket snabbare än min
får dom ändå igenom den i kurvan...och kan lägga ner mer...blir bara sur...(å impad)

Det med försäljningstankarna finns fortfarande...men ger åbäket lite mer tid...

SOm info för er som ev skulle vara intresserade är den
ful...ombyggd fram å bak...skrapad i låg hastighet...å pimpad

halmstads_kung skrev:
hehe...bor faktiskt nästan granne med gälleråsen nu:)...delvis flyttat...

Om man ser andra tomtar som blåser om i en hastighet bra mycket snabbare än min
får dom ändå igenom den i kurvan...och kan lägga ner mer...blir bara sur...(å impad)

Det med försäljningstankarna finns fortfarande...men ger åbäket lite mer tid...

SOm info för er som ev skulle vara intresserade är den
ful...ombyggd fram å bak...skrapad i låg hastighet...å pimpad

Åsen!! Det är ju mycket bättre!! Där kan man lära sig svänga ordentligt!!!!

gthyni skrev:
det är går att svänga om man har låg massa (trampcykel) och låg fart
Med sporthoj och högre fart gör ditt klängande ingenting.

Eller i alla fall väldigt lite. Lite gör det, förmodligen p g a att gyroeffekten från hjulen gör att man ändå flyttar tyngdpunkten något lite. Kurvradie på 300 meter men ändå en kurva. :)

upprätt då går hojen rakt fram,

Rätt.

för att svänga en tvåhjuling i fart så måste hjulen omkrets
på insidan åt det håll man vill svänga vara mindre än utsidan.
Därför är alla MC- och cykeldäck runda i formen.

Fel, men ett vanligt fel. Se näst sista sidan eller så i motstyrningstråden.

För att svänga en tvåhjuling, eller vilket annat fordon som helst, krävs en kraft vinkelrät mot färdriktningen. Den får man genom att på olika sätt se till att däcken rullar i en liten vinkel mot färdriktningen, slip angle. Kraften tas upp/skapas genom en förvrängning av däcket i kontaktytan mot underlaget.

För att hålla balansen med denna sidkraft måste man lägga omkull en tvåhjuling. Man kan aldrig ha det ena utan det andra utan det tredje. Ingen sväng utan nerlägg utan slip angle utan sidkraft utan däckförvrängning o s v...

ft skrev:
Eller i alla fall väldigt lite. Lite gör det, förmodligen p g a att gyroeffekten från hjulen gör att man ändå flyttar tyngdpunkten något lite. Kurvradie på 300 meter men ändå en kurva. :)

OK, det var fel av mig, ingenting är enbart ett matematiskt begrepp
i verkligheten finns bara försumbar, minimal etc.

Fel, men ett vanligt fel.

Inte fel, men inte hela sanningen,
och i mycket låg fart stämmer det faktiskt
i högre fart kommer andra krafter in igen.

Mitt syfte var att falsifiera påståendet om att det
går att svänga upprätt och för det duger en av
de tre faktorer du nämner.

Teori är bra, i lagom mängd,
men man blir trots allt ingen bra idrottsman i läsfåtöljen.

gthyni skrev:
Inte fel, men inte hela sanningen,
och i mycket låg fart stämmer det faktiskt

Så fint! Då kan du bli den förste som kan förklara varför det stämmer och hur det mycket lilla vridmoment runt vertikalaxeln som detta ger upphov till kan övervinna det moment som sidkraften på ett hjul i andra änden av hela hjulbasens momentarm ger upphov till. :tummenupp

Vid körning på ett hjul så stämmer det förmodligen. Se som sagt motstyrningstrådens slut.

Mitt syfte var att falsifiera påståendet om att det
går att svänga upprätt och för det duger en av
de tre faktorer du nämner.

Hedervärt syfte och mycket behövligt, just därför jag ville vara lite petig och inte låta det vila på felaktiga grunder. Sidkraft, sidkraft, sidkraft. Det är målet vid all kurvtagning med alla fordon. Allt annat syftar till att åstadkomma och hantera en sidkraft.

Teori är bra, i lagom mängd,
men man blir trots allt ingen bra idrottsman i läsfåtöljen.

Sant. Men det faktum att en idrottsman som lärt sig skruva en boll rätt genom träning inte vet teorin bakom hur en skruvad boll beter sig förändrar inte det faktum att teorin finns där bakom.

Banditmannen skrev:
Och så den lite mer vetenskapliga förklaringen till varför motorcyklar svänger:

Klicka på mig!

Intressant. Med hänvisning till min egen käpphäst framförallt att han helt utelämnar konteorin och kommenterar detta, för att sedan såga en av konteorireferenserna ganska totalt när han kommer till de gyroskopiska krafternas inverkan. :)

Som sagt, jag tror att det är många som har åsikter utan att ha dem ordentligt förankrade.

ft skrev:
Så fint! Då kan du bli den förste som kan förklara

det var väl själva f-n,
kan du inte nöja dig med att ha rätt :4skrika

Om jag säger att man behöver ägg för att göra pannkakssmet,
så säger du att man behöver mjölk och mjöl och lite salt oxo.
Det betyder inte att mitt påstående var fel.
:)

Detta är bara helt otroligt. :hihi
Hur kan det vara att så gott som varje tråd som handlar om kurvtagning spårar ur i en fysiklektion av värsta sorten?
Ut och kör hoj, BRYT hojen från höger till vänster.
Känn givetvis försiktigt innan du sliter allt vad du kan i styret.
Just i snabba kurvbyten känner man ju bäst att/hur det funkar med motstyrning.
Det med att hojen går rätt fram i böjarna, eller känslan av det blir du nog lättast av med genom att köra mer hoj helt enkelt ( glöm inte kolla däcktryck mm givetvis ).
Efter 50mil så är man inte ens bekant med sin hoj, efter 1000mil bakom styret har du fått en helt annan uppfattning.
Tom kanske redan efter 55mil om du har ngn som talar om lite "knep" för dig.
Jag föredrar tex att ha ganska högt varv genom böjarna, ligga och fisåka har sin charm det med, men ta en böj på jämn gas med säg 6-8000varv ger en helt andra signaler om hojen.
Prova dig fram, att ha högsta möjliga utgångshastighet osv är inte tanken med sättet jag kör på.
Jag har en kompis som kört hoj massor med år, han gillar att ligga på vägen och pysa fram på högsta spettet.
När vi åkte första gångerna så märkte jag att oavsett hastighet så fick han ta om sitt spår i böjarna massvis med gånger, nästa stopp sa jag till honom att trampa ner en växel innan böjen och hålla samma hastighet som innan.
Vipps så höll han ett mjukt och fint spår genom böjen.
Testa dig helt enkelt fram och känn efter vad du tycker passar dig och din hoj.
Motstyrning eller ej, tja alla gör det så varför inte du med?
Testa på tomma vägar och kör slalom, analysera hur du och hojen reagerar.
Lycka till krappen :tummenupp
//Tobbe

gthyni skrev:
Om jag säger att man behöver ägg för att göra pannkakssmet,
så säger du att man behöver mjölk och mjöl och lite salt oxo.
Det betyder inte att mitt påstående var fel.
:)

Nej. Men skall man dra liknelsen till sin spets sa du ungefär att man behöver yoghurt med jordgubbssmak... :7peta

/O. B. Stinat ;)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...