Körde 50 mil igår...Ångest

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Kära bullen....jag har ett problem...el snarare 200....

Första gången jag körde min hoj ostrypt igår...

Har ångest...Vet inte om det är karraktären jag stör mig på
eller om jag bara har ångest för att jag inte kan köra...

Fan...

Tar kurvor dåligt...nån som vet var man kan läsa eller lära hur man ska
sitta på hojen i ingång till och i kurvor...Blir lite panik ibland då jag själv känner att hojen bara ska sticka rakt fram även när hastigheten är relativt låg...

Sen...när jag drar på så händer ingenting...(lagom)...å sen kommer en hästspark som skickar ivägen en över 200:-...man hinner ju inte reagera
å knappt svänga...hur fasiken svänger man i såna hastigheter på större böjar ...kliar mig i huvudet...tänker på en viss gestalt som är duktig på detta...
har aldrig insett hur fantastiskt svårt det är...

Känns som jag aldrig kommer bli bra på att få något skönt flyt...Skillnad på bil
där i princip alla kan köra fort och bra...går i försäljningstankar...

Bara jag som känner såhär...???....

ÄHH.... 50 mil på en R6 för första gången (ostrypt) gör inte någon till Rossi. Du kommer vänja dig, och inse att du kan trycka mer i kurvorna än du för tillfället tror. :fakta

Skickar hojen iväg dig till 200:- på typ direkckten? Shiat... se över bränsleledningar eller något relaterat, för så mkt soppa ska den inte dra :D

Relax om 2 veckor kommer du tycka att den är slö, så är det alltid när man har något nytt eller inte kört på en vinter. :D

Haft hojen en säsong innan...hehe...200:-mmja....blev mycke sopppengar igår...200km/h ska de va...

När man drar rullen så känns det nästan som den skenar...hoppas det kommer bli bättre sen...

halmstads_kung skrev:
Haft hojen en säsong innan...hehe...200:-mmja....blev mycke sopppengar igår...200km/h ska de va...

När man drar rullen så känns det nästan som den skenar...hoppas det kommer bli bättre sen...

alltså..jag kan ju byta hoj med dig om du känner dig rädd :lol
för min zzr600 skenar ingenstans !!!

bara hör av dig.... :banana

Prova motstyrning om du har problem med att få hojen att svänga in i kurvorna när du vill.

I grova drag går det till så här: När du kommer till den punkt innan kurvan när du vill börja nerlägget så vrider du styret åt motsatt håll (ex. inför en vänsterkurva vrider du styret åt höger) bara en kort stund. Motorcykeln kommer nu att falla mycket snabbt åt vänster. Följ nu inte dina reflexer och balansera upp rörelsen med din kropp utan följ med ner. När du kommit ner till "rätt" nerlägg plockar du upp rörelsen och svänger med kurvan igen.

Mycket sexig känsla. Det är detta som kommer att få dig att köra så snabbt du vill i kurvorna. Hur långt du vill ligga ner (kurvhastighet) bestäms av ditt mod. När, hur mycket och vart bestäms av din teknik och körskicklighet. Tänk på det gamla mottot "A minute to learn, a lifetime to master". Sök i forumdelarna på motstyrning så får du fler tips.

Ge inte upp utan träna mer! En dag kommer du att bli av med rädslan och efter det kommer du att sakna den och antagligen sträva efter att uppleva den igen.

Förresten, ett tips: I början när du tränar kurvteknik, lägg dig under effektpuckeln så slipper du tampas med R6:ans hysteriska effektband. Som parantes kan jag tillägga att jag lärde mig motstyrningstekniken på en 33 hk SR 500 från -79. Du behöver inte massvis med effekt I kurvan, det är mellan kurvorna du hade önskat att du hade en R1:a. Med turbo. Och lustgas..

Lycka till

pilsner

halmstads_kung skrev:
Kära bullen....jag har ett problem...el snarare 200....

Första gången jag körde min hoj ostrypt igår...

Har ångest...Vet inte om det är karraktären jag stör mig på
eller om jag bara har ångest för att jag inte kan köra...

Fan...

Tar kurvor dåligt...nån som vet var man kan läsa eller lära hur man ska
sitta på hojen i ingång till och i kurvor...Blir lite panik ibland då jag själv känner att hojen bara ska sticka rakt fram även när hastigheten är relativt låg...

Sen...när jag drar på så händer ingenting...(lagom)...å sen kommer en hästspark som skickar ivägen en över 200:-...man hinner ju inte reagera
å knappt svänga...hur fasiken svänger man i såna hastigheter på större böjar ...kliar mig i huvudet...tänker på en viss gestalt som är duktig på detta...
har aldrig insett hur fantastiskt svårt det är...

Känns som jag aldrig kommer bli bra på att få något skönt flyt...Skillnad på bil
där i princip alla kan köra fort och bra...går i försäljningstankar...

Bara jag som känner såhär...???....

tyckte min första hoj var grym med ett acc som hette duga, man blev rädd...500cc och 48 hk. Effekt kräver långsam tillvänjning, man "växer" in i det.

Pilsner skrev:
Prova motstyrning om du har problem med att få hojen att svänga in i kurvorna när du vill.

I grova drag går det till så här: När du kommer till den punkt innan kurvan när du vill börja nerlägget så vrider du styret åt motsatt håll (ex. inför en vänsterkurva vrider du styret åt höger) bara en kort stund. Motorcykeln kommer nu att falla mycket snabbt åt vänster. Följ nu inte dina reflexer och balansera upp rörelsen med din kropp utan följ med ner. När du kommit ner till "rätt" nerlägg plockar du upp rörelsen och svänger med kurvan igen.

Mycket sexig känsla. Det är detta som kommer att få dig att köra så snabbt du vill i kurvorna. Hur långt du vill ligga ner (kurvhastighet) bestäms av ditt mod. När, hur mycket och vart bestäms av din teknik och körskicklighet. Tänk på det gamla mottot "A minute to learn, a lifetime to master". Sök i forumdelarna på motstyrning så får du fler tips.

Ge inte upp utan träna mer! En dag kommer du att bli av med rädslan och efter det kommer du att sakna den och antagligen sträva efter att uppleva den igen.

Förresten, ett tips: I början när du tränar kurvteknik, lägg dig under effektpuckeln så slipper du tampas med R6:ans hysteriska effektband. Som parantes kan jag tillägga att jag lärde mig motstyrningstekniken på en 33 hk SR 500 från -79. Du behöver inte massvis med effekt I kurvan, det är mellan kurvorna du hade önskat att du hade en R1:a. Med turbo. Och lustgas..

Lycka till

pilsner

Sen om du kör 220 (torrvikt) blysänke med touringdäck som jag så lär du dig att det är roligt att kunna hänga på R1 och bli förbivinkad av gsxr:er i kurvorna pga att du ligger och trycker dom i röven.

Tack för det motstyrningen.

jag motstyr oxå när jag kör män även så använder jag en teknik att jag trampar på fotpinnen så att man känner att man lägger vikten åt de hållet man vill svänga... prova att sitta på hojen i ca 50 knyck rakt fram å släpp styret å trampa på höger respektive vänsterfotpinne så känner du hur hojen svänger fram å tillbaka...

har aldrig missat en kurva än i allafall :)
men som sagt kör lungt å träna mycket... gärna på bana.
väl mött i trafiken.

Pilsner skrev:

Lycka till

pilsner

Höve på spiken!! Motstyrning är receptet på din känsla av att åka rakt fram!
Öva på det NU!!. Kan vara livsavgörande om man säger så.

Egentligen är det konstigt att man inte nämner ett smack om detta på mc-skolorna. Jag kan inte heller påminna mig att det står något i övningskörningsboken?

JB

neeoo skrev:
jag motstyr oxå när jag kör män även så använder jag en teknik att jag trampar på fotpinnen så att man känner att man lägger vikten åt de hållet man vill svänga... prova att sitta på hojen i ca 50 knyck rakt fram å släpp styret å trampa på höger respektive vänsterfotpinne så känner du hur hojen svänger fram å tillbaka...

väl mött i trafiken.

Du svänger hojen med styret oavsett hur mycket du trampar på pinnarna.

Prova att trycka nedåt-framåt på styret vid ingången på den sidan som du har mittlinjen.

Stöd dig mot yttersidan av tanken med knät,häng ut andra knät fritt och flytta vikten framåt på innersidan lite som att du skulle komma först in i kurvan med axlen och slappna av i armarna,annars får du var enda vägbula upp i överkroppen och du vinglar.
Förbered dig med viktförflyttningen innan kurva så den är klar när du går in så slipper det kännas som hojen tvekar.

Och viktigast UPP MED BLICKEN,hojen går dit du tittar.

Känner du att kurvan kniper till,bromsa INTE,tryck ner hojen i styret istället och lås blicken vid utgången av kurvan.

Last edited:
Jag måste hålla med Pilsner ang motstyrning...

Första gången jag testade det så blev jag förvånad över hur lätt det gick att komma in i en kurva(sen att man fortfarande missar lite spårval och så det är en annan femma :tungan ) plus att det blir lättare att köra och framför allt så går det snabbare att lägga över till nästa kurva :)

Själv så satsar jag på att köra en del bana i år oxå det är ett perfekt tillfälle att dels få gasa av sig ordentligt och samtidigt få lära sig just såna här saker med kurvtagningstekniker och dessutom få göra det tillsamman med en instruktör som kan tala om för dig vad som är bra och inte :tummenupp

Mitt råd är...investera lite pengar i bankörning med instruktörer så kommer du lära dig massor!

//TwinSucker

Jag kan rekomdendera boken "Twist of the wrist 2" som tar upp en hel del om vad det är som får en att "fega ur" och hur det yttrar sig. En av våra mekanismer som snarare själper än hjälper är t.ex. att man håller onödigt hårt i styret när det börjar kännas läskigt. Det enda man egentligen åstadkommer med det är att sabba hojens dynamik och den "självstabiliserande" funktion som bygger på att gaffeln kan röra sig hyfsat obehindrat. Det finns även en massa andra grejer som man oftast gör "fel", när man tycker att det går lite för fort.

Som sagt, motstyr

Kolla även lufttrycken i däcken om det känns som den vill gå rakt fram. Kan ha fursvunnit lite över vintern

Varje gång jag läser om motstyrning blir jag lika undrande, hur fan svänger man utan motstyrning :va

Vad jag menar är att motstyrning är helt naturligt men att de flesta inte tänker på att det faktiskt gör så, dvs trycker styret åt "fel håll".

Sandstream: Rätt, men kalla det medveten motstyrning då... :)

halmstads_kung skrev:
...Blir lite panik ibland då jag själv känner att hojen bara ska sticka rakt fram även när hastigheten är relativt låg...

Du ska sitta med ett brett leende i hjälmen, så fort leendet försvinner ska du slå av på tempot. Tempot kommer med tiden, kör mycke och stressa inte så kommer du att hitta flytet.

neeoo skrev:

väl mött i trafiken.

Trampa på fotpinnarna :va Låter som någon gammal klycha för glidarhojar. Fötterna skall du använda för att växla och i viss mån bromsa.

JB

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien