Köra utan regplåt

Jag tror inte jag överdriver om jag säger att 30-40% av alla hojar blir stulna efter att dom sätt den i trafiken och slängt iväg ett SMS till Vägverket och kollat upp adressen.

30%-40%, det var högt, nu hänger jag inte med, kan ni förklara. :va

Om någon ser ett regnummer och tar reda på ägaren hemadress, hur hjälper det ?

I princip alla jag känner har sina MC i något garage och bor man i stan i lägenhet har ju alla en bra bit att gå till sitt garage för att hämta sin båga, man har den ju inte i hallen på sin bostadsadress eller :va

Att veta att ägaren bor på AAAAAAgatan 20 hjälper ju inte tjuven om ägaren har MCn i garaget på BBBBBBgatan 48 :va

Enda gången det kan vara till någon hjälp är väl om ägaren bor i villa med garage, men det är väl inte supervanligt att hojtjuvarna är ute och bryter upp privata villagarage ute i villaområdena.

Man det har kanske ändrats nuförtiden, har inte riktigt hängt med :va

Trodde tjuvpacket åkte runt i sina små skåpbilar mer på måfå och när det såg något objekt så klipper de loss den och hivar in MCn i skuffen.

Last edited:
30%-40%, det var högt, nu hänger jag inte med, kan ni förklara. :va

Om någon ser ett regnummer och tar reda på ägaren hemadress, hur hjälper det ?

I princip alla jag känner har sina MC i något garage och bor man i stan i lägenhet har ju alla en bra bit att gå till sitt garage för att hämta sin båga, man har den ju inte i hallen på sin bostadsadress eller :va

Att veta att ägaren bor på AAAAAAgatan 20 hjälper ju inte tjuven om ägaren har MCn i garaget på BBBBBBgatan 48 :va

Enda gången det kan vara till någon hjälp är väl om ägaren bori villa med garage, men det är väl inte supervanligt att hojtjuvarna är ute och bryter upp privata villagarage ute i villaområdena.

Man det har kanske ändrats nuförtiden, har inte riktigt hängt med :va

Tjaa..för ett xx antal år sedan blev min bil plockad på riktigt fina fälgar...40 dagar senare var kräken framme i garaget igen (då har de räknat ut att jag måste ha fått nya från f-bolaget), men då hade jag ett larm..tyst sådan som gick i huset och en yxa innanför dörren. Jag hade således an chans att komma ut och försvara min egendom. Kräken har kollat upp var bilen stod...och kunde lätt räkna ut att ehhh..garaget som står utanför villan måste vara "det". Det är inte svårt att ta sig till ett ställe och rekognisera lite, se sig omkring lite osv. Det handlar ju inte människor utan om avfall som inte gör annat än planerer hur de ska ta för sig av någon annans egendom. Sveriges jävla offentlighetsprincip i ett nötskal. Det är JÄVLIGT vanligt att värdelösa kräk bryter upp inte bara garage utan även själva villor...och kommer tbx..om de inte ramlar omkull när de springer därifrån och får men för livet, för då blir de rädda och inse att det finns en del risker att ta hänsyn till. De lever på folks naivitet oförmåga att lägga ihop två och två.

Last edited:
känns jäkla dumt att stanna om du kör utan skylt?för är ju därför man tag bort skiten

MVH/

1500 är biligt:D:D

Man behöver ju inte stanna vid eventuell fortkörning nu tror jag ju inte att de någon här som kör för fort men ibland kan de ju hända av misstag:va

Ett tips kan ju va att ha en skylt med fel regnr inte lika konstigt som utan kostar samma hos polisen:yoparty:yoparty

Man behöver ju inte stanna vid eventuell fortkörning nu tror jag ju inte att de någon här som kör för fort men ibland kan de ju hända av misstag:va

Ett tips kan ju va att ha en skylt med fel regnr inte lika konstigt som utan kostar samma hos polisen:yoparty:yoparty

Fast fan..då kan de ju få för sig att man är en tattare liksom. Känns inte riktigt ok att dra omkring med någon annans skylt, men varför inte egentligen. Jag kör aldrig, någonsing för fort...utom när det som du säger händer av rent misstag misstag kan ju vem som helst begå, förutom Påven som är ofelbar.

Jag har ingen skylt på min snöskoter och för 3e säsongen i rad anmäler grannarna mig till Polisen i Sälen för att "någon" kör med skotern från huset till ledet på en enskild väg i ett område med skoterförbud...och Polisen kan (vill ?) inte göra speciellt mycket åt det. Åker jag fast blir det väl lite böter, men det blir ju billigare än att köpa ett släp som får stå där uppe...

Last edited:
Jag har ingen skylt på min snöskoter och för 3e säsongen i rad anmäler grannarna mig till Polisen i Sälen för att "någon" kör med skotern från huset till ledet på en enskild väg i ett område med skoterförbud...och Polisen kan inte göra speciellt mycket åt det. Åker jag fast blir det väl lite böter, men det blir ju billigare än att köpa ett släp som får stå där uppe...

Ok, så du kör helt skyltlöst nudå på båge, snöskoter och på din bil. Har du klarat dig från att bli stoppad hela tiden även med bilen :va

Ok, så du kör helt skyltlöst nudå på båge, snöskoter och på din bil. Har du klarat dig från att bli stoppad hela tiden även med bilen :va

Bilen har jag skylt på numer, fast väldigt enkla fälgar he he. Även då jag körde i flera år utan framskylt och det var inga problem. På skotern är det INGEN som bryr sig, förutom grannarna i Sälen som ojar sig med sin träskidor....Hojarna, förra säsongen stoppad 1 gång, säsongen innan 2 ggr. Denna säsong inte alls. Det känns som det måste mycket till för att man ska stoppas. Svinar man inte alltför mycket klarar man sig rätt bra.

Nja. Har du tur så kostar det samma. Men att ha en falsk regplåt (Påhittat regnummer eller plåt från annat fordon) är detsamma som urkundsförfalskning eller något sådant. Så om polisen har koll och skriver upp dig på rätt så är det hårdare straff på det. Dessutom är det så att avsaknad av regplåt är en förseelse med böter men du hamnar inte i något brottsregister medan om du kör med en skylt med felaktigt regnummer så är det ett brott. Om jag inte är helt felinformerad.

Nja. Har du tur så kostar det samma. Men att ha en falsk regplåt (Påhittat regnummer eller plåt från annat fordon) är detsamma som urkundsförfalskning eller något sådant. Så om polisen har koll och skriver upp dig på rätt så är det hårdare straff på det. Dessutom är det så att avsaknad av regplåt är en förseelse med böter men du hamnar inte i något brottsregister medan om du kör med en skylt med felaktigt regnummer så är det ett brott. Om jag inte är helt felinformerad.

Jag tror att du hamnar i belastningsreg. även om du kör med för liten skylt...det gör du ju tom för ringa fortkörning så. Det där med falsk skylt känns inte så klockrent, mer som ett brott än föreseelse och man ska ju kunna bryta mot lagen i en förnuftig omfattning :D

Har du hjälm spelar ju ingen fartkamera någon roll. De bilderna slängs, har du otur så frågar de vem som körde hojen och då är du inte skyldig att veta vem det var.

Har du en dyr hoj eller en i övrigt stöldbegärlig sådan så skriv dig på en postbox men adressändra posten hem, då slipper du dessutom radiotjänst och mycket annan ohyra :D kan vara krångligt om man har hyresrätt dock. Men i överlag är det bra att inte vara skriven på samma adress som hojen förvaras på.

Har du hjälm spelar ju ingen fartkamera någon roll. De bilderna slängs, har du otur så frågar de vem som körde hojen och då är du inte skyldig att veta vem det var.

Har du en dyr hoj eller en i övrigt stöldbegärlig sådan så skriv dig på en postbox men adressändra posten hem, då slipper du dessutom radiotjänst och mycket annan ohyra :D kan vara krångligt om man har hyresrätt dock. Men i överlag är det bra att inte vara skriven på samma adress som hojen förvaras på.

Spelar fartkamera någn roll om man inte har hjälm på sig då ?

Tjaa..för ett xx antal år sedan blev min bil plockad på riktigt fina fälgar...40 dagar senare var kräken framme i garaget igen (då har de räknat ut att jag måste ha fått nya från f-bolaget), men då hade jag ett larm..tyst sådan som gick i huset och en yxa innanför dörren. Jag hade således an chans att komma ut och försvara min egendom. Kräken har kollat upp var bilen stod...och kunde lätt räkna ut att ehhh..garaget som står utanför villan måste vara "det". Det är inte svårt att ta sig till ett ställe och rekognisera lite, se sig omkring lite osv. Det handlar ju inte människor utan om avfall som inte gör annat än planerer hur de ska ta för sig av någon annans egendom. Sveriges jävla offentlighetsprincip i ett nötskal. Det är JÄVLIGT vanligt att värdelösa kräk bryter upp inte bara garage utan även själva villor...och kommer tbx..om de inte ramlar omkull när de springer därifrån och får men för livet, för då blir de rädda och inse att det finns en del risker att ta hänsyn till. De lever på folks naivitet oförmåga att lägga ihop två och två.

Om jag har förstått dig rätt så menar du att man borde strunta i lagen och istället använda sig av våld och medborgargarden. Det låter ju civiliserat. Tycker du man borde lyncha folk tränger sig i kön på Konsum också?

Last edited:
Om jag har förstått dig rätt så menar du att man borde strunta i lagen och istället använda sig av våld och medborgargarden. Det låter ju civiliserat. Tycker du man borde lyncha folk tränger sig i kön på Konsum också?

Så om du hör att en tjuv står å bryter upp lås i ditt garege så ringer du till polisen sen sitter du i fönstret å tittar på när aset rullar ut din hoj? Såvida man inte bara är riktigt feg, tar man självklart saken i egna händer och stoppar aset från att sno ens grejer eller hur? :va

Sen har jag lite svårt att förstå var rutinerade hojtjuvar-äckel har något med konsum-kön att göra... Två aningen skilda världar det där.

Dels bör man vara pragmatisk. Ifrågasätta ruttna relger är ju en sund demokratisk anda. Dels är det väl en bra bit från att vifta med en yxa eller med en spade samt skrika varningens ord till att börja fundera kring medborgargarden och lynchning på den lokala matbutiken. Det kommer alltid att finns de som kramar om kräkens okränkbara rätt att ta för sig av någon annans egendom, men någon frisk företeelse är det inte på något sätt. Det hela hänger nog ihop med hur kuvad man är tror jag...är man inte va att ta den där bak, trivs man inte att bjuda på sig själv på detta vis, men alla är vi olika där verkar det som.

Det är inte så att tillfället gör tjuven i fall med "kolla upp reg nr". Här handlar det om rätt premediterade och rätt välplanerade stölder. Komma tbx till samma adress för att man räknar med att bolaget ersatt är rätt kallhammrat kalkylerat. Jag förstår inte alls varför man inte kan kräva e-leg för att ta del av transportstyrelsens register...Kan inte samhället skydda medborgarna, varför då åtm inte ge fan i att underlätta för kräken ?

Last edited:
Dels bör man vara pragmatisk. Ifrågasätta ruttna relger är ju en sund demokratisk anda. Dels är det väl en bra bit från att vifta med en yxa eller med en spade samt skrika varningens ord till att börja fundera kring medborgargarden och lynchning på den lokala matbutiken. Det kommer alltid att finns de som kramar om kräkens okränkbara rätt att ta för sig av någon annans egendom, men någon frisk företeelse är det inte på något sätt. Det hela hänger nog ihop med hur kuvad man är tror jag...är man inte va att ta den där bak, trivs man inte att bjuda på sig själv på detta vis, men alla är vi olika där verkar det som.

Det är inte så att tillfället gör tjuven i fall med "kolla upp reg nr". Här handlar det om rätt premediterade och rätt välplanerade stölder. Komma tbx till samma adress för att man räknar med att bolaget ersatt är rätt kallhammrat kalkylerat. Jag förstår inte alls varför man inte kan kräva e-leg för att ta del av transportstyrelsens register...Kan inte samhället skydda medborgarna, varför då åtm inte ge fan i att underlätta för kräken ?

Den främsta anledningen till att jag inte skulle hota en hojtjuv med yxa är jag inte har någon lust att bli skjuten. Men det är väl inget problem för er macho-grabbar :näsblod

Jag är varken någon vän av kriminella eller kuvad. Men jag tycker inte man ska ta lagen i egna händer. Om du vill göra det så föreslår jag att du flyttar till Somalia eller något annat land där man praktiserar den principen.

Den främsta anledningen till att jag inte skulle hota en hojtjuv med yxa är jag inte har någon lust att bli skjuten. Men det är väl inget problem för er macho-grabbar :näsblod

Jag är varken någon vän av kriminella eller kuvad. Men jag tycker inte man ska ta lagen i egna händer. Om du vill göra det så föreslår jag att du flyttar till Somalia eller något annat land där man praktiserar den principen.

Du har väl läst tråden om en viss Suzuki som blev stulen och sen såld laglig? Är det det du föredrar händer med din hoj istället för att kanske få behålla den genom att skrämma iväg tjuv-aset? Du vet väl mycket väl hur himla bra både vårt rättsväsen och våra försäkringsbolag fungerar i detta landet. Särskillt när de två dumma parterna ska försöka samarbeta.

Fast att fly vore ju att ..ge upp liksom. Jag flydde undan kommunism en gång, ska jag nu fly undan parasiter ? Dessutom är det bara en tidsfråga innan Somalia kommer hit tror jag. Det är på inget sätt olagligt att skrämma bort tjuvar...det är inte ens i närheten för moraliskt fel.

Sedan är det en annan sak att man ska fundera lite innan man börjar vifta med yxor, spadar och jag vet inte vad mer. Inte just för att man behöver vara rädd att bli skjuten, det är ju inte så mycket gangsters det handlar om utan om små värdelösa säckar med avfall. Snarare ska man vara rädd för represalier från det rättsystem vi finansierar med våra skattepengar och som i många fall är impotent och inte kan skydda oss. Själv fick jag delta i ett och annat förhör (innan hela saken lades ner) eftersom kräket kläckte ur sig en massa löngner som Poliserna av någon anledning (om än klart motvilligt) var tvungna att undersöka. Någon skulle ha kastat något, någon skulle därför ha ramlat och gjort sig mycket illa på ett stängsel, någon skulle ha struntat i att ringa ambulansen och annat trams. Givevis påhitt i en beräknad parasithjärna, men ändå olägenhet för en människa.

Bäst är ändå att vara lite anonym och då kanske inte nödvänditgvis skruva loss plåten men kanske göra den mindre synlig så att när en "WT Rostig" E30 med avgasstump från skroten passerar dig blir det inte lika lätt att avläsa nummret.

För att återknyta till tråden på något sätt åtm...vet någon varför man låter alla utan legitimering ta del av bilregistret ? Telefonnummer kan man ju skydda...

Kanske finns en anledning till varför vissa försäkringsbolag kräver att man har sin hoj inlåst i garage på stället där man bor.

För att återknyta till tråden på något sätt åtm...vet någon varför man låter alla utan legitimering ta del av bilregistret ? Telefonnummer kan man ju skydda...

Det är för att du aldrig ska känna dig säker.

Ute i trafiken så kan de försöka preja dig, misslyckas de med det så måste de alltid kunna spåra dig för ett snack eller för att repa din hoj/bil. :huvet

Last edited:
Trodde tjuvpacket åkte runt i sina små skåpbilar mer på måfå och när det såg något objekt så klipper de loss den och hivar in MCn i skuffen.

Klart att det finns såna.. men det stora problemet är den organiserade formen av hojstölder vilket oftast är rena beställnings jobb på en specifik typ av hoj.. Dessa hojar "försvinner" oftast för gott.

Den här typen av hojtjuvar är proffs och vet ALLT om din hoj. Dem vet dessutom hur de ska gå tillväga och framför allt när det passar bäst att hämta den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT