Köra utan körkort

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Hej,

hur är egentligen reglerna för var man får köra utan körkort?

Inhängnat område vet jag, men parkeringsplatser då? (typ ICAs parkering när dom har stängt)

Du lär ju knappats få köra runt på allmännplats vilket Icas parkering faktist borde vara. Där du kommer i kontakt med andra människor saker ect.
Låter väl logiskt? :confused:

På inhängnade platser godkända av Länsstyrelsen. D.v.s. inte ICAs parkeringsplats nattetid. På tomten är det lagligt också, har jag för mig.

Måste man inte ha tillstånd från polisen också? Har för mig att man måste ringa och säga "Hej, nu ska jag köra lite på slangen på dethäringa inhängnade området, bara så att ni vet, så ni inte haffar mig om ni ser mig, hej då!". :confused:

Panajo skrev:
2171759 Måste man inte ha tillstånd från polisen också? Har för mig att man måste ringa och säga "Hej, nu ska jag köra lite på slangen på dethäringa inhängnade området, bara så att ni vet, så ni inte haffar mig om ni ser mig, hej då!". :confused:
Brukar du ringa å berätta när å var du ska köra för fort å felparkera också? :va

Hoztic skrev:
2171951 Brukar du ringa å berätta när å var du ska köra för fort å felparkera också? :va

Det gör väl alla?
Själv har jag börjat tapetsera garaget med böteslappar det brukar ge snigelspår när man tar med brudarna ner i garaget.

Nä man behöver tillstånd från polisen och det är en rätt krävande och långdragen process....

Skit i tillstånd, körkort å försäkring. gör som oss män, våga va outlaw :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

Lånar tråden lite,
Om man skulle köra utan kort och bli haffad, skulle b-kortet ryka?
Och om man skulle köra med mellanklasskort på en obegränsad hoj, vad skulle då hända med respektive körkort?

Vore kul att veta..
/e.

360 skrev:
2173755 Lånar tråden lite,
Och om man skulle köra med mellanklasskort på en obegränsad hoj, vad skulle då hända med respektive körkort?

Vore kul att veta..
/e.
Ja, ditt b-kort dras också in. Fast tror nog att du får tillbaka det om du haft det längre än testperioden.

360 skrev:

Vore kul att veta..
/e.

Du har bara ett körkort med viss behörighet. Det är inte olika körkort. ;)

360 skrev:

Vore kul att veta..
/e.
Vad jag förstår åker du på olovlig körning och mer eller mindre inget händer blir du på kommen igen blir det grov olovlig körning och körkortoch körkorts tillstånd och massa skit rucker. Är det korekt uppfatat? Sen har jag hört någonstans att det kvitar om jag kör ostrypt lätt båge eller turbo hoj jag samma straff? Det kan väll inte stämma?

prulle skrev:
2173800 Vad jag förstår åker du på olovlig körning och mer eller mindre inget händer blir du på kommen igen blir det grov olovlig körning och körkortoch körkorts tillstånd och massa skit rucker. Är det korekt uppfatat? Sen har jag hört någonstans att det kvitar om jag kör ostrypt lätt båge eller turbo hoj jag samma straff? Det kan väll inte stämma?

Olovlig körning resulterar i körkortsindragning och är det innom prövotiden så får du vackert ta om kortet. Alla behörigheter ryker så det är käge att vara rädd om kortet tills prövotiden gått ut. Vid upprepade föreselser kan du få 12 månaders spärrtid och tvingas ta om kortet även om du ej har prövotid.
Lagtekniskt sett så är det precis lika illa att köra ostrypt 125a som att köra tubobusa men man kommer knappast att dömmas lika hårt i realiteten.

Från trafikjuristen :hej

LAG OM STRAFF FÖR VISSA TRAFIKBROTT
RUBRICERING M.M PÅFÖLJD
Olovlig körning 30
Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet)900kr
Olovlig körning, grovt brott (körkort återkallat)
1:a gången - 50
2:a gången - 70
3:e gången -100

Olovlig körning, grovt brott (vanemässigt) 50

Olovlig körning, grovt brott (tidigare lagförd)
1:a gången - 50
2:a gången - 70
3:e gången - 100

Åsidosatt körkortsföreskrift 900 kr
Tillåtande av olovlig körning 30

De utan "Kr" efter sig = dagsböter.

Boris JR skrev:
2173888 Olovlig körning resulterar i körkortsindragning och är det innom prövotiden så får du vackert ta om kortet. Alla behörigheter ryker så det är käge att vara rädd om kortet tills prövotiden gått ut. Vid upprepade föreselser kan du få 12 månaders spärrtid och tvingas ta om kortet även om du ej har prövotid.
Lagtekniskt sett så är det precis lika illa att köra ostrypt 125a som att köra tubobusa men man kommer knappast att dömmas lika hårt i realiteten.
Okej de va ju lite jobbigt.. Jaja Tack då vet jag.

PutteLiten skrev:
2173796 Du har bara ett körkort med viss behörighet. Det är inte olika körkort. ;)

Hehe, formulerade mig lite konstigt. Olika körkort = A-begränsat och B-kortet

360 skrev:
2175961 Hehe, formulerade mig lite konstigt. Olika körkort = A-begränsat och B-kortet

Tack för svaren!
Får väl ut o slipa på manöverbanorna nu i helgen innanför något galler..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti