Köra tung mc på bana som 19 åring?

Försäkringsvillkor

--------------------------------------------------------------------------------

Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.

För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!

Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:

Folksams försäkringsvillkor:

• Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!

Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

IF:

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Trygghansa:

När gäller inte trafikförsäkringen:

• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")

Länsförsäkringar:

313 Försäkringen gäller inte vid skada:

c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

Försäkringsvillkor

--------------------------------------------------------------------------------

Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.

För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!

....

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

Fyll gärna i konsekvensen för arrangör och eventuella inblandade om det sker en dyr perssonskada ...

Försäkringsvillkor

Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:

Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

Nu är det iofs så att Bilsport&MC visst täcker (har iaf gjort de senaste åren) vid bankörning. Däremot inte vid rr-träning. All "trafiksäkerhetsfrämjande" körning täcker den, oavsett om det är med SMC, LMS eller nån annan arrangör.

Åtminstone om man frågar dem själva.

Stefan M skriver iofs inte att trafikförsäkringen gäller utan svarar på en fråga om varför man kräver A-kort och svarar att: "Det ökar sannolikheten för att trafikförsäkringen gäller"

Detta lär stämma till 100%

Tillåter man förare utan körkort så kan man å andra sidan räkna med att den inte gäller.

Stefan M skriver iofs inte att trafikförsäkringen gäller utan svarar på en fråga om varför man kräver A-kort och svarar att: "Det ökar sannolikheten för att trafikförsäkringen gäller"

Detta lär stämma till 100%

Tillåter man förare utan körkort så kan man å andra sidan räkna med att den inte gäller.

På samma sätt blir det om man blandar reggade och oreggade hojar att man får räkna med att trafikförsäkringen inte gäller och det innebär i sin tur att arrangören då måste teckna en motortävlingsförsäkring.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm
http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19760357.htm

Ska han däremot köra i licens grupp spelar det inge roll om han har A-kort utan där måste han ta licensen för att få köra.

Hos vilken arr. då? Actionpics, bl.a, har inte det kravet. Dock en annan sak om det är en RR-träning vilket det inte är tal om här.

En vanlig bandag gäller ingen försäkring.

Beror väl på vilket försäkringsbolag man har. B&MC har ju helförsäkring på bandagar.

Hos vilken arr. då? Actionpics, bl.a, har inte det kravet. Dock en annan sak om det är en RR-träning vilket det inte är tal om här.

Beror väl på vilket försäkringsbolag man har. B&MC har ju helförsäkring på bandagar.

A-P har krav på licens! Vart har du fått ifrån att dom inte har?

Finns de ingen fridtidsförsäkring som tar personskador vid körning på bana? Hur funkar de om han skulle köra en 250 cross på ett inhägnat område eller på någon åker och skada sig?

Ne, är'u säker? Marcus?
Vet ju flera förare som var med oss förra året både på Mantorp & Gotland som körde licensgrupp, utan att ha någon licens.

Jag kommer tom ihåg hur du sprang och letade licensintyg på Mantorp i fjol. Så how come att de inte har det som krav?

Och även om de sett genom fingarna på det nån gång (om det varit så?), så har de säkert vetat att den personen haft licens, men inget intyg i handen.

Stort steg från att inte ha licens alls.

Har talat med trafikförsäkringsföreneingen idag... långt och intressant samtal, rättsläget är oklart då det inte provats i domstol men i ditt fall så kan du vara försäkrad medan alla andra på banan INTE är det...

lägger upp en tråd i bandagarforumet.

Jag kommer tom ihåg hur du sprang och letade licensintyg på Mantorp i fjol. Så how come att de inte har det som krav?

Det har du f-n rätt i! Borde ju Iofs. vara som krav. Mest att jag minns några som jag vet inte har licens, men det är inte min sko att knyta.

Back