Kan du förklara varför ni kräver A-kort?
Jepp. Två skäl:
1. Det ökar sannolikheten för att trafikförsäkringen gäller.
2. Det innebär ett visst grundkrav rent körtekniskt.
/Stefan M
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan du förklara varför ni kräver A-kort?
Försäkringsvillkor
--------------------------------------------------------------------------------
Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.
För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!
....
Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)
Försäkringsvillkor
--------------------------------------------------------------------------------
Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.
För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!
Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:
Bilsport & MC:
Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.
Slutsats: Försäkring gäller EJ!!
Stefan M skriver iofs inte att trafikförsäkringen gäller utan svarar på en fråga om varför man kräver A-kort och svarar att: "Det ökar sannolikheten för att trafikförsäkringen gäller"
Detta lär stämma till 100%
Tillåter man förare utan körkort så kan man å andra sidan räkna med att den inte gäller.
Ska han däremot köra i licens grupp spelar det inge roll om han har A-kort utan där måste han ta licensen för att få köra.
En vanlig bandag gäller ingen försäkring.
Hos vilken arr. då? Actionpics, bl.a, har inte det kravet. Dock en annan sak om det är en RR-träning vilket det inte är tal om här.
Beror väl på vilket försäkringsbolag man har. B&MC har ju helförsäkring på bandagar.
A-P har krav på licens! Vart har du fått ifrån att dom inte har?
Ne, är'u säker? Marcus?
Vet ju flera förare som var med oss förra året både på Mantorp & Gotland som körde licensgrupp, utan att ha någon licens.
Jag kommer tom ihåg hur du sprang och letade licensintyg på Mantorp i fjol. Så how come att de inte har det som krav?
![]() |
BMW presenterar Vision CE
I samband med IAA Mobility ... |
Honda lanserar elmotorcykeln WN7
Honda har presenterat eldri... |
|
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |