Köra till besiktningen

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Såld MC = ingen MC
Hej,

En liten fråga...

Om man har körförbud på hojen (avställd och måste besiktigas) får man då köra den i 15 mil till en drive in besiktning eller måste det vara till den närmsta bilprovningen som finns?

:va

saxat från vv.se

"Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation."

källa: http://www.vv.se/templates/page3____660.aspx

Dock måste hojen givetvis vara påställd och försäkrad under färden till besiktningen...
;)
/Danne

Det nog en bedömningsfråga för polisen som eventuellt stoppar dig (otur). Det är svårt för dig att bevisa för polisen att du är påväg till en besiktning om de stoppar dig (speciellt om den är 15mil ifrån). Polisen brukar normalt ringa upp besiktningen och kontrollera en bokning.

Så det är en svår fråga. Rent teoretiskt så får du inte köra längre än till närmsta station.

OCH som nån sa, se till att du inte förväxlar det med brukandeförbud, dvs. ej trafikförsäkrad och skattad. Då får du köra den på släp.

Det nog en bedömningsfråga för polisen som eventuellt stoppar dig (otur). Det är svårt för dig att bevisa för polisen att du är påväg till en besiktning om de stoppar dig (speciellt om den är 15mil ifrån). Polisen brukar normalt ringa upp besiktningen och kontrollera en bokning.

Så det är en svår fråga. Rent teoretiskt så får du inte köra längre än till närmsta station.

OCH som nån sa, se till att du inte förväxlar det med brukandeförbud, dvs. ej trafikförsäkrad och skattad. Då får du köra den på släp.

du får köra till stationen i piteå om du bor i malmö (observera ett exempel)
enligt polisman som stoppade mig när jag körde obesiktigat dvs körförbud.
detta gällde bil. Jag bokade en tid i vimmerby dvs ca 11 mil från linköping eftersom jag skulle dit o jobba den veckan inga problem enligt denne polis.

Jag "råkade" åka iväg till besiktningen lite för tidigt vid ett tillfälle för några år sedan. Jag gled då runt på stan.
Snuten stoppade mig och jag fick en ordentlig utskällning på plats.
Jag förklarade att jag var på väg till besiktningen om några timmar (4h).
Han var snäll och eskorterade dit mig (det var 7 km) gick in och kontrollerade min tid.
Sen sa han åt mig att jag fick snällt vänta där tills det var min tur och om han såg mig igen på stan med hojen innan det så skulle det bli dyyyrt!!

Jag fann det bäst i att vänta på min tur. :rolleyes:

du får köra till stationen i piteå om du bor i malmö (observera ett exempel)
enligt polisman som stoppade mig när jag körde obesiktigat dvs körförbud.
detta gällde bil. Jag bokade en tid i vimmerby dvs ca 11 mil från linköping eftersom jag skulle dit o jobba den veckan inga problem enligt denne polis.

Som sagt så är det en bedömningsfråga :)

2831696 Hej,

En liten fråga...

Om man har körförbud på hojen (avställd och måste besiktigas) får man då köra den i 15 mil till en drive in besiktning eller måste det vara till den närmsta bilprovningen som finns?

:va
Det viktigaste är väl att du ngn form av försäkring, om du skulle köra på ngn form av trafikant/fordon7motsv. el. dyl. Isf kan det väl mycket väl tänkas bli personlig ekonomisk konkurs om du har otur? Eller har jag fel?

Okey, jag har givetvis försäkring och den är påställd... lite otydlig...

jag undrade eftersom jag bor i en stad 15 mil från där den är vinterförvarad och brukar åka och köra en "drive in" besiktning där... men det är ju ett par mil med en gul lapp på plåten... tänkte bara höra vad ni sa. Fattar att man kan ha tur och mindre tur OM man blir stoppad. Men jag tolkar svaren som att man egentligen ska använda sig av den närmsta bilprovningen!

Tack för svaren!

Jag tror du har fel där. Det ska räcka med att den är försäkrad, om du bara ska till bes.

:confused:
Har i och för sig inte läst aktuell lagtext, men jag skulle bli extremt förvånad om man vid något tillfälle får framföra ett avställt fordon i trafik, försäkrat eller ej...
/Danne

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...