När man är nybörjare så känns ett lyft på 20 cm som att man ska slå över, så dina tips är tyvär inte något vidare.
Det här med att det är lättare att slanga med motard än med cross är också bullcrap. Jag skulle snarare vilja säga att det är en fördel rent mentalt att lära sig slanga med en cross då man inte behöver vara lika rädd för att sabba något om man drar på ändan. Detta i kombination med att en 250, både storleks- och viktmässigt, är som en BMX jämfört med en gathoj á 600cc, ger bra förutsättningar för att lättare kunna hantera hojen på slangen.
När jag lärde mig att slanga så började jag på 2an UTAN koppling. Förfarandet gick ut på att köra i ~20-30, släppa på gasen och sen dra fullt. I början lyftes hjulet max 10 cm, men det ökade hela tiden även om utvecklingen inte gick exakt så fort som jag ville.
Då jag efter ihärdigt övande började få in höjden och kunde köra en bit (20-30 meter efter ~2 månader) så började jag att försöka peta i 3an.
Då jag tyckte att jag bemästrade 3ans växel skapligt så fick jag för mig att prova att koppla upp den. Då man nu hade en väldigt bra grund till att kunna slanga, så gick det väldigt fort att lära sig att hantera kopplingen (det tog max 2-3 försök innan jag fick upp den första gången). Efter det så rullade det på och jag började lägga i 4an och 5an, lägga benet på sadeln, stå på sadeln etc.
Det du ska tänka på om du känner dig orolig för att gå omkull, är att lära känna bakbromsen och att ALLTID ha foten där. Även om du inte använder dig av den så är det ändå en trygghet som kommer göra att du vågar mer.
Har du några mer specifika frågor är du välkommen att höra av dig.