Köra på Bakhjulet?

Lindstein

Virus
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
2005, Ch Racing, Wsm 125, yamaha Dt 50r 1993, Yammaha yz250f.
Jag har kört cross väldigt intensivt i ett halvår och allt går skit bra. men när jag ska köra på bakhjulet så går allt åt helvete :huvet. jag har en yammaha yz 250 f. så inte så mycket kraft och jag undrar hur ska jag köra på bakhjulet. har provat det mesta men det funkar inte. när jag sätter ena benet över sadeln så funkar det riktigt bra ibland men jag kan aldrig hålla framhjulet uppe. Det ser ju så sjukt enkelt ut när andra gör det och undrar om det är ngt specielt man ska tänka på.

Tack för svar :tummenupp

Det är enkelt, du är dålig.

En YZF250 är bland det enklare man kan öva wheelies med. Det behövs absolut inte mer effekt. Förutom om man vill försöka dra upp den i lite högre fart. Men man bör ju lära sig ta upp den med kopplingen för att snabbt få den till balansläget.

Öva mer. Att slanga är inget man lär sig på 2 sekunder, så träna VARENDA gång du kör.

Som alla andra säger, träna, träna, träna och sen tränar du lite mer :tummenupp

För mig va de mycket svårt att komma över spärrarna i huvudet(va rädd för att slå runt). Jag skaffa mig en fiddy för att öva på först. Ibörjan när man tror man är en hårsmån från att slå över så har man knappt lättat framhjulet från backen, man måste försöka våga gå högre och högre. Till slut känner man sig bekväm och det blir lättare och lättare. Så va det ivarjefall för mig.

Håll foten på bakbromsen (alltid!).

Dra upp den och provbromsa d.vs stampa på bromsen. Träna på detta, öva öva öva. När du är bekväm med bromsen försvinner spärrarna.

Jag tycker det är lättast att stå upp och rycka upp cykeln utan koppling.

Typ stubbåker är nästan enklast att öva på.

Har också lite svårt för de här...att sitta med foten konstant på bakbromsen är för mig en omöjlighet då den sitter högt!

Är det så för er också (ni som har husa främst)?...

Är obekvämt att sitta med foten i sådan lutning så att den skall kunna vara på bromsen..sen är det klumpigt med cross stövlar som jag kör med...tycker jag iaf :rolleyes:

Har också lite svårt för de här...att sitta med foten konstant på bakbromsen är för mig en omöjlighet då den sitter högt!

Är det så för er också (ni som har husa främst)?...

Är obekvämt att sitta med foten i sådan lutning så att den skall kunna vara på bromsen..sen är det klumpigt med cross stövlar som jag kör med...tycker jag iaf :rolleyes:

Hade samma problem som du, sänkte pedalen så mycket som går och då funkade det fint. På vissa hojar kan man få kapa bort lite av "den gängade stången" där bromspedalen trycker på. Vet inte hur det ser ut på husa dock.

När du måste titta UNDER armarna och styret, då har du rätt höjd!

Hade samma problem som du, sänkte pedalen så mycket som går och då funkade det fint. På vissa hojar kan man få kapa bort lite av "den gängade stången" där bromspedalen trycker på. Vet inte hur det ser ut på husa dock.
Exakt. Rätt bromspedalshöjd är a och o, speciellt när man har en stel crosstövel.

Är absolut ingen världsmästare, men här är några tipps.
Koppla upp den, se till att komma högt (så att du når balanspunkten)
Va med me bakbromsen, tryck till på den så fort du känner att du håller på att slå över.
Träna träna träna som flera sagt.
Ps. använd din kroppsvikt (luta dig bakåt)

Jag vet inte om jag har hatt tur eller inte, men jag använder aldrig bakbromsen. tycker det är alldeles för obekvämt att ha foten där hela tiden, styr mest med gasen.

Är absolut ingen världsmästare, men här är några tipps.
Koppla upp den, se till att komma högt (så att du når balanspunkten)
Va med me bakbromsen, tryck till på den så fort du känner att du håller på att slå över.
Träna träna träna som flera sagt.
Ps. använd din kroppsvikt (luta dig bakåt)

När man är nybörjare så känns ett lyft på 20 cm som att man ska slå över, så dina tips är tyvär inte något vidare.

Det här med att det är lättare att slanga med motard än med cross är också bullcrap. Jag skulle snarare vilja säga att det är en fördel rent mentalt att lära sig slanga med en cross då man inte behöver vara lika rädd för att sabba något om man drar på ändan. Detta i kombination med att en 250, både storleks- och viktmässigt, är som en BMX jämfört med en gathoj á 600cc, ger bra förutsättningar för att lättare kunna hantera hojen på slangen.
När jag lärde mig att slanga så började jag på 2an UTAN koppling. Förfarandet gick ut på att köra i ~20-30, släppa på gasen och sen dra fullt. I början lyftes hjulet max 10 cm, men det ökade hela tiden även om utvecklingen inte gick exakt så fort som jag ville.
Då jag efter ihärdigt övande började få in höjden och kunde köra en bit (20-30 meter efter ~2 månader) så började jag att försöka peta i 3an.
Då jag tyckte att jag bemästrade 3ans växel skapligt så fick jag för mig att prova att koppla upp den. Då man nu hade en väldigt bra grund till att kunna slanga, så gick det väldigt fort att lära sig att hantera kopplingen (det tog max 2-3 försök innan jag fick upp den första gången). Efter det så rullade det på och jag började lägga i 4an och 5an, lägga benet på sadeln, stå på sadeln etc.

Det du ska tänka på om du känner dig orolig för att gå omkull, är att lära känna bakbromsen och att ALLTID ha foten där. Även om du inte använder dig av den så är det ändå en trygghet som kommer göra att du vågar mer.
Har du några mer specifika frågor är du välkommen att höra av dig.

Last edited:

Jag tog ner bromsen på något skumt sätt förut men de måste varit helt fel.
Skillnaden blev att man kunde ha den nertryckt halvt utan att de hände något, (och på så sätt kunde ha foten där hela tiden) MEN bromsen tog ju längre ner på det sättet också.

När man är nybörjare så känns ett lyft på 20 cm som att man ska slå över, så dina tips är tyvär inte något vidare.

Det här med att det är lättare att slanga med motard än med cross är också bullcrap. Jag skulle snarare vilja säga att det är en fördel rent mentalt att lära sig slanga med en cross då man inte behöver vara lika rädd för att sabba något om man drar på ändan. Detta i kombination med att en 250, både storleks- och viktmässigt, är som en BMX jämfört med en gathoj á 600cc, ger bra förutsättningar för att lättare kunna hantera hojen på slangen.
När jag lärde mig att slanga så började jag på 2an UTAN koppling. Förfarandet gick ut på att köra i ~20-30, släppa på gasen och sen dra fullt. I början lyftes hjulet max 10 cm, men det ökade hela tiden även om utvecklingen inte gick exakt så fort som jag ville.
Då jag efter ihärdigt övande började få in höjden och kunde köra en bit (20-30 meter efter ~2 månader) så började jag att försöka peta i 3an.
Då jag tyckte att jag bemästrade 3ans växel skapligt så fick jag för mig att prova att koppla upp den. Då man nu hade en väldigt bra grund till att kunna slanga, så gick det väldigt fort att lära sig att hantera kopplingen (det tog max 2-3 försök innan jag fick upp den första gången). Efter det så rullade det på och jag började lägga i 4an och 5an, lägga benet på sadeln, stå på sadeln etc.

Det du ska tänka på om du känner dig orolig för att gå omkull, är att lära känna bakbromsen och att ALLTID ha foten där. Även om du inte använder dig av den så är det ändå en trygghet som kommer göra att du vågar mer.
Har du några mer specifika frågor är du välkommen att höra av dig.

Dåt är det bara att öva tills man känner sig bekväm att komma högre upp, inget fel på tippsen låter det som...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park