Köra ombyggd cross som motard på väg? (yamaha wr/yzf)

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Hejsan

Börjar bli dags för hojköp, men har svårt att välja..

Det optimala vore en Husa 650, men känner inte riktigt att ekonomin tillåter en nyare sådan + de täta serviceintervallerna.

Har hört att Yamaha WR/YZF 400/426/450 ska hålla riktigt bra. Gör de det?
Vad är skillnaden på WR, YZ och YZF?
Hurdana är serviceintervallerna på dem motorerna?

Finns det något halvenkelt sätt att se om motorn är ordentligt skött på?

Vill ha en pigg, ganska lätt motard som man inte tröttnar på i sista taget. Vill ha en husa mest för att det sägs vara det värsta bland motarder. Då har jag att växa i så att säga..

Vill inte nödvändigtvis behöva serva var 5e h, men är beredd att göra det. Vill kunna köra skog och grusvägar med crosshjul också, så vill ha en hoj som tåler det.

Det värsta som kan hända är att man köper en servicekrävande hoj som inte fått den service den behöver av tidigare ägare, och rasar sedan i min ägo. Förstår ni hur jag tänker? Hur tacklar man en sådan problematik?

Väldigt tacksam för all hjälp, alla länkar.. rubbet.
Måns

En lätt motard med mycket motor innebär täta intervaller.. YZ och YZF är väl crossar? En cross är nog så gott som omöjlig att få gatreggad. Är du orolig över hur en hoj varit skött så köp en som det är dax att renovera. Priset blir lägre iom den stundande utgiften och du kan byta alla delar som kan ha tagit illa vid efter dålig service :tummenupp

WR = Enduro (dessa är lv-reggade, vissa från -02 tror jag annars -03)
YZ-F = Cross (går ej att lv-regga)

Men en wr med motardhjul är nog inte billigare än en Husa 650 och då kan du lika bra ta den då där är betydligt mer effekt.

WR = Enduro (dessa är lv-reggade, vissa från -02 tror jag annars -03)
YZ-F = Cross (går ej att lv-regga)

Men en wr med motardhjul är nog inte billigare än en Husa 650 och då kan du lika bra ta den då där är betydligt mer effekt.

Tack, skönt att få det utrett.

En WR innan -02 då, de går också att regga va? Har hittat en helrenoverad -98 (syns inte, verkligen) med motard + originalhjul för 24000. Riktigt sugen.

Då är den säkert bara enduroreggad (alltså bara få köra på allmän väg till och från träning/tävling), eventuellt går det kanske att få en sådan lv-reggad om där finns alla papper på den men är inte säker.

Då är den säkert bara enduroreggad (alltså bara få köra på allmän väg till och från träning/tävling), eventuellt går det kanske att få en sådan lv-reggad om där finns alla papper på den men är inte säker.

Mm, har precis kollat upp den hos transportstyrelsen. Såg bra ut på första sidan, i trafik sedan 00 osv.

Vad betyder detta?
Effektiv bromsanordning: Nej

Har den inga bromsar på pappret?

Hittade en liten knapp där det stod tilläggsinformation.. och gissa vad som dolde sig där..

jo,

DISPENS: FORDONET GODKÄNT ENLIGT DE UNDANTAG SOM VÄGVERKET MEDGIVIT
FÖR MOTORCYKLAR AVSEDDA FÖR TÄVLINGSVERKSAMHET INOM ENDURO ALTERNATIVT
TRAIL.FORDONET FÅR ENDAST BRUKAS PÅ VÄG I SAMBAND MED TRÄNING OCH
TÄVLING. FÖRAREN SKA INNEHA SAMT MEDFÖRA GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD
AV SVEMO
DISPENS:B13C KÖRRIKTNINGSVISARE
DISPENS:F37B HASTIGHETSMÄTARE, BEF

Den är alltså bara e-reggad? Skit också isf.
Någon som vet vad som krävs för att regga om till lv, om det ens går? Hur jobbigt är det?

Hojen är billig och riktigt fin, men EREGGAD :huvet:huvet:huvet

För att svara på min egen fråga så är det svårt.

Det är inte originalmotorn i, så det är mer eller mindre omöjligt att få ett typintyg från generalagenten (yamaha).

Om den vore e-reggad men ORIGINAL, då kunde det gå.

Så synd, jag som hade en så fin hoj på gång, frakt ordnad och allt. :5sure

Lägg ner att försöka regga om en E-reg till LV-reg. Kostar och tar tid. Finns mängder med trådar om det, testa även att kolla soe.se och enduromx.com.

Rekommenderar en KTM LC4. Lite tyngre, men inte alls lika servicekrävande och som "nybörjare" räcker effekten gott och väl. Kan möjligen vara lite tight i budgeten, men en -00/-01 kanske går att få för de pengarna nu när hösten närmar sig.

Lägg ner att försöka regga om en E-reg till LV-reg. Kostar och tar tid. Finns mängder med trådar om det, testa även att kolla soe.se och enduromx.com.

Rekommenderar en KTM LC4. Lite tyngre, men inte alls lika servicekrävande och som "nybörjare" räcker effekten gott och väl. Kan möjligen vara lite tight i budgeten, men en -00/-01 kanske går att få för de pengarna nu när hösten närmar sig.

Absolut. :)

Även om Yamahas WR är en slitvarg, så är det nära nog en fullblodig tävlingsmaskin ändå, med rätt täta servicar jämfört med LC4:an.

Regga om gamla e-reggade cyklar, om det ens går, kostar mer än det smakar - lägg en extra slant på en fräschare, nyare LV-reggad på en gång.

Köpa gamla geggmoppar kostar mer än man tror, inte helt sällan så har service och underhåll misskötts av de tre senaste ägarna...det är varken kul eller billigt att ta rätt på sådana cyklar.

/J - har en superfin Husa FE450e -08 till salu för 40'....LV-reg

Jo, jag har lagt ner det. From nu ska alla motorcyklar jag tittar på vara LVreggade för jag öht ska förmå att bry mig. Att kludda med registrering är så jobbigt att jag blir trött av att bara tänka tanken.

Räknar dock med att få registrera om en hoj till mellanklass, men det är inga problem. Känner godkänd mek som kan fixa strypning och bänkning nämligen :Bugar

Absolut. :)

Även om Yamahas WR är en slitvarg, så är det nära nog en fullblodig tävlingsmaskin ändå, med rätt täta servicar jämfört med LC4:an.

Regga om gamla e-reggade cyklar, om det ens går, kostar mer än det smakar - lägg en extra slant på en fräschare, nyare LV-reggad på en gång.

Köpa gamla geggmoppar kostar mer än man tror, inte helt sällan så har service och underhåll misskötts av de tre senaste ägarna...det är varken kul eller billigt att ta rätt på sådana cyklar.

/J - har en superfin Husa FE450e -08 till salu för 40'....LV-reg

Det är såpass mycket service ändå? Lutar nog mer åt en motard klass 2 eller 3* nu faktiskt..

Jo, det är det jag är rädd för. Det är mitt största problem, att veta att de har blivit servade som de ska. Pratade med en som sålde en husa 650 idag. Han hade inte en aning om hur många timmar den hade gått, men enligt förra ägaren så hade den blivit totalrenoverad för två år sedan... :tummenupp:glömdet

Husa 450? Inte kollat på dem alls. Antar att servicen är likartad, sen är priset för högt för mig också. Om det inte kostade pengar ändå..

*
klass 1 - det vassaste, mest brutala och servicekrävande, läs husa 650, yamaha wr, aprilia, ktm 525 etc
klass 2 - ktm 640/660 typ..
klass 3 - äldre motorcyklar i motardform, läs xr600/650 och liknande
(en högst subjektiv klassificering, men ni förstår nog bilden)

M

Last edited:
Har haft en husa 650 lvregg skitskoj men kostar med än de smakar.......dyra delar mkt skruva!

Har även haft 2 st 640 lc4 båda funkat kloktent.....mkt vibrationer men bra hållbarhet och service vänliga.

Har nu en WR426F lv regg....skot skojj......liten lätt och går bra ......men endast för bus och statskörning! försök inte ens köra lansväg med den de e inge skojj!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul