Köra olagligt som mindreåring med tung mc. Påföljder?

z0rr0

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
honda cbr -600
Hejsan.

Nu är det såhär att en kompis till mig är jävligt dum i huvudet. Han ska snart fylla 17 och vill inte ta körkort.

Han har planer på att köpa en 500cc typ husaberg lr något liknande o sen köra olagligt med den. Enligt honom så kan inget hända mer än att han får indraget lämp och upskjutet kökort i några månader. Sj så har jag läst om att man kan få fängelse för att man kör olagligt osv.

Han säger typ att det räcker med att han kör in i stan eller på oåtkomliga ställen så att snuten inte får fast han.

Min fråga är vad är sant angående det här?
Kan snuten göra något utöver att bötfälla osv, isf hur hårda och hur långvariga är straffen?
Kan snuten samla på sig bevis o sen OM dom får tag på han, ha så pass mycket bevis att han får ett riktigit hårt straff?

Han säger att han tänker göra vad som helst för att snuten inte ska ta han. Nu behöver jag få honom att komma över på rätt sida.

Tackar för kloka svar:)

Låt honom köra, är ju hans buisness om han är lite... :confused:

Fängelsestraff lär han knappast få om han inte kör över nåt barn förstås. Böter, indraget "lämp" och prick i registret blir det garanterat.

Erkänner han inte direkt blir det säkerligen rättegång o.sv.

Sen om han gör nåt dumt när han blir "jagad" så får han ju mer straff för det också.

Det är väl inte polisen man ska va rädd för, jag skulle va rädd för att bli ersättningskyldig en liten grabbs liv lr ngt, kan bli dyrt att försörja honom hela livet om man sätter han i rullstol lr ngt... det är väl därför det är lag på trafikförsäkring?:va fast den kanske gäller även när det handlar om olovligkörning

Bara för att man inte har körkort så döms man inte bara för det.
Det beror på hur mycket han samlar på sig innan dom får tag på honom.
Diverse rödljuskörningar, hastighetsöverträdelse, vårdslöshet i trafik osv osv..
Utan några större erfarenheter på hoj och sen ut och tro att man kör som en kung låter som sjävmord och vållande till annans död.

Men att tro att man bara åker dit för olovlig körning verkar lite minde genomtänkt.
Det är väl billigare att ta kortet och köra...
Dagen bötensummor är justerade till det dyrare...
10.000:- tar man ju ett körkort för.

Aha, så det är här alla man gjorde kalsongrycket på i skolan hänger.....Undrade var de alla tog vägen.

En jävligt enkel grej är ju att det blir så mkt trevligare/roligare/skönare att ha körkort. Slipper man ens fundera på sådana saker. Dessutom kan man provköra hojjar på affärer.
+ att man kan flasha med att man har a-kort när man visar leg!

"Jag har en kompis...."

Säkert...... :D

Vem det nu är, tänk på att det värsta är inte att åka fast. Tanken med att ta kort är att man ska lära sig både behärska hojen, samt förstå riskerna i trafiken. Tänk om han kör ihjäl någon, är det värt några 1000-lappar i sparat kort mot att resten av livet undra om man hade kunnat undvika olyckan med rätt utbildning :confused:

Nä, ta kort innan man riskerar sitt och nadras liv. Klarar man inte av att ta kortet, ska man inte köra hoj.

Om inte din kompis klarar av att ta körkort så kommer han inte att klara av att hantera en Husaberg eller liknande heller.

Att ha sirener och blåljus i nacken kan vara lite stressigt och kräver en hel del färdighet som förare.

Visa denna tråden för honom så kanske han fattar lite.....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164989&page=1

Skit bra tråd men precis som en av kommentarerna lyder så vill den som tråden handlar om, inte förstå budskapet... Tro mig jag har försökt.

Inte så mycket du kan göra åt det, förutom att berätta för puckot att om han drar iväg utan körkort så polisanmäler du honom direkt.

Såg precis att killen bara är 16 bast, kanske läge att ta ett snack med hans föräldrar också?

Kanske låter lite hårt, men det är bra mycket bättre än att han kör ihjäl sig själv, eller någon annan.

Då kanske ja ska nämna ännu en pinsam grej.. Hans föräldrar är med på att köpa hoj åt han och låta han köra olagligt.

Edit: nä, jag tror heller inte särkilt mycket på "jag har en kompis..." speciellt inte från någon som precis reggat sig på siten :)

Jag behöver råd för att få honom att hålla sig på den rätta linjen.. Jag försöker inte övertala mig själv till att ta körkort.. Jag har redan körkort

Last edited:
- Om du tänker köra utan körkort får du leta nån annan än mig att köra med.

Har han råd med hojen så har han råd med körkort.

Åh, så korkat att ens tänka tanken att köra utan körkort.
Undrar vad föräldrarna tänker med när de tänker tillåta honom att köpa hoj och köra olagligt.

Då kanske ja ska nämna ännu en pinsam grej.. Hans föräldrar är med på att köpa hoj åt han och låta han köra olagligt.

Förvånar mig inte ett jävla dugg faktiskt, här köper föräldrarna minimotos, fiddys och 80cc crossar ISTÄLLET FÖR mopeder åt sina ungar, när dom är 14 år.
En del är fullt medvetna om vad dom gör, andra är så urbota dumma i huvet att dom tror att om dom stryper hastigheten till 30 så räknas det automatiskt som moped.

Fast det finns det ju folk här på forumet som har trott också, i någon gammal tråd om kinaimport-fordon.

Ah, my bad. Sorry :)

Försök köra med "kan jag så kan du"-racet och förklara att det faktiskt inte är så fruktansvärt jobbigt att ta körkort?

Det handlar inte om att han inte har råd att ta körkortet. Han säger att han tycker att det är roligare att köra olagligt. Och dessa erfarenheter om att de är kul att köra olagligt har han fått från att köra moped...

- Om du tänker köra utan körkort får du leta nån annan än mig att köra med.

tror du han bryr sig? inte ett dugg. Har redan sagt det till han

Last edited:
Det handlar inte om att han inte har råd att ta körkortet. Han säger att han tycker att det är roligare att köra olagligt. Och dessa erfarenheter om att de är kul att köra olagligt har han fått från att köra moped...

tror du han bryr sig? inte ett dugg. Har redan sagt det till han

Cool kille, måste vara största idoten i byn!
Haha, vilket cepe :arsele

Cool kille, måste vara största idoten i byn!
Haha, vilket cepe :arsele

Näe, han hade ju föräldrar, så han kommer nog bara topp 3....

Säg åt snubben att om han kör skitfort på bakhjulet och kastar hjälmen så får inte poliserna jaga honom heller.

Näe, han hade ju föräldrar, så han kommer nog bara topp 3....

Säg åt snubben att om han kör skitfort på bakhjulet och kastar hjälmen så får inte poliserna jaga honom heller.

Klockren. sa den till han. gissa va ja fick för svar? "HAHA JAG VET:D:D:D"

finns det ens något hopp om att få han o fatta? :S

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard