Köra naken eller inte?

Av min erfarenhet kan jag bara säga:
Skall du köra som en caféracer så funkar naket mycket bra
men ska du ut på hojturer så blir man mycket trött i armarna
och att ständigt känna vinden i bröstet är inte så skönt.

Har kört nakenhoj, sporthoj, sporttouring och riktigt touring.

Mycket beror som sagt på vad du skall ha hojen till.
 
Jag kör Z750, dock med en liten vindruta monterad, fungerar bra, men visst blåser det... Man sitter rätt upprätt vilket försvårar högre farter, kanske kan man montera ett annat styre som gör att man ligger ner lite mer, vet inte.
Men jag är nöjd med naket!
 
Hade en Transalp som förstaknallert, sedan en CB1000RA och det har väl sin charm men det beror lite på hur ditt mc-intresse blir också. Alltså normala gruppkörningar på 5-15 mil är i regel inga problem och hastigheter över 120km/h är det nog i ärlighetens namn inte allt för många som ligger i längre sträckor i början.. med vissa undantag.

Själv skulle jag provköra en CB600 men den var ute på vit så jag började med en CB1000RA... slutade med att jag inte provkörde någon 600 efter det faktiskt. Hur som helst jag finner det trevligt att ge mig ut på lite längre stinter, säg 20-30 mil vardaglig körning mellanåt och även om den hojen var väldigt bekväm asswise så är fartvinden mot bröstet ingen fördel. Visst kan man ligga som Jonny 15 år trimkrök med hakan på tanken och vila men någon optimal körupplevelse blir det väl kanske inte. När jag väl provkörde kåphoj så blev jag såld, jeflar vad skönt det var med reducerat vindmotstånd.

Hade dock skoj med båda mina nudister.
 
Du får samma fart känsla på en nakenhoj som en kåphoj bara det att det inte går lika fort :D
 
Jaha. Här gick jag in och läste i förhoppning om att du hade förlorat ett vad och skulle faktiskt köra hoj naken men tänkte be om medicinska råd/synpunkter.

Men ack så besviken man blev!
 
Jaha. Här gick jag in och läste i förhoppning om att du hade förlorat ett vad och skulle faktiskt köra hoj naken men tänkte be om medicinska råd/synpunkter.

Men ack så besviken man blev!

Jag valde att köra med en kvällstidningsrubrik eftersom jag räknade med att det skulle locka fler läsare.:)
 
Jag har aldrig haft ont av att köra nakna hojar, oavsett fart. Men det är klart man inte orkar ligga mil efter mil i 200km/h!

Gillar stödet man får av fartvinden, avlastar armarna.
 
Naket > Kåpor. Min åsikt baserat på mitt tycke, smak, och vad jag vill få ut av mitt hojkörande. Allt annat är sekundärt.

Går ju givetvis att kombinera de två.. :banana

best-internet-photos-41.jpg
 
47nahoj skrev:
Men finns det några fördelar med nakna hojar

Lägre inköpspris, ibland lägre försäkringskostnader och lättare att hålla körkortsvänligare hastigheter på.
Fast det med försäkringskostnader så är det oftast inte riktigt samma hojar som jämförs. Alltså om samma märke har någon sporthoj och streetfighter som har många likheter, men att det ändå är mer än bara kåporna som skiljer.


Hade en Kawasaki ZR-7S med toppkåpa. Körde man 140 på rak väg utan trafik i vägen så var det rätt odramatiskt.
På Dominatorn, offroadare med upprätt körställning utan kåpa så känns det som man tar upp lika mycket vind som en ladugårdsdörr. Kör man 140 med den dröjer det inte många km innan man tröttnar.
Upp till 100 är inga problem, men helst inte över 100-120 under längre sträckor.

Det har påpekats att det är skillnad på nakenhoj och nakenhoj. Att en del ändå kan avvisa en del vind.
Men upprätt körställning, ingen kåpa och grova däck är inte det bästa för 150+ repor...
 
Vad gör hon då? sket han henne precis i ansiktet?
 
180-230 (maxade farten hittills) med min nakna zx6-r är hyffsat obekvämt. Får lagom ont i nacken efter bara några kilometer!
Men under(alltså långsammare farter än) de farterna så tror jag att jag föredrar nakenhojjar då jag iofs inte kört något med kåpor ännu...
 
Har inte kört en hoj med kåpor än, tyvärr (det blir det snart ändring på!) men kan säga att 140 är absolut max med min GSX. Det fulkomligt GÅR inte att köra snabbare, då jag fungerar som segel och antingen kommer blåsa av eller flyga iväg med hoj och allt! :crash

Haha Märkligt min GSX750E 82 bangade inte att ta upp kampen med en GSXR750RR 99 upp till 200km/h



Nu till ämnet. Om du kör 25kw så skulle jag välja kåpa just för aerodynamiken ger dig nog 20km/h till som toppfart.
Sen där det är riktigt bra att ha kåpa är när vädert inte riktigt klingar motorcykel.
Sen personligen tycker jag att det är mer motorcykelkänsla i naket :hihi
 
Väljer du mellan Yamaha xj6 eller en Kawasaki er6, med eller utan kåpa så skulle jag välja med kåpa för utseendet skull, mycket snyggare. Gissar att det är samma försäkringspremie (f/n) och då faller fördelen med kåplös bort lite.

Sen är det rätt gött att fartvinden styrs bort lite på långturer när det regnar. Vet dock inte om det är någon större skillnad på dessa hojar för de kåplösa har ju ändå en del plast som styr bort lite vind (beroende på årsmodell).

Å andra sidan så skulle jag prioritera att få tag på en med absbromsar, det känns som det är viktigare än kåpa/icke kåpa.
 
Last edited:
Annars är den ultimata kompromissen en fazer 1000 -01 så länge den är blå.
Skillnaden mot helnaket är att fartvinden träffar ungefär vid halsen så du trycks inte lika hårt bakåt men det blåser som tusan ändå.

Jag har testat den gamla xj600 med kåpa plus en varadero. Där träffade vinden mer hjälmen vilket skapade en massa oväsen. På varaderon blev det något skumt sug så jag hade svårt att andas med öppet visar i låga farten. Inte min påse te.
 
ska man åka till o från kiosken, så funkar det med en naken hoj. Lite värre om man ska på lång semester.samma sak gäller lång eller kortbyxor på sommaren?
 
Jag körde nakenhoj två första säsongerna, nu kör jag ZX6-RR tredje säsongen. byter inte tillbaka till nakenhoj nästa gång jag byter.
Både lång- och kortsträckor på landsväg är roligare på plastraketen.
Jag tycker det var jobbigt på GSR:n när det gick över 100 i en längre tid.
 
Det man vänjer sig vid är turbulensen och oljudet av vinden när man kör lite fortare, så över 90 kommer du kunna köra bekvämt med vad som helst efter ett tag.

Hoj med helkåpa är bra om du ska ligga över 150 km/h 90% av tiden, om du är som 95% av alla hojåkare i Sverige så kommer du köra max 300 mil om året och sällan överskrida hastighetsgränserna, och när du gör det kanske du ligger 20 km/h fortare.

Kör man naket och kör i 140 så känns det som 200 vad gällande vinden, så man slipper ju köra fortare för att få samma fartkänsla :p Nakenhojar är också ofta billigare i försäkring, och inköp. Även en gammal Honda CB750 från 1975 går i 200 km/h om man så vill, och äldre hojar har ofta båe sämra chassie/fjädring/bromsar så brukar vara mer spännande att köra än nyare hojar.

Men en Honda VTR Firestorm kanske? går att få för runt 25k-30k.
 
Naket är skönast, kåpa är bekvämt. Tycker jag. Som någon redan skrivit, du kör långsammare med en naken hoj (= bra). Man behöver inte piska upp hojen i 150 för att få fartkänsla.

Jag kör mycket bekvämare i 130+ med min inkapslade 500:a än med min nakna 900:a. Så det är lättare att köra alldeles för fort med den mindre hojen. Man skulle ju kunna tro att det var tvärt om...

Fast väljer man rätt väg räcker det med 90 knyck. (Krävs det 130-150 km/t så har man valt fel väg! :) För "bra", för rak.)

Fundera också på hur många minuter/kilometer du kommer att köra bortåt 150 under en säsong. Fri väg, inga trafikanter, inga traktorer som plötsligt kör ut, inga samhällen med rondeller och rödljus, inga poliser. Det är kanske så att du kommer fram till att 97 % av tiden så är det inget problem. De övriga 3 procenten får du kanske stå ut med en del extra vindbrus.

Mina spontana tankar, bara....
 
Last edited:
Naket är skönast, kåpa är bekvämt. Tycker jag. Som någon redan skrivit, du kör långsammare med en naken hoj (= bra). Man behöver inte piska upp hojen i 150 för att få fartkänsla.

Jag kör mycket bekvämare i 130+ med min inkapslade 500:a än med min nakna 900:a. Så det är lättare att köra alldeles för fort med den mindre hojen. Man skulle ju kunna tro att det var tvärt om...

Fast väljer man rätt väg räcker det med 90 knyck. (Krävs det 130-150 km/t så har man valt fel väg! :) För "bra", för rak.)

Fundera också på hur många minuter/kilometer du kommer att köra bortåt 150 under en säsong. Fri väg, inga trafikanter, inga traktorer som plötsligt kör ut, inga samhällen med rondeller och rödljus, inga poliser. Det är kanske så att du kommer fram till att 97 % av tiden så är det inget problem. De övriga 3 procenten får du kanske stå ut med en del extra vindbrus.

Mina spontana tankar, bara....

Men å andra sidan är det faktiskt bekvämare med vindskydd även i hastigheter från ca 80 och uppåt, även om man inte får vitnande händer av att hålla sig i styret :rolleyes:. Så viss hjälp av kåpa har man så fort man lämnar stan.
 
Jag har då kört 30-milasvängar utan problem. Är det kurvigt så man åtminstone vrider på huvudet brukar det gå hur bra som hellst. Men att ligga på motorväg och bara stirra rakt fram, ja då är det klart att det blir jobbigt för nacken.

Fick erfara det när jag var tvungen att stressa hem från Uppsala och det blev E4:an hem. Hakade på en V70 som tydligen också hade bråttom och låg på farter mellan 170-190 ända till Gävle. (Lite trafik bör nämnas att det var) Hade en GSX 1400 då och ja det var lite lätt jobbigt. Men att ligga runt 140-150 har jag aldrig sett som något problem.

Jag ser det som mer obekvämt att sitta hopkrupen som Quasimodo och hänga på armarna än att ta lite fartvind. :tungan

Att gnälla om fartvind strax över hundra, då kanske man skulle hänga med Zatzymupparna istället. :tungan :arsele
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top