Köra naken eller inte?

Men å andra sidan är det faktiskt bekvämare med vindskydd även i hastigheter från ca 80 och uppåt, även om man inte får vitnande händer av att hålla sig i styret :rolleyes:. Så viss hjälp av kåpa har man så fort man lämnar stan.

Fartvind på bröstet avbelastar armarna/bröstpartiet så i de hatigheterna skulle jag anse att en kåplös hoj är bekvämare, iaf för mig med min kroppsbyggnad och längd, på de kåplösa hojar jag provat.

Jag har då kört 30-milasvängar utan problem. Är det kurvigt så man åtminstone vrider på huvudet brukar det gå hur bra som hellst. Men att ligga på motorväg och bara stirra rakt fram, ja då är det klart att det blir jobbigt för nacken.

Sjukt i nacken får du nog också med en sporthoj. För att se framåt måste man luta med huvvet märkbart bakåt.

Fartvind på bröstet avbelastar armarna/bröstpartiet så i de hatigheterna skulle jag anse att en kåplös hoj är bekvämare, iaf för mig med min kroppsbyggnad och längd, på de kåplösa hojar jag provat.

Det stämmer, vinden med kåpa i den farten är för liten, jag vill alltid ligga i 100+, skit jobbigt att köra kring 80.

Väljer du mellan Yamaha xj6 eller en Kawasaki er6, med eller utan kåpa så skulle jag välja med kåpa för utseendet skull, mycket snyggare. Gissar att det är samma försäkringspremie (f/n) och då faller fördelen med kåplös bort lite.

Sen är det rätt gött att fartvinden styrs bort lite på långturer när det regnar. Vet dock inte om det är någon större skillnad på dessa hojar för de kåplösa har ju ändå en del plast som styr bort lite vind (beroende på årsmodell).

Å andra sidan så skulle jag prioritera att få tag på en med absbromsar, det känns som det är viktigare än kåpa/icke kåpa.

Jag har tänkt att hitta en med ABS. Jag såg en film på Youtube häromdagen där de testade XJ6 med och utan ABS, det såg betydligt tryggare ut med ABS. När jag körde Risk2 så testade jag en gammal Honda och lyckades låsa framhjulet vid ett bromsprov och det var inte så kul.

Kan bara instämma med majoriteten av alla som skrivit i tråden hittills - krävs mindre för att en nakenhoj skall upplevas som rolig. Personligen har jag inget större intresse av att ligga och trycka i höga hastigheter på motorvägar och då kändes nakenhoj som ett givet alternativ, roligt att köra även i lägre hastigheter :)

Upp emot 180km/h tycker jag inte kåplöst är något problem, börjar man gå över det och bra över 200 så blir det däremot extremt tungt att köra.

I normala hastigheter tycker jag dock inte att det är någon större skillnad mellan kåpa och kåplöst, men det har nog mycket med att jag är van att köra kåplös hoj.

Det går att hålla bra pinne med en naken hoj, är som nämnt innan en vanesak. Vill du ha inplastat så köp det. Jag har testat de flesta typer, och föredrar utan kåpa. När de går undan lite så är det bara att bita sig i läppen och tänka "mamma föde ingen fegis, mamma födde ingen fegis, mamma födde ingen fegis"

Jag har kört kåplöst sedan -99 och innan dess hade jag zzr600 och zx9r från 1993 och jag saknar inte kåpor.
Visst är det säkert så att man kanske kan köra längre sträckor på kåphojar men jag klarar upp till 100 mil per dag utan att för den delen tro att jag orkat längre med kåpa.
Ta den hojen du tycker är snyggast!

jag körde naken e gång o gör fan inte om d,,,fick en stor skalbagge på höger bröstvårta, som svullna upp o var stor som en mandarin, gissa om jag fick ligga den kvällen:banana

Låg du med skalbaggen..??
Och var det därför den var stor som en mandarin..?

jag körde naken e gång o gör fan inte om d,,,fick en stor skalbagge på höger bröstvårta, som svullna upp o var stor som en mandarin, gissa om jag fick ligga den kvällen:banana

Lägger in en liten varning här. Jag vet inte vad du har för budget åh så för att köpa hoj. Jag körde upp på en Xj6 naken, mycket trevlig liten hoj, den gör det den ska för den $ så att säga, samma sak med er6 dom 2 är väldigt väldigt lättkörda hojar, MEN ! du kommer tröttna ofantligt snabbt vill jag lova, efter 4 veckors körande och 250 mil på mätarn så har du redan tröttnat tyvärr.. Jag han precis avbeställa min er6a när jag hittade Honda Cbr 600Fa 2011 modellen, och Satan vilken skillnad på kvalite och körkännsla..

Men har du kanske 30-60.000kr att leka med så ja er6 och xj6 är 2 väl fungerande hojar, men går inte jämföra med prisklassen över som ligger runt 95-110.000kr

hoppas det löser sig

Högst individuellt skulle jag säga, som så mycket annat... Har haft 3 st hojar med kåpor, varav ingen har passat mig riktigt bra, har alltid blivit en obekväm turbulens på det ena eller andra sättet... Då föredrar jag ett "fritt" flöde. Men som vissa påpekar så finns det ju nakenhojar med vindavisare som kanske kan passa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT