Köra naken eller inte?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag har tänkt köpa en Yamaha xj6 eller en Kawasaki er6. Den stora frågan är om jag ska köpa n- eller f-varianten. Den enda erfarenhet som jag har av motorcykelkörning är den jag fick under mina 6 körlektioner + risk2 när jag tog kortet i höstas, då körde jag med en Triumph Bonneville.

När jag körde upp så blåste det som f*n så det var omöjligt att hålla 90 på grund av fartvinden plus motvind, detta fick mig att bli lite skeptisk till nakna hojar. Men finns det några fördelar med nakna hojar, tex skön fartvind en varm sommardag?

Vad har ni för åsikter om detta? Jag skulle uppskatta om ni kan komma med seriösa svar med argument så att det inte blir en tävling i att skrika högst om hur bra era egna val är som det brukar bli när folk diskuterar religion eller bantningsmetoder.:)

Jag hade ingen ruta eller nåt på intrudern och jag tyckte det funkade bra upp till runt 120 km/h sen blev det ganska drygt. Men den satt man å andra sidan rakt upp på, de du nämner har ju lite mer framåtlutad ställning antar jag så de kanske funkar bättre.

jag har lite samma erfarenhet som dig, körde nakenhoj under lektioner och uppkörning och störde mig ganska mkt på fartvinden, så jag köpte sv650s som har kåpa och trivs bättre med det :)

Om du är tjej är det ok att köra naken..

Annars är väll naket bra för att hålla ner farten lite kanske.. upp till 150 är ok enligt mig

Låter mer som ovana.

Jag har åkt naket många år och upp till 120 är det inga kymmer på nån hoj nästan, inkl. motarder där man sitter som ett segel.. På SuperDuken var det helt ok upp till 130-150.

Kortare stunder funkar det bra upp till en bit över 200, sen börjar man hänga för mkt i styret enl. mig.

Jag har mest kört nakna hojar och så länge du håller dig under 130 kmh är fartvinden inga problem. Snabbare än så orkar man bara med kortare sträckor pga blåsten. Det kan även göra rätt stor skillnad med en liten vindavvisare fram som styr undan den värsta fartvinden. Därför kan det skilja mycket mellan olika nakna hojar.

det går att köra snabbare än 130 längre sträckor med , bara en vanesak samt kroppshållning , kryper man ihop lite så märks inte blåsten lika mycket

jag har iofs bara haft kåplöst (custom,offroad å kingen) ser inga somhelst problem med att det blåser lite ... testade med kingen förra sommarn , 240+ går helt okej,bara hålla i sig å hänga med :yoparty

samt en liten flyscreen kan hjälpa om man får turbulens å grejjer under hjälmen

Du får väl huka dig ner lite o fälla in armar o ben sen går det att åka ganska fort på en nakenhoj också...jag vet...!!:D:D

Jag tycker en fördel med nakenhoj är att man inte brassar upp i bisarra hastigheter utan att märka det, vilket lätt kan hända med lite mer strömlinjeformat.

Över 90? Den motorcykeln måste ha haft ett aerodynamiskt flöde som ett höghus?

Jag tycker att det börjar bli lite jobbigt vid ca 130-140 på en 600cc nakenhoj, men det är mest för bruset blir så högt om man inte har pluggar i öronen.
Det är först vid 180 det börjar dra och slita i en, men det beror ju lite på hoj och hur stor man är.

En liten kåpa som leder undan luft framför styret kan göra underverk på en nakenhoj, stick till handlaren och provkör skulle jag säga!

Över 90? Den motorcykeln måste ha haft ett aerodynamiskt flöde som ett höghus?

Som jag skrev i trådstarten så blåste det rejäl motvind kanske uppåt 15 m/s vilket motsvarar cirka 50 km/h. Detta innebär att 90 km/h gav samma upplevelse som 140 km/h utan motvind.

I 200 km/h blåser det rejält vilket jag erfor när jag jagade ikapp två race motorcycklar i somras som var inkapslade i plastkåpor.For förbi dom i ca 210 km/h som är nära hojens toppfart på motorvägen och lyckades lägga upp victory tecknet med ena handen trots denna fart.De stirrade på mig som om jag var ett ufo som trillat ner när jag kämpade som en galning för att hålla mig i rätt fil i blåsten.Den dagen tyckte jag min 750 var jädrigt cool. :crash

Last edited:
Som jag skrev i trådstarten så blåste det rejäl motvind kanske uppåt 15 m/s vilket motsvarar cirka 50 km/h. Detta innebär att 90 km/h gav samma upplevelse som 140 km/h utan motvind.

Du jämför äpplen med päron.
Motvind sliter och drar i dig på ett helt annat sätt än vad fartvinden gör.

Har inte kört en hoj med kåpor än, tyvärr (det blir det snart ändring på!) men kan säga att 140 är absolut max med min GSX. Det fulkomligt GÅR inte att köra snabbare, då jag fungerar som segel och antingen kommer blåsa av eller flyga iväg med hoj och allt! :crash

Vänd på det, du inte bryr dig om hur hojen ser ut och kan tänka dig att välja medllan kåpa och utan, varför skulle du INTE välja kåpa?
Det är inte som det helt lä bakom en kåpa, fläktar gör det där också.
Naket kör man väl för man gillar utseendet på en nakenhoj? (eller vill ha nån slags fartkontroll som geggamojja sa)

edit: sen har ju ofta hojar med kåpor clipon eller lägre styra, så körpositionen blire lite annorlunda, vet inte hur det är på dom du nämnde dock.

har kört både med och utan kåpor och kan säga dig att min gsr 600 kör du lätt i 170-180 utan problem :) men man får huka sig lite extra när man kommer över 200 :tungan så jag skulle helt klart köpt nått naket :tuttar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti