Köra motorcykel utan behörighet?

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag kommer inte att köra hojen om jag inte får det automatiskt vilket jag inte bör då det är något jag missat och även de två jag pratat med från transportstyrelsen och polisen. Jag hade chansat om jag fått det automatiskt. Men nu kommer jag inte ens att få det utan uppkörning så ser ingen polis som skulle låta mig åka vidare.

@SkaD kände mig idiotförklarad vilket är fel av dessa personer. Framförallt när jag även pratat med transportstyrelsen som bör veta, en polis som inte våga svara. Men nu ska jag inte skylla bort det på andra. Mest mitt fel eftersom det är min behörighet, synd att de inte gav rätt information då jag kunnat köra upp typ kommande vecka.

@MiggeG De gick ut över de otrevliga på forumet, känns tråkigt men vafan... jag har motorcykel snart så bara ut och övningköra tills man får uppkörningen. Ska ringa och prata med transportstyrelsen och bara få det sagt från dem. Får väl fråga varför mitt körkort inte kommit på posten och när det kommer. De har ju själva sagt att det blir automatiskt :dummer

@AndreaS Ulvhamne har kommit med mycket konkret fakta och är mycket tacksam. Jo jag vet också vad som gäller. Självklart är det fel, men blir jag slagen slår jag hårdare. Får väl räkna med en BAN i värsta fall. Förmodligen förlorade jag den striden då de inte tar åt sig om de gjorde så vet dem att man ska vara precis som i riktiga livet på nätet. Snäll annars får man skit tillbaks...
Kommer inte ihåg vad de skrev men just i stunden så kände jag mig idiotförklarad kan eventuellt ha varit lite sur för att jag inte får kortet i flingpaketet. Vem vet, de kanske tar det extra lugnt ute i trafiken bara för att jag skrev så :yoparty
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Nu är inte jag ulvhamne, men 24 år för att ta A, alternativt efter du haft A2 i två år, dvs då kan du vara 20.

Jo men det känner jag nog igen :tungan Jag vet inte om böckerna var utdaterade eller om jag bara helt missade att det krävdes en uppkörning. Svårt att tro att jag missade det men det kanske är önsketänk MEN ändå något ALLA lägger på minnet då man självklart vill kunna köra vad man vill. Så vet inte... har aldrig pundat men kanske fått i mig något omedvetet. Tack för informationen!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
År 2012 var det ett jävla tryck på skolorna. Detta för att alla visste att reglerna skulle ändras 1 januari 2013. 2012 var sista året man kunde vara under 24 och ta begränsat körkort som automatiskt blev obegränsat efter två år. Så många passade på. Efter 1 januari 2013 måste du göra ny uppkörning för varje ny behörighet. Alla som ingick i de gamla reglerna har alltså redan fått sina A automatiskt, det finns inga såna körkortsinnehavare längre. Sista datumet ett körkort automatiskt övergick till A var alltså teoretiskt sett 31 december 2014. I praktiken snarare slutet av november 2014.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Som jag sagt tidigare, tack för hjälpen.
Jag kommer skriva på forumet vad transportstyrelsen säger i morgon... förövrigt så påpekar jag igen att jag inte kommer köra hem bågen. Stor chans att jag gjort det om jag fått kortet på lördag dock då det endast är dagsböter och skitväder fram tills nästa helg hoppas vi alla inte bor i Södermanland/Stockholm :gråta. Godnatt. :tummenupp :krama
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Det är inte ett dugg "böckigt" för er, de nya reglerna gäller. Både de positiva (som t.ex 35kw ist. För 25kw) och de negativa (som t.ex en extra uppkörning för att få A). Ändringarna av reglerna fanns att tillgå minst ett helt år innan de infördes. Och det är alltid ens eget ansvar att ha koll på regler och lagar. Dvs läs det, lyssna inte. Det bästa är alltid att ha det på print från officiella källor. Då polis etc skiter föga i om någon sagt till dig bu eller bä om det är felaktigt.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Du kan väl övningsköra om du har en handledare? Kanske lite tajt att fixa innan lördag. Men då kan du iaf få köra hojen innan du har fixat uppkörningen.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Lider faktiskt med dig.
Hoppas att du snabbt kan fixa en uppkörningstid, lycka till
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Probotector: Känns som att du idiotförklarade mig?

Tydligen böckigt för "oss" som tagit körkort i samband med ändring av reglerna det året. Även fast reglerna oftast (alltid?) ändras i början av ett år med god framförhållning. Utbildningmaterial och även människor verkar inte hinna med att fånga informationen och lära ut den.

Jag ska återkomma med vad de säger på transportstyrelsen bara så ni kan skratta lite till :hihi
Sov gott! :krama

Inte alls, det var bara en återgivelse av det du själv skrivit om dig själv :gnissla Och ja, det märks tyvärr, men du är inte ensam, och det är därför sporthoj.com översvämmas av dessa typer av frågor/missförstånd.

Men se det som en lärdom och fixa uppkörning för det obegränsade kortet :tummenupp
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
@Broberg
jag förstår vad du menar och jag förstog direkt när Ulvhamne förklarade men jag tycker att det är böckigt för MIG :D anledningen är att jag kontaktade transportstyrelsen för 4 veckor sedan och frågade om jag kunde köra min nya hoj denna lördag och det var fritt fram. Sen gjorde jag denna tråd igår och fick reda på ganska fort att jag missuppfattat en viktig regel. Med andra ord så kommer det kosta mig ett par veckor av sommaren. Självklart som jag skrev när jag gjorde tråden så är det lika mycket mitt fel men jag tycker (fan) att transportstyrelsen ska veta vad de ska svara på frågorna eller säga att de är osäkra om så är läget. I mitt fall var det bara att tuta och köra :rofl

@Tino & silad
Jag ringde en tredje gång till transportstyrelsen i slutet av dagen bara för att kolla när mitt körkortstillstånd gick ut. Innan sa de bara att det gått ut och jag kände att av någon konstig anledning kanske de har fel. Men det stämde gick ut i slutet av förra året. Hade beställt nya papper hem men denna herre förstog mitt läge då jag förklarade situationen och sa att det var jättetråkigt och sånt inte borde få hända. Han sa även att de fått jättedålig information angående regeländringarna där vid 2012-2013 men de borde ändå inte bli såhär. Mycket trevlig herre... han tipsade mig att gå in och fylla i blanketten och betala via webbsidan vilket jag gjorde och han skulle personligen se till att det blir behandlat direkt så jag KAN boka min uppkörning för det får man inte innan. Syntestet tog jag i eftermiddags och det är på posten. Förmodligen kan jag boka en uppkörning i mitten av nästa vecka. En ansökan om handledarskap kommer att skickas online såfort mitt körkortstillstånd är godkänt så förhoppningsvis har jag kortet i början av Juli.

Förövrigt till alla er andra som är intresserade OCH ett avslut på denna tråd :rofl I morse kl 08.01 ringde jag transportstyrelsen och fick prata med en kille jag kan förnamnet på men inte lämnar ut... då förklarade jag läget att jag pratade med en kille för 4 veckor sedan som sa att jag kunde köra min hoj på lördag och han sa att han skulle kolla mitt körkort och reglerna. Någon minut senare sa han att killen hade rätt och det går bra att köra nya hojen och sa även -"om jag vill ha ett körkort där det står att jag har A-behörighet så måste jag betala tillverkningavgiften" men det verkade inte som ett måste. Då förklarade jag igen att ni på sporthoj förklarade för mig att efter den 16 Jan så började de nya reglerna gälla och jag tog kortet i Maj. Då frågade han -"vill du att jag kollar igen för säkerhets skull". Svarade såklart ja... åkte vidare och parkerade min bil... väntade... väntade... köpte P-biljett... väntade... och 12-15 minuter senare kom han tillbaks och sa -"jag vet inte vem du pratade med för 4 veckor sedan men han sa ju till dig att det var okej att köra motorcykeln och det stämmer tyvärr inte för du måste göra en uppkörning" :3freak Jag påpekade inte att han sa exakt samma sak 15 minuter tidigare utan tackade för mig :tummenupp

Jag visste såklart redan innan vad som gällde men vafan allvarligt. Idag IGEN så svarar de fel på frågan. Självklart skulle jag inte kunna skylla bort en olovlig körning MEN skulle velat ha det skrivtligt även om det är mitt ansvar att se till så att JAG följer reglerna. Men min fråga är vart ringer jag om jag har körkortsfrågor...? :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
@Broberg
jag förstår vad du menar och jag förstog direkt när Ulvhamne förklarade men jag tycker att det är böckigt för MIG :D anledningen är att jag kontaktade transportstyrelsen för 4 veckor sedan och frågade om jag kunde köra min nya hoj denna lördag och det var fritt fram. Sen gjorde jag denna tråd igår och fick reda på ganska fort att jag missuppfattat en viktig regel. Med andra ord så kommer det kosta mig ett par veckor av sommaren. Självklart som jag skrev när jag gjorde tråden så är det lika mycket mitt fel men jag tycker (fan) att transportstyrelsen ska veta vad de ska svara på frågorna eller säga att de är osäkra om så är läget. I mitt fall var det bara att tuta och köra :rofl

@Tino & silad
Jag ringde en tredje gång till transportstyrelsen i slutet av dagen bara för att kolla när mitt körkortstillstånd gick ut. Innan sa de bara att det gått ut och jag kände att av någon konstig anledning kanske de har fel. Men det stämde gick ut i slutet av förra året. Hade beställt nya papper hem men denna herre förstog mitt läge då jag förklarade situationen och sa att det var jättetråkigt och sånt inte borde få hända. Han sa även att de fått jättedålig information angående regeländringarna där vid 2012-2013 men de borde ändå inte bli såhär. Mycket trevlig herre... han tipsade mig att gå in och fylla i blanketten och betala via webbsidan vilket jag gjorde och han skulle personligen se till att det blir behandlat direkt så jag KAN boka min uppkörning för det får man inte innan. Syntestet tog jag i eftermiddags och det är på posten. Förmodligen kan jag boka en uppkörning i mitten av nästa vecka. En ansökan om handledarskap kommer att skickas online såfort mitt körkortstillstånd är godkänt så förhoppningsvis har jag kortet i början av Juli.

Förövrigt till alla er andra som är intresserade OCH ett avslut på denna tråd :rofl I morse kl 08.01 ringde jag transportstyrelsen och fick prata med en kille jag kan förnamnet på men inte lämnar ut... då förklarade jag läget att jag pratade med en kille för 4 veckor sedan som sa att jag kunde köra min hoj på lördag och han sa att han skulle kolla mitt körkort och reglerna. Någon minut senare sa han att killen hade rätt och det går bra att köra nya hojen och sa även -"om jag vill ha ett körkort där det står att jag har A-behörighet så måste jag betala tillverkningavgiften" men det verkade inte som ett måste. Då förklarade jag igen att ni på sporthoj förklarade för mig att efter den 16 Jan så började de nya reglerna gälla och jag tog kortet i Maj. Då frågade han -"vill du att jag kollar igen för säkerhets skull". Svarade såklart ja... åkte vidare och parkerade min bil... väntade... väntade... köpte P-biljett... väntade... och 12-15 minuter senare kom han tillbaks och sa -"jag vet inte vem du pratade med för 4 veckor sedan men han sa ju till dig att det var okej att köra motorcykeln och det stämmer tyvärr inte för du måste göra en uppkörning" :3freak Jag påpekade inte att han sa exakt samma sak 15 minuter tidigare utan tackade för mig :tummenupp

Jag visste såklart redan innan vad som gällde men vafan allvarligt. Idag IGEN så svarar de fel på frågan. Självklart skulle jag inte kunna skylla bort en olovlig körning MEN skulle velat ha det skrivtligt även om det är mitt ansvar att se till så att JAG följer reglerna. Men min fråga är vart ringer jag om jag har körkortsfrågor...? :huvet

Mjoh, deras telefonister är av ganska oimponerande kaliber. Man kan ju tycka att de bör veta sådana grundliga saker som hur de olika behörigheterna funkar. Om inte annat borde de ha ett infosheet som de kan fuska och titta på...
Men som sagt, du är inte den första som får rent felaktiga svar av dem, och garanterat inte den sista. Körkortsportalen innehåller det mesta man vill veta om körkortsregler, annars kan man läsa lagarna om man är lite lätt masochistiskt lagd, så får man veta vad som gäller.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
... Men min fråga är vart ringer jag om jag har körkortsfrågor...? :huvet

http://www.korkortsportalen.se

Att tro att telefonisterna på Transportstyrelsen skall kunna svara på alla frågor är som att tro att telefonisterna på Nasa skall kunna berätta hur du skall göra för att ta dig till månen. De bör kunna koppla dig till rätt handläggare, men de svarar utifrån hur frågan ställs och missförstånd kan ske.

För övrigt tycker jag att det är anmärkningsvärt att du har tagit en körkortsbehörighet som du inte är fullt insatt i. Reglerna gällde när du tog A2 och hade redan diskuterats i nästan ett år, ändå lyckades du missa väldigt viktiga detaljer.

Lycka till med uppkörningen!
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Hoppas du får tid nästa vecka, vet att när jag bokade för nån vecka sen vare fullbokat ett par veckor fram, lär bara vara värre nu.

(bokade 1v innan, det var den absolut tidigaste tiden jag tog och då i karlstad 16/5, tidigaste tiden efter det var i mitten av juni)
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kör lagligt (dra inte uppmärksamhet till dig) och håll käften så händer inget.

knappast så du magiskt kommer vakna upp som en bättre förare på 2 års dagen av att dem såg att du kunde låta bli att ramla i en konbana.

Edit: hade missat att dem va tvungna att se att du fortfarande inte välter i konbanan.

Ärligt talat va e vitsen med den extra uppkörningen? de är exakt samma sak på mellan och tung hoj, de är samma vikt på hojarna och i dem testen samma effekt?!

de hade varit mer logiskt att ha olika kort för custom, sport, och offroad då de skiljer mellan dem än en strypt fz6 och en fz8
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ärligt talat va e vitsen med den extra uppkörningen? de är exakt samma sak på mellan och tung hoj, de är samma vikt på hojarna och i dem testen samma effekt?!

En del A2 hojar, som exempelvis Ninja 300 och Duke 390 är lättare och smidigare än att ta en tyngre hoj och strypa ner effekten.
Men jag håller med.
Den enda egentliga nyttan med den extra uppkörningen är väl att generera inkomster till transportstyrelsen och sysselsättning/lön för de som har hand om uppkörningen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kan se två uppenbara fördelar med att tvingas till en ny uppkörning inför en ny klass.
1) Dels får kontrollanten se att föraren kan hantera en tyngre motorcykel med större effekt utan att kasta sig i diket eller utsätta sig själv och andra för fara.
2) Det händer mycket i kropp och huvud mellan 16-24 år. Inte allt som händer är förenligt med moget framförande av motorfordon. I och med att man visar upp sig själv och sin körstil vid 18 för A2 och vid 20-24 för A så har kontrollanten i alla fall en teoretisk möjlighet att fånga upp personer med uppenbart riskbeteende och bristande impulskontroll. Och om föraren duperar kontrollanten och sedan kör ihjäl sig eller någon annan så må det väl vara hänt, men chansen finns att de stoppas i tid.
 
Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det brukar väl vara typ minimum på 4 veckors väntetid. Jag skulle väntat 5 v. men jag fick en avbokad tid 1 dag efter jag bokat via körskolan sist. Får veta så fort jag har körkortstillståndet när jag kan köra upp. Synd att transportstyrelsen och trafikverket inte är "samma" så man eventuellt kunnat påverka sin plats i kön vid återbud inom Sörmland/Västmanland. Kanske funkar... ska förklara situationen när jag bokar. Alltid värt ett försök.

Förövrigt så är det nog en del kosing som kommer in med tanke på uppkörningen för "nästa/annan" behörighet. Självklart finns det statistik att de mellan 18-24 är med i "lite" fler olyckor jag sitter inte på den dock. De får in pengar, eventuellt minskar olyckorna med någon procent alltså double win för alla utom de som ska köra upp :D förövrigt så kanske vissa personer som har A1 tycker det känns "onödigt" att köra upp igen precis som jag skulle säga med A2-kortet MEN det är regler och bara att göra. Förklarar mig för säkerhets skull... A1 kräver självklart uppkörning igen enligt mig då det är stor skillnad. A2 tveksamt (fortfarande enligt mig)...
Nu kör alla såklart olika hojar eller jämför olika. Själv blev det en Street Triple och inte någon sporthoj men det funkar ju inte att tänka så för att om en vecka kanske jag eller någon annan sitter på en renrasig sporthoj.

- - - Updated - - -

Det brukar väl vara typ minimum på 4 veckors väntetid. Jag skulle väntat 5 v. men jag fick en avbokad tid 1 dag efter jag bokat via körskolan sist. Får veta så fort jag har körkortstillståndet när jag kan köra upp. Synd att transportstyrelsen och trafikverket inte är "samma" så man eventuellt kunnat påverka sin plats i kön vid återbud inom Sörmland/Västmanland. Kanske funkar... ska förklara situationen när jag bokar. Alltid värt ett försök.

Förövrigt så är det nog en del kosing som kommer in med tanke på uppkörningen för "nästa/annan" behörighet. Självklart finns det statistik att de mellan 18-24 är med i "lite" fler olyckor jag sitter inte på den dock. De får in pengar, eventuellt minskar olyckorna med någon procent alltså double win för alla utom de som ska köra upp :D förövrigt så kanske vissa personer som har A1 tycker det känns "onödigt" att köra upp igen precis som jag skulle säga med A2-kortet MEN det är regler och bara att göra. Förklarar mig för säkerhets skull... A1 kräver självklart uppkörning igen enligt mig då det är stor skillnad. A2 tveksamt (fortfarande enligt mig)...
Nu kör alla såklart olika hojar eller jämför olika. Själv blev det en Street Triple och inte någon sporthoj men det funkar ju inte att tänka så för att om en vecka kanske jag eller någon annan sitter på en renrasig sporthoj.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fan ta och ring och kolla efter uppkörningstider 2 ggr varje morgon tills du lyckas norpa en avbokning... Alternativ ta det via en trafikskola, de hade iaf när jag tog kort fasta dagar då de hade platser till uppkörning.

Grattis till en ball hoj btw :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kan se två uppenbara fördelar med att tvingas till en ny uppkörning inför en ny klass.
1) Dels får kontrollanten se att föraren kan hantera en tyngre motorcykel med större effekt utan att kasta sig i diket eller utsätta sig själv och andra för fara.
2) Det händer mycket i kropp och huvud mellan 16-24 år. Inte allt som händer är förenligt med moget framförande av motorfordon. I och med att man visar upp sig själv och sin körstil vid 18 för A2 och vid 20-24 för A så har kontrollanten i alla fall en teoretisk möjlighet att fånga upp personer med uppenbart riskbeteende och bristande impulskontroll. Och om föraren duperar kontrollanten och sedan kör ihjäl sig eller någon annan så må det väl vara hänt, men chansen finns att de stoppas i tid.

Jag håller inte med. Körskolor väljer alltid lättkörda hojar. Vad är det för skillnad att köra upp för A2 på en 690 Duke och för A på en 690 Duke?

Och även om man råkar vara livsfarlig, riskbenägen och skogstokig så tror jag att alla kan hålla sig i skinnet i 30 minuter.

Nej, bättre med en obligatorisk förarutbildning/knix hos SMC och efter det får man sitt riktiga kort.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Detta är helt OT, men vi har ju trillat in på uppkörning.

Håller med FSN delvis även fast jag skrev tidigare att de eventuellt minskar olyckor med någon procent i de yngre åldrarna och också drar in extra kosing... det skulle fan vara bättre och roligare med en obligatorisk knix även om man skulle få pröjsa ett par tusen. Jag har inte deltagit i någon ännu men är medlem i SMC och hade tänkt göra det i år kanske blir nästa eftersom mitt körkort blir "uppskjutet". På uppkörningen så är motorcykel valfritt, kör upp på en ostrypt motard... eller gör det via körskolan där de har samma motorcyklar strypta & fulleffektare t.ex. ER-6 (eller andra lättkörda modeller).
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top