Köra motorcykel utan behörighet?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag lyckades ju lura uppköraren att jag va vettig så de köper jag inte! ;) Haha

Grattis till en sjukt kul och lättkörd hoj föresten! Känns som det inte går att klanta till det förens du sitter i betongen :brinnerup
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Själv blev det en Street Triple och inte någon sporthoj men det funkar ju inte att tänka så för att om en vecka kanske jag eller någon annan sitter på en renrasig sporthoj.

Michael Schumacher körde ifrån literklubbor på bana med en Street Triple R runt 2009 så är du långsam beror det inte på din SportHoj utan på andra saker! :krama
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Många (framför allt äldre kanske?) som antar att man kommer köra upp med en tyngre motorcykel på ens A-uppkörning, inte sällan en R1:a tas som exempel För mig och många andra är den enda skillnaden att gashandtaget går någon centimeter extra, kommer alltså köra upp på exakt samma motorcykel (ER-6) som jag gjorde för A2. Jag vet inte hur ni kör på uppkörningen, men jag använde aldrig full gas under uppkörningen när den var strypt (inte ens på manöver/bromsprov). Så ser ingen nödvändig anledning att göra det när den är avstrypt. Således påverkar inte effektskillnaden mig något under uppkörningen. Detta gäller inte sällan hos körskolor likväl, att du gör upp på en likadan motorcykel för att ta A som A2, bortsett från strypningen då. Det här stereotypiska exemplet att man går från en ER6 till en R1 är nog inte lika vanligt, troligtvis främst av ekonomiska skäl.

Sen kan man givetvis argumentera om trafikmognad, riskbeteende och andra fall, men framkommer detta verkligen under uppkörningen? För mig anser jag det onödigt att köra upp igen, sen kan man givetvis tycka olika kring detta. Ska ni argumentera emot så får ni beakta att jag aldrig påstått att jag eller andra som har tidigare behörigheter garanterat kommer klara uppkörningen, är färdigutvecklade motorcyklister eller något annat trams som inte står i mitt inlägg. Jag är för en uppkörning när man går från A1 till A2 då det alltid skiljer sig åt bland motorcyklarna och skulle kunna tänka mig att ha en obligatorisk uppkörning efter massvis med år för att få behålla sin behörighet, många som till exempel inte kört bil på 20 år eller har dålig syn men ej glasögonkrav på körkortet :)
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top