Köra motorcykel Indien-Sverige?

Du är bara avundsjuk för att ditt tändsystem inte ser ut som något man räddat från tjernobyl:D
Vad är egentligen milenium falken för härk? Tror det är en såndär song-yong-plong-tom-peng-pung scooter.
Kan det stämma?:va
Du pratar i nattmössan.
Märk väl att jag även har tocken Anal, Urin eller vad det heter.
 
Du pratar i nattmössan.
Märk väl att jag även har tocken Anal, Urin eller vad det heter.

:rofl :rofl :rofl


hqar funderat allt mer på det där med att importera/exportera hojen in och ut ur varje land... varför kan man inte bara kalla det för genomresa?:va jag ska ju inte ha kvar hojen i landet...
 
:rofl :rofl :rofl


hqar funderat allt mer på det där med att importera/exportera hojen in och ut ur varje land... varför kan man inte bara kalla det för genomresa?:va jag ska ju inte ha kvar hojen i landet...

Förklara du för tullarna att du bara är på genomresa :D
 
Förklara du för tullarna att du bara är på genomresa :D

tja, man kan ju alltid försöka...:gnissla man kanske kan säga att man ska be tullarna i andra änden av landet höra av sig till första tullen och berätta att jag lämnat landet med hojen?:D på så sätt vet de att om den andra tullen inte hör av sig så är det nåt lurt och då får de väl sätta efter "han som importerade hoj utan att pröjsa":D
 
tja, man kan ju alltid försöka...:gnissla man kanske kan säga att man ska be tullarna i andra änden av landet höra av sig till första tullen och berätta att jag lämnat landet med hojen?:D på så sätt vet de att om den andra tullen inte hör av sig så är det nåt lurt och då får de väl sätta efter "han som importerade hoj utan att pröjsa":D

Det du måste ha är en tullhandling som säger att du är på genomresa, kallas "carnet" http://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passage

Ett slags intyg att du inte ska kränga grejorna i landet eller stanna kvar där själv.
 
tja, man kan ju alltid försöka...:gnissla man kanske kan säga att man ska be tullarna i andra änden av landet höra av sig till första tullen och berätta att jag lämnat landet med hojen?:D

Tanken är god :D
Jag begriper faktiskt inte hur de gör. Du fyller i en miljard papper och får en massa stämplar i ena änden där du åker in.. Sedan gör du samma sak i andra änden där du åker ut.

Jag frågar mig bara vad som händer med alla papper sedan? Matchar det in- och utresepapper centralt någonstans? I mina ögon ter det sig som en helt omöjlig uppgift, men det är inte mitt problem. Mest nyfiken.

Kopplat till carnet är ofta en deposition (som du inte får tillbaka om du inte har hojjen med dig ut ur landet). Vi behövde bara carnet till inresan till Korea, och depositionen uppgick till typ 50000/hoj eller så. Minns inte riktigt, men det var SVINDYRT. Turligt nog kunde vår sponsor lägga ut dessa pengar under vår tid i Korea. När vi lämnade landet återgick pengarna till sponsorn.
 
Vart det inte du som skulle sätta turbo på din 2-t 125a o en massa andra saker?
Varför snacka om så mkt "ska göra" när du aldrig gör nått?
 
Det du måste ha är en tullhandling som säger att du är på genomresa, kallas "carnet" http://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passage

Ett slags intyg att du inte ska kränga grejorna i landet eller stanna kvar där själv.

hmm... så det finns ett sätt alltså... spännande...:)
låter dock inte alltför bra det som starstriker säger, en deposition på 50000 vetefan om jag har lust/råd att lägga ut:näsblod lyxigt med sponsorer...:rolleyes:

Tanken är god :D
Jag begriper faktiskt inte hur de gör. Du fyller i en miljard papper och får en massa stämplar i ena änden där du åker in.. Sedan gör du samma sak i andra änden där du åker ut.

Jag frågar mig bara vad som händer med alla papper sedan? Matchar det in- och utresepapper centralt någonstans? I mina ögon ter det sig som en helt omöjlig uppgift, men det är inte mitt problem. Mest nyfiken.

Kopplat till carnet är ofta en deposition (som du inte får tillbaka om du inte har hojjen med dig ut ur landet). Vi behövde bara carnet till inresan till Korea, och depositionen uppgick till typ 50000/hoj eller så. Minns inte riktigt, men det var SVINDYRT. Turligt nog kunde vår sponsor lägga ut dessa pengar under vår tid i Korea. När vi lämnade landet återgick pengarna till sponsorn.

man kan ju alltid fråga liksom...:D

nej, det verkar ju inte som nåt jättesäkert eller smart system... just därför jag funderade en massa på det.

50000!?:skrämd glöm det, så mycket har jag inte:D fårväl bli import/export hela vägen då...:huvet

Vart det inte du som skulle sätta turbo på din 2-t 125a o en massa andra saker?
Varför snacka om så mkt "ska göra" när du aldrig gör nått?

det la jag ner för längesen (vilket också står i tråden om det) då jag insåg att det blev för svårt och krångligt. sen har jag väl inte sagt att jag ska göra en massa annat (utom detta då, och detta ska definitivt genomföras) så var du har fått "så mkt" ifrån skulle jag gärna vilja veta... jaja, du får väl se vad jag kommer hinna med under min livstid. så länge jag hinner med det är det ju ur ett framtidsperspektiv nånting jag gjort, och ur ett nutidsperspektiv något jag "ska göra". den som lever får se.
men du menar att jag inte ens får vilja saker och ting och sen fråga folk som vet mer om det än jag för att se om det ens är möjligt eller om jag ens kan börja planera för det om jag inte vet till 100% att jag tänker genomföra det?:va
 
Last edited:
jag bara måste hålla med om att man bara måste göra en sådan här tripp i sitt liv eller ngt liknande Ewan McGregors och Carlie Borman resa på BMWs hojjar, men d e ju inte samma sak som att köra en gammal engelsk hoj som säkert kraschar stup i kvarten men satan va roligt bara måste rekomendera att köra genom Mongoliet över till Kazakstan lätt att missa mongoliet annars det ska tydligen vara ett fantastiskt land att köra genom (dåliga vägar dock men det är kanske det som är grejjen åxå hade gärna åxå genomfört en liknande resa ngn ggn i mitt liv :D
 
jag bara måste hålla med om att man bara måste göra en sådan här tripp i sitt liv eller ngt liknande Ewan McGregors och Carlie Borman resa på BMWs hojjar, men d e ju inte samma sak som att köra en gammal engelsk hoj som säkert kraschar stup i kvarten men satan va roligt bara måste rekomendera att köra genom Mongoliet över till Kazakstan lätt att missa mongoliet annars det ska tydligen vara ett fantastiskt land att köra genom (dåliga vägar dock men det är kanske det som är grejjen åxå hade gärna åxå genomfört en liknande resa ngn ggn i mitt liv :D

tack för tipset, mongoliet ska undersökas:tummenupp
håller med, en resa i stil med den här är nog ett fantastiskt äventyr och något man bara måste göra innan man dör...:D jag hoppas att allt går vägen, lär bli kanonkul isåfall:tummenupp
 
Mongoliet var klart hojdpunkten for varan resa. Skulle garna stannat langre dar, men det fanns inte tid.

Arets langtouring ar snart slut. Vi kom anda till Marocko, men ar nu pa vag tillbaka. Sitter i Barcelona for narvarande. Nar det ar 42C ar det i varmaste laget att kora!!

jag bara måste hålla med om att man bara måste göra en sådan här tripp i sitt liv eller ngt liknande Ewan McGregors och Carlie Borman resa på BMWs hojjar, men d e ju inte samma sak som att köra en gammal engelsk hoj som säkert kraschar stup i kvarten men satan va roligt bara måste rekomendera att köra genom Mongoliet över till Kazakstan lätt att missa mongoliet annars det ska tydligen vara ett fantastiskt land att köra genom (dåliga vägar dock men det är kanske det som är grejjen åxå hade gärna åxå genomfört en liknande resa ngn ggn i mitt liv :D
 
Ert största problem är att en Royal Enfield sällan håller längre än 5 mil...så det kan bli en tuff resa....

Bättre kvalitet på de som skruvas ihop där tydligen. Känner en som köpt en Enfield i Indien. Både hans hoj och den Enfield hans kompis köpte höll hela vägen till Sundsvall. Men de hade med sig en hel del reservdelar just in case. Dock var det inte mycket reparationer de behövde göra efter vägen.
 
Last edited:

Universitetet kom ivägen...:huvet Försökte under första året efter gymnasiet spara ihop pengar och know-how inför resan, men det var ont om jobb och pengar uteblev... Så det blev till att plugga vidare, i väntan på bättre tider. Men jag har inte gett upp ännu:tummenupp
 
Har funderat på att göra något liknande, men ser tullar och landsgränser som det största problemet. Att köpa en hoj lagligt, registrera och försäkra den så att det blir giltigt resan igenom..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top