Köra motorcykel Indien-Sverige?

Min far och en kompis till honnom åkte ner till indien julen 91/92.
Köpte sig varsen Enfield india bullet 500 som då var den största modellen som fanns, 22 ystra pållar, 4-5 växlar med neutralfinnare.
Finns för övrigt diesel-kit till den modellen. Då ska milförbrukningen ligga på 1dl/milen enligt den dåvarande fabrikschefen. Annars drar de ca 3dl/milen.

Vill du veta mer om just hojarna så slå en pling, efter 10år+ med en sån hoj vet man de flesta nackdelarna.

De satte sina hojar på båt för att få hem dem då semestern inte räckte för att köra hem. Tog några veckor. Sen tillkommer reg-bes och allt sånt. Måste byta lampinsats då hojarna är byggda för vänstertrafik. Volvo 142 lampa passade prima.
 
Last edited:
Min far och en kompis till honnom åkte ner till indien julen 91/92.
Köpte sig varsen Enfield india bullet 500 som då var den storsta modellen som fanns, 22 ystra pållar, 4-5 växlar med neutralfinnare.
Finns för övrigt diesel-kit till den modellen. Då ska milförbrukningen ligga på 1dl/milen enligt den dåvarande fabrikschefen. Annars drar de ca 3dl/milen.

Vill du veta mer om just hojarna så slå en pling, efter 10år+ med en sån hoj vet man de flesta nackdelarna.

fett!

jag lär mig gärna mer om hojarna, men jag har fortfarande inte fått ditt nummer:D :7peta
 
Jag hyrde Enfield i Indien. 3-petad, kanske en 350? Inte 500 iaf. Noterbart var att den gick sönder varje dag, det är bra om man är van vid gamla lik till fordon så man kan åtgärda enklare problem. Soppan kostade nästan lika mycket som här (dvs det måste vara skitdyrt för en indier att tanka (eller blev vi lurade?)). Hsh, det är så varmt att man inte vill ha några skydd och/eller kläder på sig, så om man inte krockar och skadar sig så bränner solen sönder en istället. Hojen vibrerar så mycket att man kan nog räkna på en marschfart på 50-60 blås, snabbare är plågsamt för kroppen och farligt i den indiska trafiken.
 
jag hade köpt en

4267_1024.jpg
 
en annan grej jag tänkte på: vad säger tullarna om export/import av mc? kan man få problem med att få hojen i sig in och ut ur de andra länderna?

Nja, det är inte så svårt, men det stämmer att man måste exportera/importera vid varje gränspassage. Det är en JÄVLA procedur ska du veta. Kan ta flera dagar ibland. Klarar man det på 6h får man vara nöjd.

Det är tom riktigt komiskt. Femtielva lappar som skall fyllas i i dubbla kopior och stämplas och synas i turordning av 17 nitiska tulltjänstemän.

Ibland stänger gränsen vissa dagar, så det kan bli surt att bli sittande i 4 dagar medan tullarna är lediga.. Haha
 
Jag hyrde Enfield i Indien. 3-petad, kanske en 350? Inte 500 iaf. Noterbart var att den gick sönder varje dag, det är bra om man är van vid gamla lik till fordon så man kan åtgärda enklare problem. Soppan kostade nästan lika mycket som här (dvs det måste vara skitdyrt för en indier att tanka (eller blev vi lurade?)). Hsh, det är så varmt att man inte vill ha några skydd och/eller kläder på sig, så om man inte krockar och skadar sig så bränner solen sönder en istället. Hojen vibrerar så mycket att man kan nog räkna på en marschfart på 50-60 blås, snabbare är plågsamt för kroppen och farligt i den indiska trafiken.

jag är hyfsat mekkunnig och räknar med missöden (varför jag ska köpa på mig reservdelar därefter) så det ska nog fixa sig:tummenupp vibrationer är jag van vid (kör ju 125:a än så länge) och indisk stadstrafik ska det inte bli alltför mycket av så det är nog lugnt:tummenupp men tack för omtanken:)

jag hade köpt en
"bild"

ingen sport i det ju:fakta :hihi

Nja, det är inte så svårt, men det stämmer att man måste exportera/importera vid varje gränspassage. Det är en JÄVLA procedur ska du veta. Kan ta flera dagar ibland. Klarar man det på 6h får man vara nöjd.

Det är tom riktigt komiskt. Femtielva lappar som skall fyllas i i dubbla kopior och stämplas och synas i turordning av 17 nitiska tulltjänstemän.

Ibland stänger gränsen vissa dagar, så det kan bli surt att bli sittande i 4 dagar medan tullarna är lediga.. Haha

ok, det låter både hoppfullt och mindre hoppfullt...:D dagar!?:skrämd vad gör man under tiden då!?:va lämnar man hojen i tullen och promenerar in i landet eller vad gör man?:va

fan, man tycker ju att sånt kunde skötas på plats där och då men nehe...:hihi

gah!:rofl
 
Last edited:
Trepetad så var det en gamal slutkörd relik.
Nu är de femväxlade, toppar 100 (500cc, 350 är samma motor med mindre borr och en kugg mindre framdrev) med en marschfart på strax under 90 km/h.
Upp dit går de (ganska) vibrationsfritt.
 
så jävla skoj.

satt och planerade precis samma resa med ett par kompisar för ett par tre år sedan men det rann ut i sanden pga irak kriget och att vi inte var speciellt sugna på att åka genom pakistan.
väldigt synd då jag var heltänd på iden.

är ni ett gäng och får plats med en till i sällskapet så hade jag definitivt kunnat tänka mej att hänga på.
 
så jävla skoj.

satt och planerade precis samma resa med ett par kompisar för ett par tre år sedan men det rann ut i sanden pga irak kriget och att vi inte var speciellt sugna på att åka genom pakistan.
väldigt synd då jag var heltänd på iden.

är ni ett gäng och får plats med en till i sällskapet så hade jag definitivt kunnat tänka mej att hänga på.

tja, man vet ju inte om allt går som det ska men nog hoppas jag att det ska bli kul:)

jo, de där jefla krigen ställer till en del... är inte speciellt sugen på iran heller så man känner sig lite lätt inmurad av problem...:näsblod men förhoppningsvis löser det sig, blir det pakistan blir det ju den totala östra utkanten så där kanske man inte öär alltför utsatt.

gäng och gäng, min polare som skulle ha följt med verkar inte riktigt lika heltänd på det hela sen jag berättade att jag seriöst planerade att genomföra idén så just nu är jag väl i stort sett ute efter en respartner...:tummenupp
 
Vrför köper ni inte varsin Baja-maja istället?
Indiens populäraste motorcykel just nu, ni kommer att vara kungar utanför biografen när ni smäller ner stödet på en sån.

200cc men säkert mer att åka med än en Enfild-Bullshit
 
nu kommer jag inte riktigt ihåg allt vi pratade om men jag har några länkar hemma som jag kikade på då....ja om jag inte städat bort dom genom åren.

det bästa vore ju att fixa så mycket som möjligt hemifrån tex försäkringar, ev visum, ta reda på vad som gäller för att ta över ett fordon över gränsen till de olika länderna, ta reda på vad sbp vill ha för papper/intyg för en regbes etc etc
 
Vrför köper ni inte varsin Baja-maja istället?
Indiens populäraste motorcykel just nu, ni kommer att vara kungar utanför biografen när ni smäller ner stödet på en sån.

200cc men säkert mer att åka med än en Enfild-Bullshit

nymodigt trams:7peta

Skrivet av en som söker tjeckisk tvåtakt..

:hihi

nu kommer jag inte riktigt ihåg allt vi pratade om men jag har några länkar hemma som jag kikade på då....ja om jag inte städat bort dom genom åren.

det bästa vore ju att fixa så mycket som möjligt hemifrån tex försäkringar, ev visum, ta reda på vad som gäller för att ta över ett fordon över gränsen till de olika länderna, ta reda på vad sbp vill ha för papper/intyg för en regbes etc etc

vore jättekul om du kunde hitta dem:)

allt sånt ska fixas, precis som du säger:tummenupp
 
Last edited:
Skrivet av en som söker tjeckisk tvåtakt..

Du är bara avundsjuk för att ditt tändsystem inte ser ut som något man räddat från tjernobyl:D
Vad är egentligen milenium falken för härk? Tror det är en såndär song-yong-plong-tom-peng-pung scooter.
Kan det stämma?:va
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top