Rent generellt skulle jag säga att jag tycker att det är en ganska dum idé att köra med helljuset på.
Dom enda som påverkas av det är dom som har fri sikt till dig och befinner sig i din färdriktning. Dvs inte dom som är farligast. Dom som kanske inte ser en, som exempelvis den som ligger bakom den mötande bilen och väntar på omkörning eller den som står vid vägkanten och väntar på att köra ut ser en däremot inte bättre med helljuset än utan.
Dessutom är det bländande så du riskerar att mötande trafik faktiskt råkar komma över på din vägbana eller kanske rent av köra i diket för att dom blir bländade. Då har du istället orsakat en olycka.
Ska man fundera helt och hållet ur perspektivet att man ska bli upptäckt med så stor sannolikhet som möjligt så är det bättre med en ljuskälla som varierar i styrka då vi mycket lättare varseblir förändringar. Ur det perspektivet är halvljuset bättre då helljuset är så högt riktat att det upplevs som en ljuskälla med konstant ljusstyrka till skillnad från halvljuset. Halvljuset är ju avskärmat för att inte blända men på grund av att motorcykeln rör sig en del under färd så kommer ljuskäglan att röra sig den med så att mötande upplever ljusstyrkan som föränderlig.
Med andra ord är det mycket bättre att köra med halvljuset och eventuellt sätta på xenonljus för bättre ljusstyrka i det.
Utöver det skulle jag vilja påstå att det finns en risk att den som sätter på helljuset i tron att man ska synas bättre invaggar sig själv i en falsk säkerhet och litar på att man syns.
Det är klart mycket bättre då att se till att anpassa sin körning så att man är beredd på riskerna och kan agera om en situation uppstår. Exmpelvis genom att hålla igen lite på farten när det är mycket trafik runtomkring.
I den stora majoriteten av olyckorna med MC så har man genom rekonstruktioner och slutsatser från bromsspår mm kunnat dra slutsatsen att motorcykeln sannolikt hållit en hastighet som är avsevärt över den rekommenderade hastigheten.
Med andra ord. Att anpassa körsätt och hastighet till omkringvarande trafik och övriga förutsättningar är den bästa säkerhetsåtgärden för en motorcyklist. Allt annat, som exempelvis påhitt om helljus mm, har som bäst ytterst små marginella effekter vad gäller risker för olyckor och följder av dessa.
Dessutom är det enligt min mening så att vi motorcyklister inte behöver hitta på ännu ett sätt att reta vår omgivning förutom att vi gillar att dra på lite mer än lagen tillåter. Allmänheten är redan tillräckligt förbannade på hojförare.
Dom enda som påverkas av det är dom som har fri sikt till dig och befinner sig i din färdriktning. Dvs inte dom som är farligast. Dom som kanske inte ser en, som exempelvis den som ligger bakom den mötande bilen och väntar på omkörning eller den som står vid vägkanten och väntar på att köra ut ser en däremot inte bättre med helljuset än utan.
Dessutom är det bländande så du riskerar att mötande trafik faktiskt råkar komma över på din vägbana eller kanske rent av köra i diket för att dom blir bländade. Då har du istället orsakat en olycka.
Ska man fundera helt och hållet ur perspektivet att man ska bli upptäckt med så stor sannolikhet som möjligt så är det bättre med en ljuskälla som varierar i styrka då vi mycket lättare varseblir förändringar. Ur det perspektivet är halvljuset bättre då helljuset är så högt riktat att det upplevs som en ljuskälla med konstant ljusstyrka till skillnad från halvljuset. Halvljuset är ju avskärmat för att inte blända men på grund av att motorcykeln rör sig en del under färd så kommer ljuskäglan att röra sig den med så att mötande upplever ljusstyrkan som föränderlig.
Med andra ord är det mycket bättre att köra med halvljuset och eventuellt sätta på xenonljus för bättre ljusstyrka i det.
Utöver det skulle jag vilja påstå att det finns en risk att den som sätter på helljuset i tron att man ska synas bättre invaggar sig själv i en falsk säkerhet och litar på att man syns.
Det är klart mycket bättre då att se till att anpassa sin körning så att man är beredd på riskerna och kan agera om en situation uppstår. Exmpelvis genom att hålla igen lite på farten när det är mycket trafik runtomkring.
I den stora majoriteten av olyckorna med MC så har man genom rekonstruktioner och slutsatser från bromsspår mm kunnat dra slutsatsen att motorcykeln sannolikt hållit en hastighet som är avsevärt över den rekommenderade hastigheten.
Med andra ord. Att anpassa körsätt och hastighet till omkringvarande trafik och övriga förutsättningar är den bästa säkerhetsåtgärden för en motorcyklist. Allt annat, som exempelvis påhitt om helljus mm, har som bäst ytterst små marginella effekter vad gäller risker för olyckor och följder av dessa.
Dessutom är det enligt min mening så att vi motorcyklister inte behöver hitta på ännu ett sätt att reta vår omgivning förutom att vi gillar att dra på lite mer än lagen tillåter. Allmänheten är redan tillräckligt förbannade på hojförare.