Köra med helljus på

[YOUTUBE-ID]eqQBubilSXU[/YOUTUBE-ID]

Den efterfrågade videon.
 
Skön tråd det här, verkar som mitt i mellan är rätt.

Kommer dock själv fortsätta med helljus DAGTID när det är SOL och fullt dagsljus.
 
Jag brukar spänna fast min hamster med gaffatejp över framljusen blir cool ljusbild..fränt och man syns...vem behöver mer än så =) helljus halvljus..tss..
 
Last edited:
Huh?

Man ska inte synas i trafiken eftersom man då stjäl förares uppmärksamhet på annat?

Hur tänkte du nu?

Grejen med att köra med helljus på dagen är att dom enda som påverkas av det är dom som redan sett dig. Dom som inte ser dig utan helljus ser dig inte med det heller. Däremot irriterar det ju många som möter dig och fler irriterade förare på vägen är knappast bra för trafiksäkerheten. Dessutom är det så att en förare som irriterar sig på ditt förbaskade helljus som du glömt att blända av eftersom du fått körkortet i ett flingpaket fokuserar mindre på omgivningen i stort. Med andra ord. Du får en mötande irriterad förare som glömmer bort andra trafikanter. Du har inte tjänat någonting men andra har förlorat. förutom det faktum att alla undrar hur inkompetent du är som inte fattar att du har helljuset på i strid med gällande regler.

Det enda som kan öka säkerheten för oss motorcyklister är att anpassa körningen till trafiksituationen och vara beredd på att folk hittar på konstiga saker. För det gör dom oavsett om du har helljuset på eller inte och oavsett om du kör 200 kg Yamaha eller 2000 kg Audi.
Att ha helljuset på invaggar dig i en falsk säkerhet och får dig att omedvetet sänka beredskapen vilket gör att du faktiskt försämrar dina chanser. Det är också en av anledningarna till att man fortfarande inte har tillåtit helljus på dagen för MC.

Motorcyklister som kollektiv behöver knappast ännu en grej som folk irriterar sig på hos oss förutom det faktum att vi har en tendens att dra på lite extra på många vägsträckor.
Så om man gillar en massa lagregleringar och restriktioner för MC och vill att det ska bli ännu mer sånt så är väl helljuset en bra idé.
 
Det finns ett riktigt bra sätt att synas. Köp en bmw lacka den som polisen och kör med snarlika kläder och packboxar. Glöm inte 2metersantennen.. stripa upp med reflex dekaler och POLI5.

Själv har jag inte råkat ut för något än, men det beror nog på att jag kör så jäkla konstigt, dvs bryter mönstret i trafikbilden.. :D

Edit: Kanske beror på följande slogan?
 

Bifogat

  • hondaad2.jpg
    hondaad2.jpg
    76.7 KB · Visningar: 52
Last edited:
Huh?

Man ska inte synas i trafiken eftersom man då stjäl förares uppmärksamhet på annat?

Hur tänkte du nu?

Ingen människa tar aktivt och medvetet ställning till mer än en bråkdel av den information våra ögon ger tillgång till.

Om du har läst minsta lilla trafikpsykologi, så vet du att trafikanter reagerar på avvikelser innan den aktiva delen av medvetandet tar över.

Ett tänt helljus är just en sån avvikelse som kräver extra uppmärksamhet, det avviker.
När du kommer fram till exempelvis en hårt trafikerad korsning hinner du inte med medvetandet ta ställning till allt du kan "se". Du väljer med hjälp av kunskaper och erfarenhet ut ett antal ställen/saker/händelser att medvetet ta ställning till. Ett omotiverat helljus kan och är en detalj som man reagerar på, och som stjäl uppmärksamhet.
 
Ingen människa tar aktivt och medvetet ställning till mer än en bråkdel av den information våra ögon ger tillgång till.

Om du har läst minsta lilla trafikpsykologi, så vet du att trafikanter reagerar på avvikelser innan den aktiva delen av medvetandet tar över.

Ett tänt helljus är just en sån avvikelse som kräver extra uppmärksamhet, det avviker.
När du kommer fram till exempelvis en hårt trafikerad korsning hinner du inte med medvetandet ta ställning till allt du kan "se". Du väljer med hjälp av kunskaper och erfarenhet ut ett antal ställen/saker/händelser att medvetet ta ställning till. Ett omotiverat helljus kan och är en detalj som man reagerar på, och som stjäl uppmärksamhet.

Jo, självfallet är det så, men din inställning är grundad i att helljus är omotiverat. Om din målsättning emellertid är att synas är det per definition för vissa motiverat med helljus - det uppnår ju önskat resultat. Att ställa det mot en hypotetisk situation med barn i trafiken känns ungefär som att resonera som VV brukar göra.

Av intresse, vet du hur relationen omkomna/skadade barn i trafiken (med vilket jag menar ungar som springer ut och blir påkörda) kontra omkomna/skadade MC-förare till följd av att bilarna inte ser dem ser ut? Jag har själv inga siffror, men det känns väl inte som någon vild chansning att MC-förarna ligger i överkant, i vilket fall helljuset återigen tycks motiverat.
 
Ingen människa tar aktivt och medvetet ställning till mer än en bråkdel av den information våra ögon ger tillgång till.

Om du har läst minsta lilla trafikpsykologi, så vet du att trafikanter reagerar på avvikelser innan den aktiva delen av medvetandet tar över.

Ett tänt helljus är just en sån avvikelse som kräver extra uppmärksamhet, det avviker.
När du kommer fram till exempelvis en hårt trafikerad korsning hinner du inte med medvetandet ta ställning till allt du kan "se". Du väljer med hjälp av kunskaper och erfarenhet ut ett antal ställen/saker/händelser att medvetet ta ställning till. Ett omotiverat helljus kan och är en detalj som man reagerar på, och som stjäl uppmärksamhet.

Och det kan ju i sin tur innebära att den där föraren missar något annat fordon och därmed hittar på något konstigt så den föraren får väja eller pallnita på ett sådant sätt att motorcyklisten som hade sitt helljus tänt brakar in en den bilen istället. Men så långt tänker tydligen ingen.

Jag får litegrann intrycket av att dom som hävdar att man ska köra med helljuset på gör det för att dom minsann inte ska behöva anpassa sin körning till omständigheterna. Dom ska kunna susa runt och vara häftiga outlaws utan att behöva bry sig om andra traffikanter. Sanningen är den att alla som befinner sig i trafiken måste vara uppmärksamma och anpassa sin körning efter omständigheter och sin förmåga för folk gör misstag. Det gäller ju alla, alltid, oavsett belysning.
 
Dom som inte ser dig utan helljus ser dig inte med det heller.

Nu kör jag själv inte med helljus på dagen, men av folks kommentarer att döma så vet jag inte riktigt hur väl det antaget stämmer överens med verkligheten.
 
Jo, självfallet är det så, men din inställning är grundad i att helljus är omotiverat. Om din målsättning emellertid är att synas är det per definition för vissa motiverat med helljus - det uppnår ju önskat resultat. Att ställa det mot en hypotetisk situation med barn i trafiken känns ungefär som att resonera som VV brukar göra.

Av intresse, vet du hur relationen omkomna/skadade barn i trafiken (med vilket jag menar ungar som springer ut och blir påkörda) kontra omkomna/skadade MC-förare till följd av att bilarna inte ser dem ser ut? Jag har själv inga siffror, men det känns väl inte som någon vild chansning att MC-förarna ligger i överkant, i vilket fall helljuset återigen tycks motiverat.

jag grundar det på enkel psykologi och att mötande helljus(iof kort blinkning med det skiljer inte reflexen på) skall tolkas och tolkas som en varningssignal på samma sätt som tutan.
 
Korkad tråd detta. blev bara mer och mer ledsen ju mer jag läste.

Det handlar om sunt förnuft. "Jag kör med helljus på dagtid för att synas bättre" Tror nog dom ser dig ganska tydligt ändå.

Och blinkers kopplade till helljuset? Dom oranga lamporna som det finns 2 st av fram och bak. dom är till för att visa åt vilket håll man ska åt. Om du då blinkar med helljuset med, ska du rakt fram då eller ? jag fattar inte riktigt tankegången där.
 
Nu kör jag själv inte med helljus på dagen, men av folks kommentarer att döma så vet jag inte riktigt hur väl det antaget stämmer överens med verkligheten.

Nej. Men folk hävdar att dom inte syns för att folk tror att dom kör moped. I så fall tror andra bilister att min nästan 2 ton tunga audi är en moped också för dom kör ut framför mig precis lika ofta när jag kör den som när jag kommer på hojen.
Och mötande trafik blir irriterade av helljuset oavsett man kör bil eller motorcykel. Däremot är helljuset inte så bländande om man är bredvid vägen vilket medför att effekten på den där föraren som står och väntar på att köra ut är försumbar.

Det är ju dessutom så att dom som kör ut framför faktiskt inte gör det för att ditt fordon är osynligt. dom gör det för att dom inte överhuvudtaget tittat ditåt. Och då har inget helljus i världen någon effekt alls.

Anledningen till att folk hävdar att dom inte såg motorcyklisten eller att dom trodde det var en moped är ganska enkel psykologi.
Folk ljuger för att komma lindrigt undan. Säger du att du helt enkelt inte tittade så är det vårdslöshet. Säger du att du inte såg den trots att du tittade eller att du trodde det var en moped så har du gjort ett misstag eller en felbedömning och det ser man inte lika allvarligt på.

Samma sak är det med många motorcyklister också. Dom hävdar att det smällde för att bilisten inte såg dom då dom inte hade helljuset tänt och körde ut när det i själva verket är så att dom själva bidragit till situationen genom att inte ha anpassat körningen till att något oförutsett kan inträffa och därför inte lämnat några marginaler för att något sådant kan inträffa. Visst finns det situationer när någon kör ut så tight framför att man inte har en chans att komma undan men det är en väldigt liten del av tillfällena.

Jag har råkat ut för otaliga gånger att folk kört ut framför mig men jag har alltid grejat det hittills. Jag anpassar helt enkelt hastigheten lite då jag vet att det faktiskt kan hända att den där bilen som står vid vänsterkanten och väntar på att få köra ut faktiskt kan köra ut framför mig. Och jag är lite extra försiktig när jag kör hoj då jag vet att det gör ohyggligt mycket mer ont på mig då än när jag sitter i en bil.
 
Och det kan ju i sin tur innebära att den där föraren missar något annat fordon och därmed hittar på något konstigt så den föraren får väja eller pallnita på ett sådant sätt att motorcyklisten som hade sitt helljus tänt brakar in en den bilen istället. Men så långt tänker tydligen ingen.

Jag får litegrann intrycket av att dom som hävdar att man ska köra med helljuset på gör det för att dom minsann inte ska behöva anpassa sin körning till omständigheterna. Dom ska kunna susa runt och vara häftiga outlaws utan att behöva bry sig om andra traffikanter. Sanningen är den att alla som befinner sig i trafiken måste vara uppmärksamma och anpassa sin körning efter omständigheter och sin förmåga för folk gör misstag. Det gäller ju alla, alltid, oavsett belysning.

Om vi tänker oss att alla bilar och MC har endast halvljus på.
Faktum är att bilförare(framförallt dem som inte kört hoj själva) ser MC-förare mycket sämre än andra fordon.

Jag kör inte med helljuset på men på dig samt många andra så får jag intrycket av att har vi MC förare halvljuset på så syns vi fullt tillräckligt... :va

Korkad tråd detta. blev bara mer och mer ledsen ju mer jag läste.

Det handlar om sunt förnuft. "Jag kör med helljus på dagtid för att synas bättre" Tror nog dom ser dig ganska tydligt ändå.

Och blinkers kopplade till helljuset? Dom oranga lamporna som det finns 2 st av fram och bak. dom är till för att visa åt vilket håll man ska åt. Om du då blinkar med helljuset med, ska du rakt fram då eller ? jag fattar inte riktigt tankegången där.

Syns MC förare fullt tillräckligt? Du skojar eller?

Jag har blivit påkörd av en bil som stod still på utfarten från en parkering och körde in i sidan på mig när jag passerade med hojen. Hon körde in med sitt högra hörn i min högra fotpinne. "Oj, jag såg dig inte" var kommentaren.

Jag hade endast halvljus på, fullt dagsljus...

Tycker du att MC förare syns bra i trafiken så kan du inte ha kört många mil...
 
Last edited:
Om vi tänker oss att alla bilar och MC har endast halvljus på.
Faktum är att bilförare(framförallt dem som inte kört hoj själva) ser MC-förare mycket sämre än andra fordon.

Jag kör inte med helljuset på men på dig samt många andra så får jag intrycket av att har vi MC förare halvljuset på så syns vi fullt tillräckligt... :va

Ja. Jag är fullt övertygad om att vi syns fullt tillräckligt. Min egen iakttagelse är i alla fall att det inte är någon större skillnad i hur ofta folk kör ut framför mig om jag kör bil eller MC. Det sker ungefär lika ofta. Med andra ord syns i alla fall min MC lika bra som en bil.

Det där att MC förare skulle synas så mycket sämre är någon som hittat på och sedan upprepat tillräckligt många gånger för att det ska bli en "sanning" tror jag. Det finns inga egentliga undersökningar som bevisar fenomenet.

Däremot är det ju så att motorcyklar är överrepresenterade i den typen av olyckor men det tror jag faktiskt har att göra med att många motorcyklister kör med mindre marginaler i dom trafiksituationerna varför risken att en sådan situation ska utvecklas till en olycka givetvis är större. Dom som ivrar för att alltid använda helljuset vill helt enkelt bara fortsätta köra med sina små marginaler i röriga trafiksituationer och vill inte riktigt se sin del av ansvaret för sin egen säkerhet.

En motorcyklist har ohyggligt mycket sämre chanser att greja en plötslig undanmanöver eller panikbromsning och man måste därför köra med lite större marginaler i dom situationerna om man kör hoj än om man sitter i en bil. Visst under optimala förhållanden så har en skicklig MC förare nästan lika kort bromssträcka som en bil men optimala förhållanden inträffar aldrig i trafiken. En motorcyklist måste också lägga ned hojen innan den flyttar sig i sidled vilket ger en fördröjning innan sidoförflyttningen sker vilket inte krävs med en bil. Det medför sämre marginaler som man som MC-förare faktiskt måste ta hänsyn till om man vill klara sig helskinnad.
 
Ja. Jag är fullt övertygad om att vi syns fullt tillräckligt. Min egen iakttagelse är i alla fall att det inte är någon större skillnad i hur ofta folk kör ut framför mig om jag kör bil eller MC. Det sker ungefär lika ofta. Med andra ord syns i alla fall min MC lika bra som en bil.

Det där att MC förare skulle synas så mycket sämre är någon som hittat på och sedan upprepat tillräckligt många gånger för att det ska bli en "sanning" tror jag. Det finns inga egentliga undersökningar som bevisar fenomenet.

Däremot är det ju så att motorcyklar är överrepresenterade i den typen av olyckor men det tror jag faktiskt har att göra med att många motorcyklister kör med mindre marginaler i dom trafiksituationerna varför risken att en sådan situation ska utvecklas till en olycka givetvis är större. Dom som ivrar för att alltid använda helljuset vill helt enkelt bara fortsätta köra med sina små marginaler i röriga trafiksituationer och vill inte riktigt se sin del av ansvaret för sin egen säkerhet.

En motorcyklist har ohyggligt mycket sämre chanser att greja en plötslig undanmanöver eller panikbromsning och man måste därför köra med lite större marginaler i dom situationerna om man kör hoj än om man sitter i en bil. Visst under optimala förhållanden så har en skicklig MC förare nästan lika kort bromssträcka som en bil men optimala förhållanden inträffar aldrig i trafiken. En motorcyklist måste också lägga ned hojen innan den flyttar sig i sidled vilket ger en fördröjning innan sidoförflyttningen sker vilket inte krävs med en bil. Det medför sämre marginaler som man som MC-förare faktiskt måste ta hänsyn till om man vill klara sig helskinnad.

Menar du att en MC som har ungefär 1/10 av ytan och ofta endast en framlampa förändrar inte chansen att upptäcka den?
Det förändrar inte heller chansen att folk misstolkar det som en moped?
 
Ja. Jag är fullt övertygad om att vi syns fullt tillräckligt. Min egen iakttagelse är i alla fall att det inte är någon större skillnad i hur ofta folk kör ut framför mig om jag kör bil eller MC. Det sker ungefär lika ofta. Med andra ord syns i alla fall min MC lika bra som en bil.

Det där att MC förare skulle synas så mycket sämre är någon som hittat på och sedan upprepat tillräckligt många gånger för att det ska bli en "sanning" tror jag. Det finns inga egentliga undersökningar som bevisar fenomenet.

Däremot är det ju så att motorcyklar är överrepresenterade i den typen av olyckor men det tror jag faktiskt har att göra med att många motorcyklister kör med mindre marginaler i dom trafiksituationerna varför risken att en sådan situation ska utvecklas till en olycka givetvis är större. Dom som ivrar för att alltid använda helljuset vill helt enkelt bara fortsätta köra med sina små marginaler i röriga trafiksituationer och vill inte riktigt se sin del av ansvaret för sin egen säkerhet.

En motorcyklist har ohyggligt mycket sämre chanser att greja en plötslig undanmanöver eller panikbromsning och man måste därför köra med lite större marginaler i dom situationerna om man kör hoj än om man sitter i en bil. Visst under optimala förhållanden så har en skicklig MC förare nästan lika kort bromssträcka som en bil men optimala förhållanden inträffar aldrig i trafiken. En motorcyklist måste också lägga ned hojen innan den flyttar sig i sidled vilket ger en fördröjning innan sidoförflyttningen sker vilket inte krävs med en bil. Det medför sämre marginaler som man som MC-förare faktiskt måste ta hänsyn till om man vill klara sig helskinnad.


Jag började åka Mc (Husqvarna Silverpil) 1965 och åker fortfarande och med helljus på även dagtid.

Varför tror du att det blev LAG på att fordon ska ha ljus(halvljus) på dagtid om nu ingen ser dig bättre som du hävdar?

Det finns väl inget motsattsförhållande till att köra med insidan och dessutom förbättra oddsen att bli sedd genom att använda heljus även dagtid?

En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.

Klart att man syns bättre med heljus på, eftersom vi har dom vägar vi har, åtmindstone här uppe i norr, så "guppar" hojen upp och ner för varje grop i vägen och får lyset att "flimmra", klart det syns bättre.

OCH eftersom det även är ljust runtomkring hojen på dan så blir ingen "bländad", men däremot tror man säkert att jag "glömt" att blända av och vill uppmärksamma mig genom att blinka tillbaka.

På 70-talet var det vanligt att man monterade "varselljus", de små rektangulära gula som kom som satser när halvljuslagen kom, ett på varje sida om huvudstrålkastaren, men det blev så småningom inte tillåtet.

Idag däremot så ser man ofta, framförallt customhojar med extraljus på sidan om huvudstrålkastaren, och kopplade till halvljus.

Desstu mer vi kan synliggöra oss i trafiken desstu mindre "jag såg inte mc'n" olyckor får vi, om än bara en enda så är det positivt.

/KentW
 
En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.

Hur kan du veta att det är ditt helljusanvändande som gjort att de såg dig? :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top