Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skön tråd det här, verkar som mitt i mellan är rätt.
Kommer dock själv fortsätta med helljus DAGTID när det är SOL och fullt dagsljus.
Och själ förares uppmärksamhet, på andras, exempelvis barns, bekostnad![]()
Huh?
Man ska inte synas i trafiken eftersom man då stjäl förares uppmärksamhet på annat?
Hur tänkte du nu?
Huh?
Man ska inte synas i trafiken eftersom man då stjäl förares uppmärksamhet på annat?
Hur tänkte du nu?
Ingen människa tar aktivt och medvetet ställning till mer än en bråkdel av den information våra ögon ger tillgång till.
Om du har läst minsta lilla trafikpsykologi, så vet du att trafikanter reagerar på avvikelser innan den aktiva delen av medvetandet tar över.
Ett tänt helljus är just en sån avvikelse som kräver extra uppmärksamhet, det avviker.
När du kommer fram till exempelvis en hårt trafikerad korsning hinner du inte med medvetandet ta ställning till allt du kan "se". Du väljer med hjälp av kunskaper och erfarenhet ut ett antal ställen/saker/händelser att medvetet ta ställning till. Ett omotiverat helljus kan och är en detalj som man reagerar på, och som stjäl uppmärksamhet.
Ingen människa tar aktivt och medvetet ställning till mer än en bråkdel av den information våra ögon ger tillgång till.
Om du har läst minsta lilla trafikpsykologi, så vet du att trafikanter reagerar på avvikelser innan den aktiva delen av medvetandet tar över.
Ett tänt helljus är just en sån avvikelse som kräver extra uppmärksamhet, det avviker.
När du kommer fram till exempelvis en hårt trafikerad korsning hinner du inte med medvetandet ta ställning till allt du kan "se". Du väljer med hjälp av kunskaper och erfarenhet ut ett antal ställen/saker/händelser att medvetet ta ställning till. Ett omotiverat helljus kan och är en detalj som man reagerar på, och som stjäl uppmärksamhet.
Dom som inte ser dig utan helljus ser dig inte med det heller.
Jo, självfallet är det så, men din inställning är grundad i att helljus är omotiverat. Om din målsättning emellertid är att synas är det per definition för vissa motiverat med helljus - det uppnår ju önskat resultat. Att ställa det mot en hypotetisk situation med barn i trafiken känns ungefär som att resonera som VV brukar göra.
Av intresse, vet du hur relationen omkomna/skadade barn i trafiken (med vilket jag menar ungar som springer ut och blir påkörda) kontra omkomna/skadade MC-förare till följd av att bilarna inte ser dem ser ut? Jag har själv inga siffror, men det känns väl inte som någon vild chansning att MC-förarna ligger i överkant, i vilket fall helljuset återigen tycks motiverat.
Nu kör jag själv inte med helljus på dagen, men av folks kommentarer att döma så vet jag inte riktigt hur väl det antaget stämmer överens med verkligheten.
Och det kan ju i sin tur innebära att den där föraren missar något annat fordon och därmed hittar på något konstigt så den föraren får väja eller pallnita på ett sådant sätt att motorcyklisten som hade sitt helljus tänt brakar in en den bilen istället. Men så långt tänker tydligen ingen.
Jag får litegrann intrycket av att dom som hävdar att man ska köra med helljuset på gör det för att dom minsann inte ska behöva anpassa sin körning till omständigheterna. Dom ska kunna susa runt och vara häftiga outlaws utan att behöva bry sig om andra traffikanter. Sanningen är den att alla som befinner sig i trafiken måste vara uppmärksamma och anpassa sin körning efter omständigheter och sin förmåga för folk gör misstag. Det gäller ju alla, alltid, oavsett belysning.
Korkad tråd detta. blev bara mer och mer ledsen ju mer jag läste.
Det handlar om sunt förnuft. "Jag kör med helljus på dagtid för att synas bättre" Tror nog dom ser dig ganska tydligt ändå.
Och blinkers kopplade till helljuset? Dom oranga lamporna som det finns 2 st av fram och bak. dom är till för att visa åt vilket håll man ska åt. Om du då blinkar med helljuset med, ska du rakt fram då eller ? jag fattar inte riktigt tankegången där.
Om vi tänker oss att alla bilar och MC har endast halvljus på.
Faktum är att bilförare(framförallt dem som inte kört hoj själva) ser MC-förare mycket sämre än andra fordon.
Jag kör inte med helljuset på men på dig samt många andra så får jag intrycket av att har vi MC förare halvljuset på så syns vi fullt tillräckligt...![]()
Ja. Jag är fullt övertygad om att vi syns fullt tillräckligt. Min egen iakttagelse är i alla fall att det inte är någon större skillnad i hur ofta folk kör ut framför mig om jag kör bil eller MC. Det sker ungefär lika ofta. Med andra ord syns i alla fall min MC lika bra som en bil.
Det där att MC förare skulle synas så mycket sämre är någon som hittat på och sedan upprepat tillräckligt många gånger för att det ska bli en "sanning" tror jag. Det finns inga egentliga undersökningar som bevisar fenomenet.
Däremot är det ju så att motorcyklar är överrepresenterade i den typen av olyckor men det tror jag faktiskt har att göra med att många motorcyklister kör med mindre marginaler i dom trafiksituationerna varför risken att en sådan situation ska utvecklas till en olycka givetvis är större. Dom som ivrar för att alltid använda helljuset vill helt enkelt bara fortsätta köra med sina små marginaler i röriga trafiksituationer och vill inte riktigt se sin del av ansvaret för sin egen säkerhet.
En motorcyklist har ohyggligt mycket sämre chanser att greja en plötslig undanmanöver eller panikbromsning och man måste därför köra med lite större marginaler i dom situationerna om man kör hoj än om man sitter i en bil. Visst under optimala förhållanden så har en skicklig MC förare nästan lika kort bromssträcka som en bil men optimala förhållanden inträffar aldrig i trafiken. En motorcyklist måste också lägga ned hojen innan den flyttar sig i sidled vilket ger en fördröjning innan sidoförflyttningen sker vilket inte krävs med en bil. Det medför sämre marginaler som man som MC-förare faktiskt måste ta hänsyn till om man vill klara sig helskinnad.
Ja. Jag är fullt övertygad om att vi syns fullt tillräckligt. Min egen iakttagelse är i alla fall att det inte är någon större skillnad i hur ofta folk kör ut framför mig om jag kör bil eller MC. Det sker ungefär lika ofta. Med andra ord syns i alla fall min MC lika bra som en bil.
Det där att MC förare skulle synas så mycket sämre är någon som hittat på och sedan upprepat tillräckligt många gånger för att det ska bli en "sanning" tror jag. Det finns inga egentliga undersökningar som bevisar fenomenet.
Däremot är det ju så att motorcyklar är överrepresenterade i den typen av olyckor men det tror jag faktiskt har att göra med att många motorcyklister kör med mindre marginaler i dom trafiksituationerna varför risken att en sådan situation ska utvecklas till en olycka givetvis är större. Dom som ivrar för att alltid använda helljuset vill helt enkelt bara fortsätta köra med sina små marginaler i röriga trafiksituationer och vill inte riktigt se sin del av ansvaret för sin egen säkerhet.
En motorcyklist har ohyggligt mycket sämre chanser att greja en plötslig undanmanöver eller panikbromsning och man måste därför köra med lite större marginaler i dom situationerna om man kör hoj än om man sitter i en bil. Visst under optimala förhållanden så har en skicklig MC förare nästan lika kort bromssträcka som en bil men optimala förhållanden inträffar aldrig i trafiken. En motorcyklist måste också lägga ned hojen innan den flyttar sig i sidled vilket ger en fördröjning innan sidoförflyttningen sker vilket inte krävs med en bil. Det medför sämre marginaler som man som MC-förare faktiskt måste ta hänsyn till om man vill klara sig helskinnad.
En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |