Köra med dåliga framhjulslager?

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Hojlös
Har märkt att det börjat låta om min R6:a. Ljudet tror jag kommer från framhjulslagret men är inte säker. Jag har provat att både köra rakt fram och rullat i nerförsbacke med motorn avstängd med samma resultat. Så det är alltså inte bara motorn som låter. Ljudet uppstår när man kommer över 10kmh och sen upp till ca 90kmh. Vet inte om ljudet försvinner då men det kanske dränks av andra ljud i de hastigheterna.

I alla fall så låter det lite som att något ligger och skrapar emot. Typ som att det skulle kunna vara bromsen som ligger på. Man känner även i styret att något ligger på och skaver nånstans. Tror dock inte att det är något med bromsarna.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att palla upp framhjulet där jag bor utan måste ta mig antingen till en verkstad eller hem till föräldrarna för att meka. Men det är väl kanske dumt att köra om det nu skulle vara lagrena eller? Kan man på något enkelt sätt kontrollera om det är lagret eller vågar man köra en bit ändå? eller kan man kanske rent av pressa in lite fett i lagren med en sån fettspruta utan att montera av däcket?

Eller om någon som bor i närheten av Brommaplan (sthlm) är sugen på att hjälpa mig byta, mot ersättning såklart, så säg gärna till!

Alla tips är välkomna :)

För att utesluta bromsarna kan du ju ta bort oken, det är ju snabbt gjort. Låter det likadant då är ju lagret kronslut. Sen kan du ju försöka känna efter ev glapp, du vet vicka hjulet i sidled a la säkerhetskontroll!
Att spruta in fett å grejer döljer bara felet, så jag rekommenderar dig att byta lager, om det nu är slut.

När du provkör utan ok, se till att dom är ordentligt fastsatta någonstans så att dom inte slår i, och inte hänger i slangarna! Och försiktigt ;)

Be nån att hjälpa dig hålla upp hojen på snedden så du kan känna lite på lagerna.

Fett hjälper knappast nu om lagret är kass, jag hade inte kört mer förräns jag vet vad som är felet.

Det kan gå sönder ordentligt och fördärva fälgen om det vill sig illa, fast det går ju att laga fälgen men det är ju dryga pengar.

Får man fråga hur dåliga hjullager låter? Vilka lju skall man vara misstänksam mot? Jag har fattat det som att det skall "klonka" när de är dåliga.

Ja, det är ju viktigast att va rädd om fälgen å hojen, dom självläker ju inte om man går omkull! :tummenupp
Tänkte mest på att om lagret skär ordentligt så slutar det snurra och vill stanna upp helt, och då får fälgen betala för det (egen erfarenhet, dock på bakhjulet...)

1. Är lagrena så dåliga att det verkligen låter så KÖR INTE....
2. Du kan inte smörja lagret på plats. Det sitter ett dammskydd utanför lagret som gör att det inte kan komma in något.
3. Plocka bort hjulet, ta en mejsel/kniv och pilla bort dammskydden. In med ett finger i lagret och snurra. Känner du ett glapp eller om det snurrar jätte lätt så är det kasst. Du kan ju också känna om det ev trögar på något ställe när du snurrar på det.
Ett nytt lager snurrar väldigt trögt

Får man fråga hur dåliga hjullager låter? Vilka lju skall man vara misstänksam mot? Jag har fattat det som att det skall "klonka" när de är dåliga.
Aldrig testat på hoj, men andra lager jag har hört har skrikit (=nära att skära), skrapat (=torra och trasiga kulor/lagerbanor) eller "gått knackigt" (= trasiga kulor/lagerbanor men fortfarande infettade).
Eller jo, polarns CB400, den slingrade som en fyllsjuk pytonorm å klonkade konstigt, det gick att vicka fälgen nån cm längst ute! :skrämd :skrämd :skrämd Det lagret var per definition slut :fakta :D

Tack för snabba svar!

Det är inga klonkande, eller skrikande ljud utan bara skärande(?), vet inte hur jag ska förklara. Kanske lite som att bromsarna ligger på, fast det tror jag dock inte.
Jag har känt så gott det går och vad jag känner så är det inga glapp eller så utan det är mest att det låter lite skrapande ljud när man rullar från 10km/h och uppåt. Annars känns det tajt och fint! Jag har ju provat att bromsa när jag rullat och det gör liksom ingen skillnad på hjulet.

Problemet är ju dock att där hojen står nu har jag inga mek-prylar eller depåstöd. Har skruvmejslar, nån tång och en liten skiftnyckel på sin höjd. Pallar ju inte att lasta upp den på ett släp för att köra iväg den.

Tack för snabba svar!

Det är inga klonkande, eller skrikande ljud utan bara skärande(?), vet inte hur jag ska förklara. Kanske lite som att bromsarna ligger på, fast det tror jag dock inte.
Jag har känt så gott det går och vad jag känner så är det inga glapp eller så utan det är mest att det låter lite skrapande ljud när man rullar från 10km/h och uppåt. Annars känns det tajt och fint! Jag har ju provat att bromsa när jag rullat och det gör liksom ingen skillnad på hjulet.

Problemet är ju dock att där hojen står nu har jag inga mek-prylar eller depåstöd. Har skruvmejslar, nån tång och en liten skiftnyckel på sin höjd. Pallar ju inte att lasta upp den på ett släp för att köra iväg den.
Känn på skivorna om de blir varma, eller om den ena är varmare än den andra om du har kört en 100 meter.

Måste jag säga att du ska använda bakbromsen för att stanna om du ska känna på framskivorna om de ligger emot? :rolleyes:

Känn på skivorna om de blir varma, eller om den ena är varmare än den andra om du har kört en 100 meter.

Måste jag säga att du ska använda bakbromsen för att stanna om du ska känna på framskivorna om de ligger emot? :rolleyes:

Finns det en bakbroms också? :)

Ska prova detta!
hade ju ändå tänkt att kolla lagren iom att jag ska byta däcket snart, men så började det låta och då blir man nojjig.

Har nu provat att köra och kolla att bromsarna inte ligger i så då kan man väl vara rätt så säker på att det är lagrena eller?
Vill ju inte springa och köpa nya för 900:- i onödan :/

Om det inte är något glapp i lagrena, kan man smörja upp dem bara eller är det nya som gäller?

Har nu provat att köra och kolla att bromsarna inte ligger i så då kan man väl vara rätt så säker på att det är lagrena eller?

Om det inte är något glapp i lagrena, kan man smörja upp dem bara eller är det nya som gäller?

Lager som är dåliga blir sämre riktigt fort. Du kan ju själv räkna ut vad som händer om ett framhjulslager skär i 120 km/h, annars kan du googla lite efter fina filmer som visar detta fenomen.
Plocka av framhjulet och snurra på lagrena eller be nån polare lyft upp framänden på stödet och snurra så vet du om lagrena är kassa.

Om dom har börjat låta illa så är det dags att byta. Har dom gått torrt så är dom slutkörda iaf. Du kan säkert dölja felet med lite fett, dom blir inte helare för det.
Jag har voltat med en bil pga skuret framhjulslager (halka, hjulet skar, sladdade mellan mötande och började volta i vägrenen), jag vill inte uppleva samma sak på hojen :näsblod

Det är nya som gäller. Och nya lager och packboxar köper man hos någon kullagerfirma. Original från Yamaha så blir det ganska dyrt men från en kullagerfirma kanske det landar på ett par hundra för två lager och två packboxar. Det som skiljer på lager från en kullagerfirma och från Yamaha är lådan de levereras i.

Det är nya som gäller. Och nya lager och packboxar köper man hos någon kullagerfirma. Original från Yamaha så blir det ganska dyrt men från en kullagerfirma kanske det landar på ett par hundra för två lager och två packboxar. Det som skiljer på lager från en kullagerfirma och från Yamaha är lådan de levereras i.

Har du några tips på någon sådan firma? Gärna i sthlm. Tyckte 900:- för två lager kändes lite dyrt.
Så man måste alltså ha packboxar också?

Nu ska det blir bond meck:D

har du inget garage eller carport med balkar i taket?
Eller ett träd med en relativt stor gren så är det bara att hissa upp hojen med ett spännband!

Hissa upp hojen i styrkronan! så kan du leka med framhjulet och snurra hur mycket du vill. snurra ta av ett bromsok, snurra, andra oket, snurra, kolla glapp i lager:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti