Köra med dåliga framhjulslager?

Köp lager hos Momentum Hemvärnsgatan 10 i Huvudsta, ligger på vänstra sidan om Huvudstabron om du kommer från B-plan.

Palla upp hojen på ett par reglar så att den står stadigt, av med framhjulet och byt lager.

Att lägga ett par hundringar på en Haynesbok brukar vara en bra investering om du inte vet hur man gör. Det är inte så svårt, se till att du har alla grejer sen är det bara att ta det lugnt och metodiskt.

Pm:a så kanske jag kan hjälpa till bor ju inte så långt ifrån...

Har nu provat att köra och kolla att bromsarna inte ligger i så då kan man väl vara rätt så säker på att det är lagrena eller?
Vill ju inte springa och köpa nya för 900:- i onödan :/

Men har du verkligen plockat bort oken och lyssnat? Bara för att bromsarna inte ligger åt kan du ju inte vara säker på att ljudet inte kommer från oken. Det har hänt mig både på bil och hoj att jag också fått ett skrapande ljud, och då har det var nåt litet gruskorn som lagt sig nånstans i oket och skrapat mot skivan.

Men har du verkligen plockat bort oken och lyssnat? Bara för att bromsarna inte ligger åt kan du ju inte vara säker på att ljudet inte kommer från oken. Det har hänt mig både på bil och hoj att jag också fått ett skrapande ljud, och då har det var nåt litet gruskorn som lagt sig nånstans i oket och skrapat mot skivan.

Nu har jag äntligen fått mitt depåstöd och fixat fram lite verktyg och lyckats palla upp och plocka av båda oken.
Det visade sig faktiskt att det inte är lagrena som låter :huvet . Blev inga konstiga ljud och det är inge glapp heller. Har dock inte provat att köra utan oken monterade utan rullade bara på framhjulet när den var uppallad.

Så då kan man ju härleda problemet till bromsarna antar jag. Det verkar vara dem som ligger på. Vi provade att trycka in kolvarna och sen montera tillbaka oken och då låg det bara på väldigt väldigt lite. Men så fort man byggde upp trycket i bromssystemet igen så började ljudet igen. Verkar som att bromsarna ligger på rätt mycket då hjulet snurrar lite dåligt.

Vad blir nästa steg? Bromsskivorna verkar ok då det ligger på ungefär lika mycket hela tiden.
Beläggen var lite olika slitna på ena sidan men lika på den andra. Kan det vara det oket som behöver rengöras, byta packningar eller dyl?

Antar att det är ok att köra om det bara är bromsarna som ligger på? :)

Nu har jag äntligen fått mitt depåstöd och fixat fram lite verktyg och lyckats palla upp och plocka av båda oken.
Det visade sig faktiskt att det inte är lagrena som låter :huvet . Blev inga konstiga ljud och det är inge glapp heller. Har dock inte provat att köra utan oken monterade utan rullade bara på framhjulet när den var uppallad.

Så då kan man ju härleda problemet till bromsarna antar jag. Det verkar vara dem som ligger på. Vi provade att trycka in kolvarna och sen montera tillbaka oken och då låg det bara på väldigt väldigt lite. Men så fort man byggde upp trycket i bromssystemet igen så började ljudet igen. Verkar som att bromsarna ligger på rätt mycket då hjulet snurrar lite dåligt.

Vad blir nästa steg? Bromsskivorna verkar ok då det ligger på ungefär lika mycket hela tiden.
Beläggen var lite olika slitna på ena sidan men lika på den andra. Kan det vara det oket som behöver rengöras, byta packningar eller dyl?

Kan det vara så att du fått in skit på beläggen så gnisslar det, när de ligger mot skivan?
Kommer ljudet ifrån båda oken eller endast en?

Mina bromsar ligger alltid på om man bara kör lite sakta eller rullar hojen.
Det släpper i fart! Du kan kolla det genom att köra på bakhjulet... :gnissla :tummenupp

Börja med att trycka ut kolvarna och gör rent dom utan att slipa för mycket på dom. Gör rent packningarna så kanske du slipper byta dessa. Fetta in kolvar, det finns fett för detta ändamål på mekonomen bl.a. Montera ihop och i med ny vätska och testa.
Ev. kan man ibland behöva slipa nån mm på den del av handtaget som trycker på kolven i huvudbromscylindern, ibland är spelet för litet och kolven kan inte jobba hela vägen tillbaks vilket resulterar i att beläggen ligger på aningen. Detta fenomen är vanligt då man har monterat ett bromshandtag typ eftermarknadspryl. Kan även bli så med orginalgrejer.

Tack alla för bra och snabba svar!

125_next: det är nog bara det ena som ligger på. Det är i alla fall på det oket som ena belägget slitits ner mest på.

Jag ska plocka bort oken och fetta in kolvarna, kolla packningarna, putsa, tvätta och byta vätska så borde det nog fungera bättre!

Hej, Tänk på att du kollade lagren utan belastning ifrån mc:n, man kan luras av att lagren är fina när man snurrar o känner då dem i handen.

Men skit idet, Jag tror att du har för släta bromsskivor, Klossarna trycks ut ifrån skivorna med små naturliga ojämnheter i skivorna, har du dåligt smorda ok,eller slitna skivor kan du få detta "Rassel".

lycka till!
Jag har mek.garage i tyresö.

Hej, Tänk på att du kollade lagren utan belastning ifrån mc:n, man kan luras av att lagren är fina när man snurrar o känner då dem i handen.

Men skit idet, Jag tror att du har för släta bromsskivor, Klossarna trycks ut ifrån skivorna med små naturliga ojämnheter i skivorna, har du dåligt smorda ok,eller slitna skivor kan du få detta "Rassel".

lycka till!
Jag har mek.garage i tyresö.

Jo det är ju i och för sig sant!

Jag har precis bytt belägg och ljudet är fortfarande kvar. Det jag märkte var dock att kolvarna åker ut lite olika. Några glider ut lättare och några lite sämre men det är ingen som sitter fast eller så. Har även bytt bromsvätska om det gör någon skillnad.

Det är ju som sagt inga glapp eller något så dem kanske är ok i alla fall.
Tänkte att ljudet förstärks lite av stänkskärmen? Den tar säkert upp lite av ljudet och "förstärker det". Kan det int vara så :)

Men om du har mek garage i tyresö så kanske man skulle kunna komma förbi så någon som kanske kan lite mer kan kolla. :)

Jo det är ju i och för sig sant!

Jag har precis bytt belägg och ljudet är fortfarande kvar. Det jag märkte var dock att kolvarna åker ut lite olika. Några glider ut lättare och några lite sämre men det är ingen som sitter fast eller så. Har även bytt bromsvätska om det gör någon skillnad.

Det är ju som sagt inga glapp eller något så dem kanske är ok i alla fall.
Tänkte att ljudet förstärks lite av stänkskärmen? Den tar säkert upp lite av ljudet och "förstärker det". Kan det int vara så :)

Men om du har mek garage i tyresö så kanske man skulle kunna komma förbi så någon som kanske kan lite mer kan kolla. :)

Du kan alltid prova att "massera" kolvarna i det oket med ojämnt slitna belägg. Sidan som kärvar är antagligen den med mindre slitet belägg, så fokusera på den.
Lossa oket så du får bort den från skivan och ta bort beläggen. Pressa sedan in kolvarna med ploygrip eller dylikt och pumpa sedan ut dom med frambromsen. Pumpa inte ut för långt, för då kommer kolvarna hoppa ur och då har du genast mer arbete framför dig. Upprepa ett antal gånger tills du känner ev förbättring.
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj, men om du bara har kolvar på ena sidan av oket, så se till at oket inte kärvar i sidled. Har du kolvar på bägge sidor så upprepar du behandlingen runt om.

Håll koll på bromsvätskebehållaren när du pressar tillbaka kolvarna så det inte rinner över...

Om det är kolvar som kärvar och detta inte hjälper så kan det krävas att du plockar ur kolvarna, gör rent ordentligt och byter packningar.

Ibland kan det låta litegrann om beläggen ligger tight mot skivorna utan att det är något problem, men iom att dina belägg har slitits ojämnt så tyder det på att det kärvar någonstans.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...