Köra mc med icke EU- kk

du måste byta in kk som är icke eu mot svenkst så vit jag vet och armekanskt kort tex klipper dom bara och säger ta om

Fast beror väl på om man bor här? En armekan borde väl ändå få köra lite mc om dom är här och hälsar på...

Körkort från andra länder- giltighet i Sverige

För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att:

1 körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,

2 innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,

3 körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort

4 innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.

Så iom att Jag är folkbokförd i Sverige så är det inte giltigt här enligt punkt 2?

Så iom att Jag är folkbokförd i Sverige så är det inte giltigt här enligt punkt 2?

Precis, nyanlända får använda sina utländska i ett år. Vilket borde kortas eller helt tas bort för vissa länder.

Å andra sidan, har du ett körkort från ett någorlunda civilicerat land kan du väl köra såpass bra att du bara kör upp?

Last edited:
du måste byta in kk som är icke eu mot svenkst så vit jag vet och armekanskt kort tex klipper dom bara och säger ta om

Farsan är bor i usa och har aldrig vart folkbokförd i Sverige.
Han är här 4-5 ggr om året och kör både bil och är på mc semester. Han har aldrig haft något problem. (han blev stoppad senast i somras när jag var med)

Edit, snackar vi om semester i Sverige eller permanent boende??

Last edited:
Han är här 4-5 ggr om året och kör både bil och är på mc semester. Han har aldrig haft något problem. (han blev stoppad senast i somras när jag var med)

Jo, men då är han ju här på semester och då får han ett tillfälligt tillstånd att köra på svenska vägar.

Precis, nyanlända får använda sina utländska i ett år. Vilket borde kortas eller helt tas bort för vissa länder.

Å andra sidan, har du ett körkort från ett någorlunda civilicerat land kan du väl köra såpass bra att du bara kör upp?

Har kört dagligen i 10 år i betydligt värre trafik än vad det finns här i sverige utan något olycktillbud, så körningen är det inget problem med. Men Jag är bara här 3 månader så det känns lite onödigt att slänga ut flera tusen kr på det då.

Det är helt rätt. Blir du kontrollerad och har ett utländskt körkort så blir det olovlig körning.

:gnissla

Olovlig körning ger ju bara böter första gången, det kan Jag leva med, speciellt när dom inte behöver betalas. :)

Jag är folkbokförd i Sverige och har Belgiskt körkort.
Inga problem alls.

Blev stannad i somras och polisen som stannade mig trodde inte på att det var ett äkta körkort och anmälde mig för olovlig körning.
3veckor gick sen fick jag hem ett brev från Polisen om att anmälningen var nerlagd då inget brott hade begåtts.

Edit: missade tyvärr att frågan gäller icke EU körkort...

Last edited:
Inga problem alls.

Blev stannad i somras och polisen som stannade mig trodde inte på att det var ett äkta körkort och anmälde mig för olovlig körning.
3veckor gick sen fick jag hem ett brev från Polisen om att anmälningen var nerlagd då inget brott hade begåtts.

Belgien är med i EU

Inga problem alls.

Beror på att belgien är ett ESS land och då är det giltigt här me har jag för mig

Varför vara skriven i ett land man inte bor i? Du tappar ju knappast ditt svenska medborgarskap även om du är skriven utomlands hela din livstid. Hade ju underlättat i de fall man besöker hemlandet i längre perioder, m.h.t. byråkrati.
Dessutom är det lättare att smita från böter om du inte är skriven i Sverige, om man nu har lust med sånt.

min ex chef vart av med sitt kort efter att ha bott 20+ år i usa när ha flytta tillbaks till sverige
DVS han hade endast armekanskt körkort

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back