Köra långt + motard= mindre bra???

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
hej

hört flera som säger att man inte orkar med några längre sträckor på en motard.
samt att en sporthoj skulle vara bättre alternativ. tycker de borde vara tvärt om.
så hur upplever ni de?

Oftast har motarder en körställning som påminner om en cross.
Dvs. stenhård sadel som är väldigt smal. Man utsätts även för fartvind på ett annat sätt.

Sporthojar är väl inte komfortabla touringmaskiner de heller, men mera komfortabla än de flesta motarder är de i varje fall.

Du har ju betydligt bättre vindskydd, dessutom körställning för att slippa vinden. På en motard blir man som ett segel. Dessutom har man mer motor så det går att ha högre snittfart. Självklart går det att åka 40 mil, men det är nog skönare på en sporthoj. Ännu skönare på en Pan European, ännu bättre i en Merca osv. Det beror på hur mycket man står ut med.

La ett antal 30+ milarundor i somras med en på lite drygt 60 som längst. Såklart funkar det, så länge vägen är någotsånär krokig så kan man köra hela dagen. Men det behöver inte vara särskilt många km på motorväg innan man tröttnar..

Man behöver ju ändå stanna och tanka rätt ofta så det blir en del naturliga pauser. Sen är det bara att stå upp lite när vägen blir tråkig så blir körningen inte särskilt jobbig.

Last edited:
Kört 50 mil med motard på en dag, sår på insidan av låren sen.

Det var skönt. :brynad

Kör du aktivt så passar 690 och uppåt perfekt att åka långt på, tanka, fika, tanka :)

Oftast har motarder en körställning som påminner om en cross.
Dvs. stenhård sadel som är väldigt smal. Man utsätts även för fartvind på ett annat sätt.

Sporthojar är väl inte komfortabla touringmaskiner de heller, men mera komfortabla än de flesta motarder är de i varje fall.

ok tack då är jag med på noterna

Sen är det ju definition på motard. Har kört både ktm 640 o 990 SMR längre sträckor. 40 mil på en dag och visst behövs ändalycktan masseras lite mellan varven men annars inget på den större iaf.

Vad är långt och på vilka vägar ?

Tänkte köra ner min 690sm - 07 till Isle of man nu i maj/juni :yoparty. Kommer jag behöva ta med mig en liten thaipojk som masserar min röv på tankstationen eller tror ni det funkar ändå? (110mil enkel väg ner, och ca 50mil per dag)

Fy fan,du kommer att få babian röv för bövelen
:arsele

Tänkte köra ner min 690sm - 07 till Isle of man nu i maj/juni :yoparty. Kommer jag behöva ta med mig en liten thaipojk som masserar min röv på tankstationen eller tror ni det funkar ändå? (110mil enkel väg ner, och ca 50mil per dag)

När polaren letade hoj förförra sommaren hittade vi en 660 -06 som gått väldigt många mil än de övriga objekten.
Ägaren förklarade att det berodde på att han åkt ner och hälsat på sin tjej, i Frankrike...

Jag har testat kompisens nuvarande 660, jag måste vila röven efter sträckan Norrköping-linköping.

Jag körde 80 mil med en 950 smr. inte riktigt 100%motard men iaf. Skapligt cowboy ja !:rock

Körde Malmö-Norrköping längs E22an på min 690smc jag hade, kan väll inte säga att det är det roligaste/skönaste jag varit med om men det var inga större problem iaf:)

Körde precis hem en SM400R. Två timmar, sen var det ont i häcken och ömt i händerna. Motorväg mestadels.

Min streetfighter kan jag köra flera dagar i sträck utan problem. Dessutom i betydligt högre farter.

En extra GEL-dyna skall du nog investera i.
Köp en sådan där som glidare har och kan monteras fast med remmar under vanliga sadeln.
Och vill du vara snål så har Jula en cykelsadelsöverdrag med GEL-kuddar. Köp och sätt den mellan rumpan och sadeln.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti