Köra långt + motard= mindre bra???

Vi hade besök av fyra fransoser på motard för några år sedan.. de var ända upp till sthlm å vände...
 
ALLT går att köra långt på. Har du kontorsröv är det bara att köpa en airhawk så slipper du ta med en thaipojke, och lite fartvind har ingen dött av mig veterligen.
 

Riktigt fräckt måste jag säga :)
En annan tycker det känns långt att köra till frugans päron i skåne inkl. lite körning där nere och det kör man på 3 timmar småvägar (25mil raka vägen dit enkel resa, min väg = 35mil + lite lek i skåne :yoparty) och då har jag ändå en SMT, innan hade jag en Honda Blackbird :tungan
 
Jag överlevde 50 milaresor med min KTM men den gjorde det inte..
 
Jasså, Vad hände med hojen? Något speciellt man bör tänka på vid så långa resor så att man inte kvaddar kärleken? :)

Vevstaken tittade ut genom motorblocket :)

Blev mer eller mindre idiotförklarad för att köra motorväg med en motard
 
La ett antal 30+ milarundor i somras med en på lite drygt 60 som längst. Såklart funkar det, så länge vägen är någotsånär krokig så kan man köra hela dagen. Men det behöver inte vara särskilt många km på motorväg innan man tröttnar..

Man behöver ju ändå stanna och tanka rätt ofta så det blir en del naturliga pauser. Sen är det bara att stå upp lite när vägen blir tråkig så blir körningen inte särskilt jobbig.

Kan bara hålla med.
Det beror väldigt mycket på vilken typ av väg du kör. Små/kurviga vägar kan man ju ligga och köra på "hur länge som helst" (11 mil sen måste jag tanka... :hihi ).
Men, motorväg... :gnissla det suger efter 1 mil. Stenhård sadel är det minsta problemet, imho. Men man vill ju gärna hänga med i trafikrytmen och då är det ju 120-130 som gäller, och fartvinden är direkt besvärande efter ett tag när man sitter rakt up och inte gör något. Man blir fort trött.
Och, så har vi ju sedan hojen. Visst den gör väll en 170-180 beroende på utväxling, men att ligga och marcha i 125 känns inte bra alls för motorn. Den håller säker, jag kör ju Honda... men helt seriöst, jag tror inte den är gjort för konstant högt varvtal.

Har kört långt med både motard och sporthoj, och hur obekväm sporthojen än är, så är den enormt mycket bättre att cruisa på än en motard. :)
(men bäst är HD'n... :hihi )


:hej
 
Att köra långt på en motard handlar egentligen om hur bekväm du blivit och vad du prioriterar vid hojkörning.
Är du en person som inte tycker om vind, regn, andra trafikanter, ständiga tankstopp, "lägre" farter, vibrationer och anser dig ha ett krav på utrymmesmöjligheter på din hoj, kunna ha möjligheten att bara försvinna ifrån den nuvarande trafiksituationen, samt att du avskyr svett och att sitta rak i ryggen etc kommer inte en motard vara något du vill köra långt med. Är detta dock saker du egentligen inte bryr dig om eller prioriterar, då kan en supermotard på långresor vara något för dig :tummenupp
 
Att köra långt på en motard handlar egentligen om hur bekväm du blivit och vad du prioriterar vid hojkörning.
Är du en person som inte tycker om vind, regn, andra trafikanter, ständiga tankstopp, "lägre" farter, vibrationer och anser dig ha ett krav på utrymmesmöjligheter på din hoj, kunna ha möjligheten att bara försvinna ifrån den nuvarande trafiksituationen, samt att du avskyr svett och att sitta rak i ryggen etc kommer inte en motard vara något du vill köra långt med. Är detta dock saker du egentligen inte bryr dig om eller prioriterar, då kan en supermotard på långresor vara något för dig :tummenupp

Förstår ditt tänk till 100%. Inne i stan så ÄLSKAR jag att åka motard och jag tycker det är mycket roligare än sporthoj. Tycker även motard är roligare på landsväg med när man håller 80-120 km/h. Men resan ner till Isle of man kommer troligtvis bli en del motorväg tror jag men får väl pina mig igenom resan ner och hem och använda alla fördelar jag kan med motard när jag väl är där nere.. Ser det lite som en utmaning med att resa långt på motard :D
Ska dreva om den till original drevning med så jag får ner varven i högre hastigheter och försöka hålla mig kring 100 km/h så hoppas jag att det inte blir allt för jävligt :P
 
Förstår ditt tänk till 100%. Inne i stan så ÄLSKAR jag att åka motard och jag tycker det är mycket roligare än sporthoj. Tycker även motard är roligare på landsväg med när man håller 80-120 km/h. Men resan ner till Isle of man kommer troligtvis bli en del motorväg tror jag men får väl pina mig igenom resan ner och hem och använda alla fördelar jag kan med motard när jag väl är där nere.. Ser det lite som en utmaning med att resa långt på motard :D
Ska dreva om den till original drevning med så jag får ner varven i högre hastigheter och försöka hålla mig kring 100 km/h så hoppas jag att det inte blir allt för jävligt :P

Hehe det låter som en sund attityd. Det man också kan tänka är: Kör du med en sporthoj till Isle of Mann så blir det typ som en mc-resa, rätt bekvämt, fungerar (förhoppningsvis) felfritt, du kommer komma ihåg den men kanske inte mycket mer. Kör du med en supermotard kommer du troligtvis komma ihåg detta mycket längre och framförallt tydligare, antingen för att det var så underbart eller att det kanske var så hemskt :tungan Det sätter sig mer i ryggmärgen när man väljer något som gör det hela lite "knepigare" när man inte måste.
 
Sporthoj är bekvämare än motard alla dagar om du ska åka 220mil TR skulle nog tveka lite att göra den resan på motard om jag kunde välja. Men klart det går åka långt på motard med, åkt cirka 50 mil på en dag varav de flesta vägarna var av det krokiga slaget. (KTM 640 SM)
 
Jag körde till smygehuk-Nordkap t/r på Motard i somras, 625 mil på 8 dagar med tält och allt och det var fan inga problem fast jag fuskade med Airhawk och vindruta. (Yamaha XT 660 X)
Längsta dagsetappen var 92 mil!

Finns en snubbe som körde från Los Angeles till Ushuaia längst ner i Sydamerika och sen upp till Buenos Aires med en KTM 690 SMC http://advrider.com/forums/showthread.php?t=729679

Klart det går! Det går jävligt bra med!:smasha
 
Last edited:
Körde Sthlm - Härnösand ToR förra sommaren på min DRZ, E4an hela vägen och det var väl ingen superhit men det funkade :) Ont som fan i röven men annars inga problem.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top