Köra jorden runt utan pengar?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Igår låg jag och kunde inte somna. Hade sån jävla ångest över att jag måste tillbaka till universitetet och plugga för att få min examen och sitta på mitt kontorsjobb 9-5 resten av mitt liv. Jag tänkte, jag vill fan ut och köra ett varv runt jorden på en mc.

Men jag har inga pengar, så. Är det möjligt att göra det endast från typ donationer och bidrag? I utbyte mot att man skriver en blogg, gör en film eller liknande?

Jag måste göra något sånt här innan jag dör :tummenupp
Man har ju bara ett liv.

Känns som att man måste ha en del pengar innan man kommer iväg, en ny mc, framförallt och en vetenskap om hur man ska ta sig runt jorden.

Jag kommer leva på existensminimum. Sova ut/i tält alt vandrarhem, äta hemlagat osv.

Men... hur kan jag fixa detta? Har jag några alternativ? Kan jag bara sticka eller måste jag vilja dö på mitt framtida kontorsjobb?

Hade ni varit villiga att donera pengar för att få en rolig blogg/film? Tror ni detta hade kunnat fungera på något sätt.

mvh

Tror jag kan skrapa ihop pengar till en ordentlig allrounder hoj och tillhörande utrustning (kanske 100k?)

Sen måste jag dock ha pengar till soppa och föda under resans gång.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det är förmodligen inte det lättaste att få med sig några sponsorer om du inte har tidigare meriter och ett spännande i CV i bagaet, eller möjligtvis är en känd profil eller saknar armar som gör resan till en utmaning.

Ta ett banklån eller skjut på äventyret ett par år?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Plugga hårt, så du kan få ett odrägligt välbetalt jobb, gneta och spara, jaga in semesterdagar / alt ta tjänstledigt, och sedan kör du all in.

Allvarligt, jag vill hellre åka enduro än att sitta här på kontoret och slava med halvtrista uppgifter som ingen annan vill ta i - men jag är beroende av en inkomst för att kunna ha kul på fritiden...det är liksom så livet fungerar. :fakta

Skärpning! :hihi
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det är förmodligen inte det lättaste att få med sig några sponsorer om du inte har tidigare meriter och ett spännande i CV i bagaet, eller möjligtvis är en känd profil eller saknar armar som gör resan till en utmaning.

Ta ett banklån eller skjut på äventyret ett par år?

Jo, men jag vill ha en uppfattning om hur mycket pengar som behövs.
Det måste ju finnas något av värde man kan göra på vägen? Jag kan vara ganska rolig och spela in korta filmer med folk jag träffar på vägen haha. Skrev till andersaroundtheworld, min idol i det här avseendet.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jo, men jag vill ha en uppfattning om hur mycket pengar som behövs.
Det måste ju finnas något av värde man kan göra på vägen? Jag kan vara ganska rolig och spela in korta filmer med folk jag träffar på vägen haha. Skrev till andersaroundtheworld, min idol i det här avseendet.

Det är kul med drömmar men varför inte sätta ett lite mer realistiskt mål som du kanske kan uppfylla redan nu? Åka england/europa runt eller liknande under fyra veckor kommande sommar kanske räcker långt.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det är kul med drömmar men varför inte sätta ett lite mer realistiskt mål som du kanske kan uppfylla redan nu? Åka england/europa runt eller liknande under fyra veckor kommande sommar kanske räcker långt.

Känner bara att jag vill komma bort och ta reda på vad jag vill göra. Jag har studerat hela mitt liv och arbetat lite vid sidan. Jag är 22 år gammal och tar snart en master examen. :död
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
http://www.trevolta.com/

Stick ut och folk sponsrar dig :)

Coolt, ska kolla in denna hemsidan! :)
Men om man ska ha en hoj som klarar jobbet... med tillhörande väskor och utrustning, vad kommer hela kalaset att kosta?

Även om jag ska köra jorden runt så måste jag ju planera min resa ganska omfattande innan sticker ut. Tänkte börja planera lite nu de närmaste månaderna och med lite tur kanske sticka till sommaren. All hjälp är välkommen, jag tror seriöst jag kan göra detta. Bara tillräckligt många människor känner att de vill bidra med en hundralapp för att läsa en rolig och intressant blog.
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Ta ett jobb offshore och jobba freelance... Pengar o ledighet löser sig då.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Coolt, ska kolla in denna hemsidan! :)
Men om man ska ha en hoj som klarar jobbet... med tillhörande väskor och utrustning, vad kommer hela kalaset att kosta?

Även om jag ska köra jorden runt så måste jag ju planera min resa ganska omfattande innan sticker ut. Tänkte börja planera lite nu de närmaste månaderna och med lite tur kanske sticka till sommaren. All hjälp är välkommen, jag tror seriöst jag kan göra detta. Bara tillräckligt många människor känner att de vill bidra med en hundralapp för att läsa en rolig och intressant blog.

Känns personligen som pengarna är det minsta bekymret, desto större är väl då att lyckas överleva resan genom Afrika och andra hotfulla kontinenter utan att bli tagen som gissland :gnissla

(med det sagt så håller jag såklart tummarna för att du kommer iväg på någon sorts resa ivf :tummenupp)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför skulle man bidra till någon som inte vill jobba?? utan bara ha kul:confused: Det finns nog många av den sorten - Jag vet, jobbar med dom persongrupperna..
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Varför skulle man bidra till någon som inte vill jobba?? utan bara ha kul:confused: Det finns nog många av den sorten - Jag vet, jobbar med dom persongrupperna..

Det bör nog finnas någon form av kickback för de andra investerarena än mamma och pappa. Men tänk ex. Charley Boorman, han har ju lyckats rätt bra att få stora stålars utan att "jobba". Men det hjälper förstås att vara polare med en hollywoodkändis då förstås (Ewan McGregor).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Känner bara att jag vill komma bort och ta reda på vad jag vill göra. Jag har studerat hela mitt liv och arbetat lite vid sidan. Jag är 22 år gammal och tar snart en master examen. :död
"...buhuu, jag är 22 och livet är snart slut", menar du?
Äh, du har säkert femti år kvar att köra hoj, och din utbildning borde börja generera en del pengar rätt snart. :) Men se för för tusan till att inte göra nåt fruntimmer på smällen, för då är det tJörT!

Det är kul med drömmar men varför inte sätta ett lite mer realistiskt mål som du kanske kan uppfylla redan nu? Åka england/europa runt eller liknande under fyra veckor kommande sommar kanske räcker långt.
Tänkte precis samma sak, man behöver väl inte ta i från tårna heller? Europa borde gå att snika sig runt betydligt billigare än hela jorden på en gång. Och skulle man märka att pengarna håller på att ta slut är det bara att sträckköra hem på nåt dygn.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nu låter man väl som den griniga gubben man är...
Men hur fan kan man sätta sig o plugga på universitetet för att bli nåt man inte vill. Se då till att plugga till nåt som gör att du längtar till jobbet varje måndag. Då blir livet garanterat roligare. Har du dessa tankar vid 22 års ålder. Ja, då tycker jag synd om dig, men ändå inte,:p

Lycka till med din ide. Seriöst. :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Den här dansken tog ett banklån och drog.

http://www.andersaroundtheworld.com/

De här snubbarna...ööh...de är bara galna och gjorde väl ungefär som du tänkt.

www.mondoenduro.com

Så visst går det med lite vilja!

En snubbe köpte ny hoj i varje kontinent han kom till i 125-400 cc, kommer dock inte ihåg vad han heter i ögonblicket och en fjärde körde från Australien till London på en postmoppe!

www.thepostman.org.uk
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
http://www.thepostman.org.uk/

Han klarade Sydney - London med väldigt små medel. Å andra sidan levde han stundtals väldigt skralt, och det hade ändå varit mycket billigare att flyga.

För övrigt rekommenderar jag att läsa hans story, finns en tråd på advrider.com på ett par hundra sidor som handlar om hans resa.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Coolt finns bra förslag. Jo exakt, ni känner "Vafan ska jag donera till en snorunge som inte vill jobba och betala skatt för." Well. Det är det jag frågar er också på sätt och vis, finns det något jag hade kunnat göra under resans gång för att leverera ett värde till er som tack för donationerna?

Antar ni förstår min logik. Vill ju inte bara vara egoistisk och resa jorden runt, vill även ge något tillbaka, frågan är bara vad...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
"...buhuu, jag är 22 och livet är snart slut", menar du?
Äh, du har säkert femti år kvar att köra hoj, och din utbildning borde börja generera en del pengar rätt snart. :) Men se för för tusan till att inte göra nåt fruntimmer på smällen, för då är det tJörT!


Tänkte precis samma sak, man behöver väl inte ta i från tårna heller? Europa borde gå att snika sig runt betydligt billigare än hela jorden på en gång. Och skulle man märka att pengarna håller på att ta slut är det bara att sträckköra hem på nåt dygn.

Europa har jag rest plenty i. Aldrig utanför dock, kört 2 mc resor genom Europa. Behöver något längre bort, något större! :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top