Köra bana med slipon?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Klarar man ljudbegänsningarna på banor med slipon? Nu menar jag inte om man tävlingskör, utan banor som är öppna för allmänheten.

Det är ju inte helt lätt att mäta själv och det är ju inte så kul att åka en massa mil o bli stoppad i porten.

Självklart så är det ju olika ljudnivå på olika slipons och olika hojar, så jag förstår att det inte antagligen inte går att svara ja/nej på frågan. Men en indikation vore bra.
Är de olika hårda på olika banor?

Är det några andra krav? Har hört att man måste ha sliders på fotpinnarna och ha skinnställ, eller...?

Skinnställ är ett måste enl. de flesta arrangörer.
Jag körde med slipon på Kinnekulle föra året och det var ok! (fireblade)

Kolla med banan innan om vilken bullernivå de har och vilken mätmetod de använder. Ligger de ens i närheten av bullernivån som gäller på gata så kan jag nästan lova att du inte har en chans med slip-on om du inte har en insats som du kan sätta i. Det är få fordon på vägen som låter lika mycket som en enstånka med öppen ljuddämpare.

Nickeluring skrev:
2305332 Klarar man ljudbegänsningarna på banor med slipon? Nu menar jag inte om man tävlingskör, utan banor som är öppna för allmänheten.

Det är ju inte helt lätt att mäta själv och det är ju inte så kul att åka en massa mil o bli stoppad i porten.

Självklart så är det ju olika ljudnivå på olika slipons och olika hojar, så jag förstår att det inte antagligen inte går att svara ja/nej på frågan. Men en indikation vore bra.
Är de olika hårda på olika banor?

Är det några andra krav? Har hört att man måste ha sliders på fotpinnarna och ha skinnställ, eller...?

Är inte så dyrt med en db mätare... Alt titta förbi valfri hifi affär och försök låna en lite snabbt.. Mätningen ska väl mätas som allt annat från 1 meters håll Men tror som sagt att det är ganska kört om du inte har en laglig insats med..

Ingen har klagat på mig (åsen och kinnekulle), kör med akrapovic utan db-killern. Brukar ha den med för att vara på den säkra sidan ifall de gnäller...

Okay, det låter som om det beror på bana och vem som jobbar där.
Så det är alltså skinnställ som gäller ifall man nu klarar ljudkraven.

hur är det med sliders på fotpinnarna, krav?

Inget annat att tänka på? Har hört något om uppsamlingskärl för olja, vad det nu kan vara för nåt...

Nickeluring skrev:
2306233 Okay, det låter som om det beror på bana och vem som jobbar där.

Inget annat att tänka på? Har hört något om uppsamlingskärl för olja, vad det nu kan vara för nåt...

Nope...av med backspeglar, de är bara i vägen :tummenupp

Nickeluring skrev:
2306233 Okay, det låter som om det beror på bana och vem som jobbar där.

du ska ha luftningsslangar från förgasarn som ska sluta i en behållare av något slag, fungerar med en vanlig plastflaska som du har borrat hål i.

-Rosen- skrev:
2306540 du ska ha luftningsslangar från förgasarn som ska sluta i en behållare av något slag, fungerar med en vanlig plastflaska som du har borrat hål i.

hmmmm har aldrig varit ett måste när jag kört banan :va

Rasorblade skrev:
2306543 hmmmm har aldrig varit ett måste när jag kört banan :va
nu har jag ju aldrig kört bana själv så jag har inte så mycket kött på benen, men som jag har förstått det så vill de flesta banor att man har detta pga risken för utspilld olja/soppa i annat fall. när jag köpte min hoj så satt det på en tom flaska motorolja på ramen dit slangarna från förgasarn gick

http://www.ktminfo.com/ktm.asp?p=11&s=1&h=2&o=3&t=9&pg=7

-Rosen- skrev:
2306595 nu har jag ju aldrig kört bana själv så jag har inte så mycket kött på benen, men som jag har förstått det så vill de flesta banor att man har detta pga risken för utspilld olja/soppa i annat fall. när jag köpte min hoj så satt det på en tom flaska motorolja på ramen dit slangarna från förgasarn gick

ok! :tummenupp

-Rosen- skrev:
2306595 nu har jag ju aldrig kört bana själv så jag har inte så mycket kött på benen, men som jag har förstått det så vill de flesta banor att man har detta pga risken för utspilld olja/soppa i annat fall. när jag köpte min hoj så satt det på en tom flaska motorolja på ramen dit slangarna från förgasarn gick

Varför svara på en fråga när man inte har en aning? :va

Det har aldrig varit ett krav på uppsamlingskärl på någon bankörning jag varit på iaf...

Suomalainen skrev:
2310094 Varför svara på en fråga när man inte har en aning? :va

Det har aldrig varit ett krav på uppsamlingskärl på någon bankörning jag varit på iaf...

När man kör på roadracingbana brukar man inte behöva uppsamlingskärl eller kraschpuckar men när vi kör på de lokala (om man nu kan kalla Skellefteå för lokal...) gokartbanorna brukar det vara obligatoriskt med både uppsamlingskärl och kraschpuckar. De brukar vara rädda för skador i asfalten och vill inte ha några vätskespill på banan.

Men som sagt, kolla med arrangören på de banåkningar du ska till så får du veta säkert. Kraschpuckar är ju ingen dum idé även om de inte är ett måste för banåkningen eftersom de besparar din hoj och din plånbok att lida alltför stora skador om du skulle syna asfalten lite närmare. Ett tips är att även tillverka en egen "kraschpuck" av armerad slang och en slangklämma eftersom den lätt tar skada om du går omkull och de brukar vara ganska dyra.

DR-Zätare skrev:
2310826 När man kör på roadracingbana brukar man inte behöva uppsamlingskärl eller kraschpuckar men när vi kör på de lokala (om man nu kan kalla Skellefteå för lokal...) gokartbanorna brukar det vara obligatoriskt med både uppsamlingskärl och kraschpuckar. De brukar vara rädda för skador i asfalten och vill inte ha några vätskespill på banan.

Men som sagt, kolla med arrangören på de banåkningar du ska till så får du veta säkert. Kraschpuckar är ju ingen dum idé även om de inte är ett måste för banåkningen eftersom de besparar din hoj och din plånbok att lida alltför stora skador om du skulle syna asfalten lite närmare. Ett tips är att även tillverka en egen "kraschpuck" av armerad slang och en slangklämma eftersom den lätt tar skada om du går omkull och de brukar vara ganska dyra.

Precis, kanske skulle lagt till att jag pratade endast om rr-banor.

Kan också rekomendera puckar, har testat KTM:s i praktiken på åsen... Enda som blev skrapat (förutom puckar) var styret (lowsider i ejes)! :tummenupp

Suomalainen skrev:

jag har eg ingen aning eftersom jag aldrig har varit på en banåkning själv, men de som jag köpte hojen av sa att burkarna satt där eftersom det var ett krav på banan, så fööörlåt mig!

DR-Zätare skrev:
2310826 Ett tips är att även tillverka en egen "kraschpuck" av armerad slang och en slangklämma eftersom den lätt tar skada om du går omkull och de brukar vara ganska dyra.

Menar du till sliponsen då? Finns det någon slang som är hyffsat värmebeständig i så fall?

Suomalainen skrev:
2310945 Kan också rekomendera puckar, har testat KTM:s i praktiken på åsen... Enda som blev skrapat (förutom puckar) var styret (lowsider i ejes)! :tummenupp

Ja, jag ska kolla vad som finns till Duken. Den har ju dyrare plast oxå, så det är väl desto större anledning att skydda grejorna.

Suomalainen skrev:

Tänk till!!! om det nu inte är ett krav där NI är och kör så kan det väl inte vara helt fel att man har det ändå?? både för ens egen skull och andras, vill du hamna i en vatten eller olje eller bränsle pöl när du slidar in i en kurva tex?? ...Det vill helst inte jag iaf
//Mvh
Mangan

Last edited:
MANGAN skrev:
2311006 Tänk till!!! om det nu inte är ett krav där NI är och kör så kan det väl inte vara helt fel att man har det ändå?? både för ens egen skull och andras, vill du hamna i en vatten eller olje eller bränsle pöl när du slidar in i en kurva tex?? ...Det vill helst inte jag iaf
//Mvh
Mangan

Naturligtvis är det bra med uppsamlingskärl, det sa jag inget om. Men det har inte varit något krav på det, har kört kinnekulle och åsen med många olika arrangörer.

chukabowa skrev:
2311015 har varit så på alla bankörningar jag varit på. :va

Vilka banor/arrangörer har det varit då? Kan vara bra att veta så man inte står där sen och inte får köra... :brinnerup

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT