Köra bana med slipon?

Nickeluring skrev:
2310983 Menar du till sliponsen då? Finns det någon slang som är hyffsat värmebeständig i så fall?

Ja, det var till ljuddämparen jag menade. Jag kanske borde ha sagt det också...

Jag har använt bränsleslang som jag köpt på en välsorterad bensinstation, om jag inte är helt felinformerad så måste slangar som kallas för bränsleslangar vara värmebeständiga.

Värt att notera kan också vara att jag har varit med om att det är obligatoriskt med bark busters eller liknande handtagsskydd för att köra på bana. Det räcker alltså inte med crosskydd utan det måste vara sådana som är fästa vid styret innanför reglagen samt i styränden. Jag vet inte riktigt varför man måste ha sådana faktiskt eftersom de oftast fästs med skruvar i styrändarna som borde skrapa asfalten lika mycket som styränden i sig men det kanske är för att skydda händerna på något konstigt sätt? Man ser ju sällan RR-hojar med bark busters om man säger så...
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
2312628 Ja, det var till ljuddämparen jag menade. Jag kanske borde ha sagt det också...

Jag har använt bränsleslang som jag köpt på en välsorterad bensinstation, om jag inte är helt felinformerad så måste slangar som kallas för bränsleslangar vara värmebeständiga.

Värt att notera kan också vara att jag har varit med om att det är obligatoriskt med bark busters eller liknande handtagsskydd för att köra på bana. Det räcker alltså inte med crosskydd utan det måste vara sådana som är fästa vid styret innanför reglagen samt i styränden. Jag vet inte riktigt varför man måste ha sådana faktiskt eftersom de oftast fästs med skruvar i styrändarna som borde skrapa asfalten lika mycket som styränden i sig men det kanske är för att skydda händerna på något konstigt sätt? Man ser ju sällan RR-hojar med bark busters om man säger så...


Jag ska ta o fixa slangar, bra att ha om man skulle dra omkull på gata oxå.

Handguards har jag redan. :)
Skruvarna är insjunkna och kommer inte att skrapa asfalten, men framför allt så kommer jag att ha hela händer och reglage om olyckan är framme.
 

Bifogat

  • handguards Duke.jpg
    handguards Duke.jpg
    9.2 KB · Visningar: 175
Suomalainen skrev:
2312575

Vilka banor/arrangörer har det varit då? Kan vara bra att veta så man inte står där sen och inte får köra... :brinnerup
i princip alla go-cart banor har det som krav. e väll bara när man kör med sporthojar på dom stora banorna som det inte är ett krav tex kurv och broms kurser osv.

Nickeluring skrev:
2313325 Jag ska ta o fixa slangar, bra att ha om man skulle dra omkull på gata oxå.

Handguards har jag redan. :)
Skruvarna är insjunkna och kommer inte att skrapa asfalten, men framför allt så kommer jag att ha hela händer och reglage om olyckan är framme.
slangar har du väll redan. bara o stoppa ner dom i en burk. o fixa luftning i burken oxå.
 

Bifogat

  • kärl.JPG
    kärl.JPG
    65.4 KB · Visningar: 84
chukabowa skrev:
2313430 slangar har du väll redan. bara o stoppa ner dom i en burk. o fixa luftning i burken oxå.

Jag tänkte snarare på slangar runt piporna för att skydda dem, men det blir mest för skydd på gata då det verkar som om man bör sätta dit originalpiporna till bankörningar.
Men det var bra att se din lösning på förgasarslangarna. :tummenupp
Vad är det för flaska? Drickyoghurt?
 
Nickeluring skrev:
2313676 Jag tänkte snarare på slangar runt piporna för att skydda dem, men det blir mest för skydd på gata då det verkar som om man bör sätta dit originalpiporna till bankörningar.
Men det var bra att se din lösning på förgasarslangarna. :tummenupp
Vad är det för flaska? Drickyoghurt?
ja. den modellen med en liten ko på. vet ej hur många slangar du har på din förgasare (antar att det är original), jagf hade tm-40 på min.

o slang till ljuddämparen är lätt fixar. leta fram lagom stor slangklämma. sen köper du bensinslang på micro. klart. du får givet vis kolla så klämman passar i slangen.
 
chukabowa skrev:
2313430 i princip alla go-cart banor har det som krav. e väll bara när man kör med sporthojar på dom stora banorna som det inte är ett krav tex kurv och broms kurser osv.

Trodde du menade att du kört på rr-banor där de krävde uppsamling...

Har själv bara kört på "stora banor", vi har ingen gokartbana som släpper in hojar (vad jag vet), i västerås tror jag de var rädda om asfalten tex. Lite synd, för det hade varit kul och testa nåt som är lite knixigare än rr-banor.
 
Suomalainen skrev:
2313781 Trodde du menade att du kört på rr-banor där de krävde uppsamling...

Har själv bara kört på "stora banor", vi har ingen gokartbana som släpper in hojar (vad jag vet), i västerås tror jag de var rädda om asfalten tex. Lite synd, för det hade varit kul och testa nåt som är lite knixigare än rr-banor.
Lite off-topic men det är åkning på Enköpings gokartbana den 20 augusti.
 
chukabowa skrev:
2313720 ja. den modellen med en liten ko på. vet ej hur många slangar du har på din förgasare (antar att det är original), jagf hade tm-40 på min.

o slang till ljuddämparen är lätt fixar. leta fram lagom stor slangklämma. sen köper du bensinslang på micro. klart. du får givet vis kolla så klämman passar i slangen.

Jag har samma fugge som du, så det är väl 3 slangar som ska ner i flaskan tror jag.
Ska kolla på Micro.

supermoppe skrev:
2313816 Lite off-topic men det är åkning på Enköpings gokartbana den 20 augusti.

Inte alls O-T, bra tips till mig.
 
Nickeluring skrev:
2313852 Jag har samma fugge som du, så det är väl 3 slangar som ska ner i flaskan tror jag.
Ska kolla på Micro.



Inte alls O-T, bra tips till mig.
tror jag drog ner en slang från kylaren oxå. glöm inte o ha en slang upp igen som luftning.. annars fins det risk för att hojen inte startar.
 
chukabowa skrev:
2314167 tror jag drog ner en slang från kylaren oxå. glöm inte o ha en slang upp igen som luftning.. annars fins det risk för att hojen inte startar.
jupp det sitter en slang där med som du bör ha dragit ner dit.
 
chukabowa skrev:
2314167 tror jag drog ner en slang från kylaren oxå. glöm inte o ha en slang upp igen som luftning.. annars fins det risk för att hojen inte startar.

Då kanske det är lika bra att dra oljeslangen som går till luftburken till flaskan med, så får man alla vätskorna på samma ställe. Om jag sparar en skvätt av yoghurten oxå så blir det en riktig cocktail. :)
 
Nickeluring skrev:
2314281 Då kanske det är lika bra att dra oljeslangen som går till luftburken till flaskan med, så får man alla vätskorna på samma ställe. Om jag sparar en skvätt av yoghurten oxå så blir det en riktig cocktail. :)
hehe.. tror du får ha en flaska till då.. locket är inte hur stort som helst. vevhusventilationen är rätt grov.
 
chukabowa skrev:
2314353 hehe.. tror du får ha en flaska till då.. locket är inte hur stort som helst. vevhusventilationen är rätt grov.

Vevhusventilationen drog jag in i en separat flaska som jag hade i luftburken på min 660, funkade hur bra som helst.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top