Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Hur funkar det om man blir påkörd på bana och ingen försäkring gäller? Man får själv försöka argumentera för att förövaren ska stå för kalaset eller? Kanske göra en civil stämning för att få ersättning? Eller vad kan man göra? Det kanske finns någon inofficiell koncensus att var och en betalar skadorna på sin egen hoj vid bankörning?


Pratar vi licenskörning så finns en officiell koncensus att var och en står för sina egna skador, tom :tummenupp.

På gatåkningar är ju allt lite grådassigt. :(
 
Hur vågar du ta ut hojen överhuvudtaget?
Du kan ju skrota på en grusfläck eller liknande,har ju inget som täcker det heller.

Nä,skaffa viken hoj du vill men använd den till det du vill med,törs du inte använda den är det fel hoj.



Henrik
 
Sälj Duccen och köp en hoj du har råd betala kontant är mitt bästa råd.
Gå SMC kurser. Jag har kört bana med 4 arrangörer och SMC gav på min nivå, långsam i lugna gruppen mest.
Kör på däck som förvarnar innan de släpper. Jag kör på Pirelli Diablo Rosso Corsa för att de förvarnar enligt ett test.
Ha "A Twist of the wrist" (sök på Google) av Keith Code liggande på toa för läsning varje dag. Har i varje fall för mig som fick A efter kört upp för B gett en hel del.
Skaffa banbeskrivning, själv har jag hittat http://rejsa.nu/bana_lista.asp
de är visserligen för bilar men har ändå gjort att jag har någon pejl på vad som väntar.
Och har inte Ducceklubben banbeskrivningar för MC? Någon som har länk?
Läs på banbeskrivning innan bankursen.
Kolla hur andra kör på banan du ska till, sök på Google efter t.ex.
Suzuki Gälleråsen Youtube
så hittar du länkar.
 
Last edited:
Har drygt 95 000 på mitt lån men betalar av det väldigt snabbt (tog lånet på 2 år så ni kan räkna ut vad det kostar i månaden, mkt).

Passade på att ta lån nu när jag har jobb och bor hemma hos mina föräldrar, för sedan har man inte råd att leka... så jag betalar av den så snabbt som möjligt.

Hur jag vågar köra på trafikförsäkring är för att vi har villa och jag lämnar den i garaget, kommer aldrig bli stulen. På gata kör jag med marginaler, men med det tempot som man ibland kör så vore det säkrare att köra på bana helt klart. Med helförsäkring hade min månadskostnad hamnat på 7000-8000 kr, och då kan jag inte ställa av den eller göra ägarbytet då lånet är bundet, och ska man göra ägarbyte måste ägaren ta över lånet.

Har förresten skaffat en Gixxer 1000 K4 som banhoj, så får väl fixa det som behöver fixas på den och sen ut och köra.

Har alltid velat ha en 1098 så det får bli som det blir nu för tillfället, om något/några år lär jag ta ut den på x antal bandagar med ducceklubben eller något.

Och för ni som undrar så är det värt det, faktiskt. Just nu är det värt det. Jag undra bara hur alla andra gör, en teori är att alla andra har mer pengar haha, att man vågar riskera en klotning.
 
Last edited:
för sedan har man inte råd att leka...

Kan nog bli många livshistorier i en tråd som denna ;)

Ok men hur blir det om du gör en "helt ärlig mot dig själv"-riskkalkyl? Vad händer om:

  • Den blir stulen (helt säker kan man aldrig vara)
  • Garaget brinner ner (står trots allt en Ducce i det, vad säger villkoren för hemförsäkringen vid brand?)
  • Du tappar hojen eller ramlar "lite lätt" med bucklig tank, repade kåpor, skrotad blinklykta och kopplingshandtag som följd
  • Du kraschar, ramen blir sne + massa annat

Det ekonomiska är i regel det som styr när man ska tänka över riskerna. Har du inte råd att laga blir den stående men värdeminskningen fortsätter förmodligen i ungefär samma takt, du får dock inte ut något av det (nöjet) just då. Sen spelar det oftast in gällande hur länge man ska ha hojen.

Är det värt det, glöm inte bort räntan och klarar du av det ekonomiska om något av ovan inträffar så visst men annars kanske man ska ta sig en funderare.
 
Last edited:
Och för ni som undrar så är det värt det, faktiskt. Just nu är det värt det. Jag undra bara hur alla andra gör, en teori är att alla andra har mer pengar haha, att man vågar riskera en klotning.
Själv kör jag med betald hoj som jag har råd att ersätta om jag skrotar. Så du har gjort helt rätt som köpt en banhoj. :tummenupp
 
Nu kör ju jag nåt helt annat än en fin 1098 men oavsett vilket, man vill ju inte klota ens ögonsten varken på gata eller bana. Å-andra-sidan tror jag inte att man skall tänka så heller, för då kommer man aldrig våga köra hojen aktivt - ej heller där den mest kommer till sin rätt, dvs på bana. Du har en drömhoj H4 och det vore väl synd om den inte fick komma till sin rätt? Om jag hade varit du, hade jag skaffat krashkåpor och krashpuckar för att sedan låta hojen sträcka ut på bana, för det är där du kommer att kunna njuta fullt ut av den och det under säkrare omständigheter än på gata. Bankörning är rena drömmen - det var iallafall så jag kände första gången jag körde bana och för övrigt är det ju bara du som bestämmer hur långt du vill låta hornen sticka ut. Å andra sidan har du ju redan en banhoj, så då är det ju bara att plocka ut den i så fall =) Nåväl, det är bara mina två cent=)
 
Kör i en lugn grupp och testa hur det är.

Köp banhoj för 20-25kkr. Sen är det bara att ge järnet, nästan.

Passa på att köra fort innan du blir pappa. Sen kör man som en förståndig gubbe:tummenupp
 
Har drygt 95 000 på mitt lån men betalar av det väldigt snabbt (tog lånet på 2 år så ni kan räkna ut vad det kostar i månaden, mkt).

Passade på att ta lån nu när jag har jobb och bor hemma hos mina föräldrar, för sedan har man inte råd att leka... så jag betalar av den så snabbt som möjligt.

Hur jag vågar köra på trafikförsäkring är för att vi har villa och jag lämnar den i garaget, kommer aldrig bli stulen. På gata kör jag med marginaler, men med det tempot som man ibland kör så vore det säkrare att köra på bana helt klart. Med helförsäkring hade min månadskostnad hamnat på 7000-8000 kr, och då kan jag inte ställa av den eller göra ägarbytet då lånet är bundet, och ska man göra ägarbyte måste ägaren ta över lånet.

Har förresten skaffat en Gixxer 1000 K4 som banhoj, så får väl fixa det som behöver fixas på den och sen ut och köra.

Har alltid velat ha en 1098 så det får bli som det blir nu för tillfället, om något/några år lär jag ta ut den på x antal bandagar med ducceklubben eller något.

Och för ni som undrar så är det värt det, faktiskt. Just nu är det värt det. Jag undra bara hur alla andra gör, en teori är att alla andra har mer pengar haha, att man vågar riskera en klotning.

" Kommer aldrig att bli stulen, jag kör med marginaler "
Ursäkta men hur tänker du egentligen :va ? Tror du på fullt allvar det spelar nån roll att du bor i villa? Min hoj som var helt ny blev stulen efter 7 veckor, stod i låst garage med dubbla lås på dessutom, enda spåret efter hojen var reg skylten. Sen kan du köra med världens största marginaler, men vill älgen Hälge ut på vägen, en bilist missar döda vinkeln, det ligger oljespill på vägen, eller rullgrus i en kurva så betyder inte det dina så kallade marginaler förhindrar en olycka. Man vet ALDRIG när olyckan kan vara framme. Köper du en så pass dyr hoj utan helförsäkring så börjar jag undra hur du tänker :gnissla

Vi säger din hoj vippar, nån repar den, backar på den, vad som helst så har du inte nåt som täcker det! Jag betalar hellre en hög självrisk och försäkring än att behöva se att nåt av detta händer. Dessutom så är detta snack med att försäkringen är så dyr lite väl mycket prat......

Kollat insplanet? Vilket bolag har du? Oavsett ålder brukar det alltid finns några bolag som har så man kan ställa på och av, själv har ja alltid haft folksam:

Innan jag valde folksam kanske de ska påpekas att flera bolag bara tog min hoj på helår & då fick ja varken ställa av eller på hojen, och dom skulle ha mellan 50-80 000kr/år.

Jag hade 28 000kr helår, höjde självrisken till det dubbla ( 12000kr ) för att få ner premien, hade då efter ja höjt självrisken: 19980kr/år helförsäkrad & då ska du tänka på att det är inte den verkliga kostnaden! Jag ställer på och av så med andra ord betalar jag endast de dagar jag kör plus 50kr för påställning. Brukar kosta mig runt 80kr per dag jag kör, tycker det är helt ok!

Mitt tips till dig är Tänk om, tänk RÄTT!
 
Last edited:
Här var det moraltanter både högt och lågt.
Senaste gången jag åkte bana körde sju cyklar av vill jag minnas.
Det var STOR skillnad på de som hade puckar och de som inte hade.

Bra investering verkar det som.
 
Man inser sanningen:
Att köra bana är att köra motorcykel på riktigt. Det är det en sporthoj är till för (antar att du har en sådan eftersom du hänger på "sporthoj").
Om man vurpar, so be it, spara upp tills du har råd och kör igen!
 
Se pengarna investerade i hojjen som borta, då blir det lättare ;)

Kraschpuckar är bra...

Helförsäkring är bra...
 
Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

- Kör den och har fördjävla roligt.

(skulle dock hellre ha en 1098)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top