Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Verkligen, låna till en svindyr hoj, inte ha råd att försäkra den fullt och sedan noja för att köra den på grund av det.

Snacka om dagens i-landsproblem.

Helförsäkra och kör SMC = Problemet löst.

Killen i fråga kör ju hojen, inte det de handlar om. Att köra sin hoj på bana är en helt annan sak, har hur många som helst i min krets som inte vågar köra sina hojar på bana på grund av risken att klota. Inget ovanligt - det är väl inte alla som kör sina hojar på bana.
 
...just kurser med SMC är ju en bra idé ändå, aldrig fel att göra någorlunda rätt från början, och ta med sig det vidare i åkandet, risken för onödiga klotningar lär minska drastiskt efter ett par sporthojskurser.

Märk väl...se det som en kurs, inte en chans att bomba helvete försäkrat...för då lär man sig inget ändå, och riskerar att ställa till det (en hoj på verkstaden dödar lätt en hojsommar...).
Och till sist - klart som fan sporthojar skall köras på bana, det är ju där de fungerar bäst (garvar varje gång man ser "aldrig bankörd" i annonser :hihi ).

Do it.

Var tvungen att kommentera med......

Man kanske inte är banåkartypen men innan man testat så Vet man inte!

Jag var en gatåkare innan jag testade,nu kör jag bara bana.........en ny värld öppnade sig för mig då! :)

Och,jepp,trots försäkring så är 6mån på verkstad inget kul.........kunde använt den tiden bättre........

Henrik
 
Märk väl...se det som en kurs, inte en chans att bomba helvete försäkrat...för då lär man sig inget ändå, och riskerar att ställa till det (en hoj på verkstaden dödar lätt en hojsommar...).
Och till sist - klart som fan sporthojar skall köras på bana, det är ju där de fungerar bäst (garvar varje gång man ser "aldrig bankörd" i annonser :hihi ).

Do it.

Hojar ska köras på bana men man skall inte köra dem till deras fulla kapacitet ens där? Man lär sig inget om man bombar 100%? Varför köra bana överhuvudtaget i så fall, det du beskriver är ju gatåkning:confused:
 
Hojar ska köras på bana men man skall inte köra dem till deras fulla kapacitet ens där? Man lär sig inget om man bombar 100%? Varför köra bana överhuvudtaget i så fall, det du beskriver är ju gatåkning:confused:

Du har aldrig gått en kurs va?

Uttrycket lära sig gå innan man springer...? :crash
 
...och du har missat hela grejen med att ligga runt 70% av ditt maxtempo (just för att ha tid över med övningarna)?

Nej, som jag sa ligger jag där när jag kör gata. Vid bankörning lär jag mig mer om jag ligger 90-100%. Fast vissa högfärdiga/inskränkta människor tror att en sanning gäller för allihop.
 
Nej, som jag sa ligger jag där när jag kör gata. Vid bankörning lär jag mig mer om jag ligger 90-100%. Fast vissa högfärdiga/inskränkta människor tror att en sanning gäller för allihop.

Sorry, men det är rätt tydligt, när folk börjar ligga nära sitt maxtempo så kryper felen fram, man hinner inte göra rätt saker (eftersom få av oss kan allt från födseln krävs mängdträning).

Hela syftet med att gå ned i tempo är att ge sig själv tid att nöta...gör man rätt kommer tempot av sig självt.

Att åka ut på en SMC-kurs och ligga på 100% är helt meningslöst, man kommer inte lära sig mycket alls, och risken att ställa till det är stor, det är en kurs, inte en möjlighet att bomba helvete försäkrat.

Skall man åka max, åk en bandag istället.
 
Sorry, men det är rätt tydligt, när folk börjar ligga nära sitt maxtempo så kryper felen fram, man hinner inte göra rätt saker (eftersom få av oss kan allt från födseln krävs mängdträning).

Hela syftet med att gå ned i tempo är att ge sig själv tid att nöta...gör man rätt kommer tempot av sig självt.

Att åka ut på en SMC-kurs och ligga på 100% är helt meningslöst, man kommer inte lära sig mycket alls, och risken att ställa till det är stor, det är en kurs, inte en möjlighet att bomba helvete försäkrat.

Skall man åka max, åk en bandag istället.

1. Folksam (mitt FB) försäkrar inte smc-kurser
2. Fin teori i övrigt, synd dock att den inte stämmer på alla.

Meningen med att man ska ligga på 70% är inte pga av farten utan för att de flesta är avslappnade då och kan koncentrera sig till 100% på sin körning. Över 70% kommer panikreaktiner in, man börjar fixera blicken, kramar styret, etc etc. Det jag inte förstår är siffran 70%. Varför måste ALLAs gräns ligga där? Korkat. Till exempel TS gräns borde ligga på 50%. Skulle jag köra bana med en oförsäkrad hoj värd halva min årslön skulle min nog ligga på 30%. Och tvärtom, alla blir inte rädda lika fort.

Så kom inte och tala om för mig vad jag har och inte har lärt mig, jag borde veta det bättre än dig... odrägliga människa.
 
1. Folksam (mitt FB) försäkrar inte smc-kurser

Var har du fått det från? Titta på Folksams hemsida så står det klart och tydligt att så inte är fallet.

Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Titta i vänsterspalten:

http://www.folksam.se/forsakringar/mcforsakring/tungmc/1.70824
 
Var har du fått det från? Titta på Folksams hemsida så står det klart och tydligt att så inte är fallet.

Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Titta i vänsterspalten:

http://www.folksam.se/forsakringar/mcforsakring/tungmc/1.70824

Oh nice... när jag frågade dem om försäkringen gällde på bana glömde jag säga att det var med smc. Hursomhelst, ännu en anledning att bomba 100% :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top