Köra bana i stockholm, stor eller liten

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Hur gör ni som bor i Stockholm och kör bana, stor eller liten (gokart)? Är enda alternativet att köra söderut för att köra storbanorna med licens eller finns det ett annat alternativ.

Jag vill helt enkelt bara köra bana lite då och då. Jag har ju SMC kurserna men det skulle va härligt att kunna rulla till nån bana när man blir gasglad och kunna köra av sig lite.

Finns det några banor i stockholms området som möjliggör detta? Som sagt, jag klarar mig med endast en gokartbana om så är fallet.

Tack på förhand :)

Huruvida Arlanda TT är en "storbana" eller inte har ju debatterats i oändligheter sedan förra hösten, men den är minst som en ganska mycket större gokart-bana åtminstone! SMC arrangerar en del kurser under säsongen.

Annars har du ju gokart-bana i Järfälla (söndagar tror jag de skulle köra på den här säsongen) eller åka upp till Uppsala.

Att bara åka och "droppa in" när du känner för det går ju inte nånstans i sthlmsområdet..

Det närmaste du kan komma är väl att ta licens och bränna iväg t ex till Linköping och köra kvällsträningarna där.

Last edited:
Håll utkik i säljtråden, då det brukar säljas platser där till typ Actionpics bandagar mm..

Dom flesta arrangerade bankörningar brukar ta slut hyffsat snabbt under vintern, när dom släpps.

Gör som jag gjorde förra sommarn, åk till Gotland. :tummenupp
Åkte ner Söndag, körde Måndag och åkte hem Tisdag.

Gotland ring har allmänhetskörning hur många dagar som helst under sommarn. Dock är det inga flaggvakter eller sjukvårdare på plats.
Men det vart en jäkla massa körning.

Jag har för mig att man har kunnat boka körning på t.ex. nån gokartbana utan arrangörer, licenser m.m.

Nån som känner till något liknande?

Huruvida Arlanda TT är en "storbana" eller inte har ju debatterats i oändligheter sedan förra hösten, men den är minst som en ganska mycket större gokart-bana åtminstone! SMC arrangerar en del kurser under säsongen.

Annars har du ju gokart-bana i Järfälla (söndagar tror jag de skulle köra på den här säsongen) eller åka upp till Uppsala.

SMC kurser blir det nog en del av ändå men det skulle vara kul att kunna köra lite bara för skojs skull på nån bana med.

Håll utkik i säljtråden, då det brukar säljas platser där till typ Actionpics bandagar mm..

Dom flesta arrangerade bankörningar brukar ta slut hyffsat snabbt under vintern, när dom släpps.

Gör som jag gjorde förra sommarn, åk till Gotland. :tummenupp
Åkte ner Söndag, körde Måndag och åkte hem Tisdag.

Gotland ring har allmänhetskörning hur många dagar som helst under sommarn. Dock är det inga flaggvakter eller sjukvårdare på plats.
Men det vart en jäkla massa körning.

Låter jäkligt gött, blir nog gotland ifall man åker någonstans. Vad kostar det och vad behövs. Något utöver personlig utrustning och hoj?

Bulten är uppäten av kärlen, sen vill jag ha lite avåkningszoner med :rolleyes:

Last edited:
Tyvärr, miljön förstörs i stockholm.

Finns inga ställen i Stockholms öht som det går att köra på,
det enda stället som har aktivitet är Södertälje Gokartbana
som det är nån typ bankörning på vissa dagar.

Kommer aldrig att byggas några banor i Stockholms omedelbara
närhet eftersom miljön kommer att förstöras nåt fruktansvärt
om det skulle vara en motorsportbana här.

Dessutom skulle bullret från banan förstöra livskvaliteten för
de som bor ett par mil från banan, dom skulle inte kunna sova
på nätterna eller vistas utomhus på dagarna.

Se bara på dom som köper hus nära Arlanda och sen klagar på
att det bullrar...

Eller den ENDA person som klagade på att vi körde stunt&street-
kvällarna på barkarby flygfält och fick Järfälla Kommun att begränsa
våran tid genom att ta bort en timme, bara till 20.00? efter det...

Eller samma kommun som byggde bostäder nära flygfältet och sedan
stängde flygfältet med hänvisning till att det bullrade för mycket för
de som bodde i de nybyggda lägenheterna...

Motorer hör inte hemma i Stockholm, punkt slut....

Det är nog bara vänta på banan som ska byggas i Enköping, Viking Motorpark eller nåt heter den. Arlanda TT kostar 1800:- för en heldag, skulle vara kul att testa, får se om det blir nåt billigare alternativ där snart.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...