Köra bakhjul!

Husa 650!!!! Jag har en 02a och den är busenkel att dra upp på bakhjulet. Hänger jag med magen över styret så reser den sig ändå när man klipper till på gasen på 2ans växel.
Därmed inte sagt att jag kan "köra" på bakhjulet med den. Men jag jobbar på det. Ska bara "våga" lite mer. :gnissla

Nu är det ju inte bara effekt som gör det. Jag åkte mycket bättre på min gamla 929 än vad jag gör på min GSXR 1000 med ca: 50hk till.

Nu var det väldigt länge sen jag körde olika motarder men jag har för mig att en gammal 640 har vacuumförgasare och är betydligt snällare på balanspunkten än till exempel 660 och förmodligen Husa 650.
 
Funder på att köpa min en lite billigare supermotard, som
man inte behöver va så rädd för om de går åt skogen.
Frågan är vilken skulle ni rekomendera mig att köpa en som
är lätt att lära sig på?

/Johan
Av dom hojar jag har provat så är en gammal XR500/600 dom lättaste att åka bakhjul med. Snäll motorkaraktär, kort sving, bra ballans och trumbroms som tar lagom bra.
 
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?
 
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?

Bara prova dig fram, du har åtminstone en varvräknare :brinnerup
 
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?

Jag brukar ge fult max varv!!!!
Men de e klart har en aning slöare höj:banana
 
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?

handlar enbart om timing och att du får med dig kroppsvikten bakåt när du skickar på med kopplingen. Testa att rycka till i styret när du gör det och lägg din vikt bakåt. Nybörjarfelet är ju som skrivits säkert hundra gånger i tråden att nybörjare lutar sig framåt och motverkar framhjulslyft istället för bakåt och hjälpa det upp med ett ryck. du kan ta hjälp av framfjädern med för att få lite extra hjälp i början av lyftet.
 
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?

testa köra på 1an gasa "normalt" när du når 30-50 km/h duttar du till på kopplingen och ger lite mera gas, sen är det bara testa med mer o mer gas hela tiden tills du hittar fin balans.
 
Hojen reser sig inte snabbare oavsett var du håller din högerfot. :glömdet

Nu har du lyckats missförstå det hela totalt, om jag drar upp den på gasen så får jag vara bered och parera hastigheten med bakbromsen så jag inte drar ut varven:tummenupp

Nej, ligger du på bromsen och kör långt så kommer du att överhetta den till slut, vilket kommer göra ont i :arsele om du går över för att bromsen inte tar nåt :näsblod

Håll dig vid balanspunkten och helst dutta till bromsen när du ligger för högt bara för att köra med samma hastighet länge :)

Ja precis det jag menade med mitt inlägg......:D
 
Last edited:
Nu är det ju inte bara effekt som gör det. Jag åkte mycket bättre på min gamla 929 än vad jag gör på min GSXR 1000 med ca: 50hk till.

Nu var det väldigt länge sen jag körde olika motarder men jag har för mig att en gammal 640 har vacuumförgasare och är betydligt snällare på balanspunkten än till exempel 660 och förmodligen Husa 650.
Hade en 929:a med cross-styre, så fruktansvärt fin att slanga med:yoparty. bytte till en gixxer 1000 med mer effekt o fatbarstyre, inte alls lika rolig:huvet däremot tycker jag att 660 är supernajs på slangen:Bugar
 
Eller så läser du det igen så kommer du nog på rätt spår igen ska du se ;)

Állt började med att jag förklarade att man skulle använda kopplingen för att snabbt få upp hojen utan att öka farten och du har blandat in bakbromsen.

Du är nu på min ignorelista pga din brist på vettig komunikation. Och det är en stark merit att hamna på min ignorelista för ni är bara tre.
 
Állt började med att jag förklarade att man skulle använda kopplingen för att snabbt få upp hojen utan att öka farten och du har blandat in bakbromsen.

Du är nu på min ignorelista pga din brist på vettig komunikation. Och det är en stark merit att hamna på min ignorelista för ni är bara tre.

Tackar så ödmjukast och sover gott ikv!
 
Jag blir lite förvirrad av den dära filmen.
Ska man gas upp till ett visst varvtal och sen släppa kopplingen?
Eller ska man släppa kopplingen samtidigt som gasar? alltså gas + koppling i samma rörelse?
 
Jag blir lite förvirrad av den dära filmen.
Ska man gas upp till ett visst varvtal och sen släppa kopplingen?
Eller ska man släppa kopplingen samtidigt som gasar? alltså gas + koppling i samma rörelse?

Du ger gas samtidigt som du duttar på kopplingen... rätt svårt att beskriva skriftligt. Ut o testa så förstår du själv :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top