Köra bakhjul!

Håller med Rigge. Kan wheela låångt med hojen men men trampel-pesykelN kommer ja 2 tramptag innan ja sitter på röven, helt annorlunda :gnissla
 
Jag tror jag lärde mig mycket av känslan att åka bakhjul genom att jag allitid cyklade på bakhjulet före jag fick motor på mina tvåhjulingar.

Sen tycker jag ju idag att det är svårare åka bakhjul med trampcykel trots att jag som 12-åring säkert kunde cykla 1km på bakhjulet. Numera slutar jag oftast på rygg i diket efter en handfull meter om jag försöker.

I vilket fall som helst så tror jag det ena ger träning för det andra även om man inte kan det ena bara för att man lärt sig det andra.
 
Fiddy är annars bra för att träna bakbroms samt koppling/gas.

Fast dom flesta här pow powar sig igenom alla växlar så det e nog ingen som förstår iaf :rolleyes:
 
Two stroke man;5232221]Jag tror jag lärde mig mycket av känslan att åka bakhjul genom att jag allitid cyklade på bakhjulet före jag fick motor på mina tvåhjulingar.

Sen tycker jag ju idag att det är svårare åka bakhjul med trampcykel trots att jag som 12-åring säkert kunde cykla 1km på bakhjulet. Numera slutar jag oftast på rygg i diket efter en handfull meter om jag försöker.

I vilket fall som helst så tror jag det ena ger träning för det andra även om man inte kan det ena bara för att man lärt sig det andra.[/QUOTE]


Det tror jag med!!!De fysiska principerna är likartade.Fast med mera kraft på mc,n förstås!Tramporna är gasen.Kroppsuppfattningen balansen har man användning på både ok.Bakbromsen på styret är mc´´ns fotbroms att få ned hojjen.Nu när jag börjat leka med cykeln har jag även fått bättre balans på motorcykeln (tänker speciellt på krypkörning)Tänker! Bäst att börja där det ger minst skada sedan får man ta ett steg i taget och testa på mc´n. Sedan att man vågar testa utan att bli skraj.Balls med andra ord,kanske behövs det även på en enkel trampcykel. hi hi...Rock on
 
Last edited:
Började testa lite smått igår detta med att köra bakhjul, men gick sisådär.
Testade att ligga i 2an runt 6-9000 varv och slå av o på gasen så att man liksom gunga upp den, fick upp den nån centimeter ialf.
Tänkte jag skulle testa 1sta växeln samma teknik som i 2ndra växeln, jovisst där flög framhjulet upp =0) blev väl 1-2 meters små powerwhelies. Vill dock lära mig i 2ndra växeln då folk säger att gasen är mindre känslig i den växeln. Ingen mer i Skåne som kan eller försöker lära sig som e sugen på att testa lite tillsammans kankse komma med lite tips osv?
 
Fiddy är annars bra för att träna bakbroms samt koppling/gas.

Fast dom flesta här pow powar sig igenom alla växlar så det e nog ingen som förstår iaf :rolleyes:

Personligen tycker ja att de va/e knepigare å hjula me fiddyn än me Husan... Storleken, eller avsaknad av storlek gör att de blir så rackarns nervöst... Men sen e ja ju inte superskillad på å uiiila heller samt att Husa lär väl va den lättaste hojen å göra de på :D...
 
Började testa lite smått igår detta med att köra bakhjul, men gick sisådär.
Testade att ligga i 2an runt 6-9000 varv och slå av o på gasen så att man liksom gunga upp den, fick upp den nån centimeter ialf.
Tänkte jag skulle testa 1sta växeln samma teknik som i 2ndra växeln, jovisst där flög framhjulet upp =0) blev väl 1-2 meters små powerwhelies. Vill dock lära mig i 2ndra växeln då folk säger att gasen är mindre känslig i den växeln. Ingen mer i Skåne som kan eller försöker lära sig som e sugen på att testa lite tillsammans kankse komma med lite tips osv?

Använd kopplingen, lärde mig på en r6a bör likna din i karaktär. Lägg i tvåan börja acca och vid ca 7k varv duttar du kopplingen. Luta dig bakåt också, nybörjarmisstaget är ju att luta sig framåt. Börja smått sen drar du in den lite mer varje gång så kommer de nog gå tillslut.
 
Håller på att lära mig att åka bakhjul med min ktm superduke,
men man är ju lite rätt att man skall dra över, skall man ligga lite på bromsen eller hur gör ni?

/Johan
 
Håller på att lära mig att åka bakhjul med min ktm superduke,
men man är ju lite rätt att man skall dra över, skall man ligga lite på bromsen eller hur gör ni?

/Johan

Täck bakbromsen med foten. Använder den inte men jag växlar aldrig kör endast på 1an eller 2an. Kör du på dessa växlar med din cykel eller t.ex. s3an jag har så räcker motorbromsen att ta ner den. Men som sagt täck alltid bakbromsen.
 
Det känns lite läskigt att luta sig bakåt men det kanske kommer med tiden...:D

De kommer garanterat me tiden! Personligen hade ja 2 problem när ja övade i början... Första va givetvis vinkeln, hade en mental spärr innan balansläget... Andra va att när ja väl kom upp i rätt höjd så kunde ja inte styra kursen... Ger man sej fan på de så kommer de me tiden...
 
Som de är nu så dra ja bara upp hojen, men vill
lära mig att koppla upp den på 2an så de inte behöver gå så fort i början.
Men skall man ge fullgas o koppla till eller räcker de med halv gas,
man vill ju inte dra över som sakt:rolleyes:
 
Fiddy är annars bra för att träna bakbroms samt koppling/gas.

Fast dom flesta här pow powar sig igenom alla växlar så det e nog ingen som förstår iaf :rolleyes:

Den största fördelen som jag ser det med en fiddy är att man
inte är rädd för att klota med den. Det kostar ingenting att fixa
den och ofta håller man relativt låg hastighet (mindre ajaj).

Utöver det så ligger balanspunkten mycket längre ner vinkelmässigt
eftersom man själv utgör en stor del av totalvikten på hojen samt
hamnar långt bak.

Fiddy är perfekt för att öva in känslan för balanspunkten.
Jag är själv ovan vid balanspunkten eftersom jag är ny på
bakhjulet så för min del blir det mycket övning på fiddy.
 
Som de är nu så dra ja bara upp hojen, men vill
lära mig att koppla upp den på 2an så de inte behöver gå så fort i början.
Men skall man ge fullgas o koppla till eller räcker de med halv gas,
man vill ju inte dra över som sakt:rolleyes:

Va tusan, gasa upp superduke:n utan att koppla. För det klarar den läääätt på 2:an. Klappa till gasen ytterst snabbt vid 5000rpm nånting och tvärsläpp och sen kliver du fullt på gasen igen och rycker lätt i styret så går den upp lätt på bakhjulet. Var beredd att tajma sen med lite mindre gas då den har kommit upp i lämplig höjd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top