Köra bakhjul!

vafan, vi skulle ha hållt oss borta ifrån ducatifolket.. dem sprider inte bara delar omkring sig utan även otur..
 
Häromdagen gjorde jag min första nedväxling på bakhjulet... Lite stolt är man..

Eller... kan alla det? Jag menar... jag körde bakhjul på 6an i ca 110km/h på en lång rak landsväg så kom jag ifatt en bil i en nerförsbacke och då växlade jag ner till femman och låg kvar bakom honom på bakhjulet och körde.

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 
Häromdagen gjorde jag min första nedväxling på bakhjulet... Lite stolt är man..

Eller... kan alla det? Jag menar... jag körde bakhjul på 6an i ca 110km/h på en lång rak landsväg så kom jag ifatt en bil i en nerförsbacke och då växlade jag ner till femman och låg kvar bakom honom på bakhjulet och körde.

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Själva nerväxlandet är enklare men att ta emot med gasen är en konst. Har gjort det några gånger men varför åker du bakom när du kan köra om? :D:arsele
 
Finns det några bra tips på hur man svänger på bakhjulet?

Nr 1. Det funkar inte att styra med styret :mattias
Nr 2. De vanligaste är att man lutar sig :1pajas

Nej men ärligt. Det är väll bara att öva. Enklast skulle jag säga är att köra på ett öppet område, rita upp två linjer som startar rakt och sedan svänger lätt. Och träna på att hålla sig innom dom. :tummenupp
Lycka till! :yoparty
 
Nr 1. Det funkar inte att styra med styret :mattias
Nr 2. De vanligaste är att man lutar sig :1pajas

Nej men ärligt. Det är väll bara att öva. Enklast skulle jag säga är att köra på ett öppet område, rita upp två linjer som startar rakt och sedan svänger lätt. Och träna på att hålla sig innom dom. :tummenupp
Lycka till! :yoparty

Hehe tack:D

Vet att man måste luta sig men det känns som att Jag hänger med hela kroppen utanför utan att den ändrar riktning.
Har Jag för dålig vinkel? Kanske blir enklare ju högra upp man har hojen?
 
Hehe tack:D

Vet att man måste luta sig men det känns som att Jag hänger med hela kroppen utanför utan att den ändrar riktning.
Har Jag för dålig vinkel? Kanske blir enklare ju högra upp man har hojen?

Jag skulle säga att du måste luta hojen och inte kroppen, men gissar att du fattat de :va :D

Men annars vet jag inte, testa experimentera som jag sa. Välj ut en sträcka väg/industiområde/öppen yta där du kan öva dig på att svänga på bakhjulet utan att hamna i diket. De e så jag gör, men jag har oxå lite problem med dedär :huvet Aja, lycka till, till oss båda :tummenupp
 
Hehe tack:D

Vet att man måste luta sig men det känns som att Jag hänger med hela kroppen utanför utan att den ändrar riktning.
Har Jag för dålig vinkel? Kanske blir enklare ju högra upp man har hojen?

Luta kroppen åt det håll du vill svänga åt
Sväng styret åt det håll du INTE vill svänga åt

Sen finns det lite andra saker man kan göra som att sätta mer press på ena pinnen, flänga med benen osv men dom översta är grundläggande.
 
Det blir lätt ryckigt när man ligger på balanspunkten. Slår i transmissionen osv när man försöker finlira med gasen. Hur kommer ni runt det? Är det bara att ligga på bakbromsen som gäller? Jag tycker bakbromsen är väldigt svår att få känsla med. Jag kör med crosskängor och skulle tro att det blir mycket lättare med mer ledade stövlar. Men ger ju sämre skydd...

\Masonit
 
Det blir lätt ryckigt när man ligger på balanspunkten. Slår i transmissionen osv när man försöker finlira med gasen. Hur kommer ni runt det? Är det bara att ligga på bakbromsen som gäller? Jag tycker bakbromsen är väldigt svår att få känsla med. Jag kör med crosskängor och skulle tro att det blir mycket lättare med mer ledade stövlar. Men ger ju sämre skydd...

\Masonit

Öva så kommer det. När du lär dig hur mcn beter sig på hjulet så blir det bara bättre och bättre. Luta dig lite bakåt samt justera med gasen tycker jag är bäst.....krama tanken då blir det prutt
 
Jobba finare med gasen..

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 
nåt bra tips på att hitta balanspunkten? som det är nu kommer jag till en viss höjd o då känns det som om jag är på väg att slå över(jag vet det är aplångt kvar. har kommit typ till halv elva eller nåt), bakfjädringen liksom verkligen gungar till. då slår ju fegisen i mig av på gasen.
 
nåt bra tips på att hitta balanspunkten? som det är nu kommer jag till en viss höjd o då känns det som om jag är på väg att slå över(jag vet det är aplångt kvar. har kommit typ till halv elva eller nåt), bakfjädringen liksom verkligen gungar till. då slår ju fegisen i mig av på gasen.

När du kan hålla jämn gas utan att öka i hastighet är du på ballanspunkten (kan man väl säga)
 
Häromdagen gjorde jag min första nedväxling på bakhjulet... Lite stolt är man..

Eller... kan alla det? Jag menar... jag körde bakhjul på 6an i ca 110km/h på en lång rak landsväg så kom jag ifatt en bil i en nerförsbacke och då växlade jag ner till femman och låg kvar bakom honom på bakhjulet och körde.

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Skit,du är kungen!!Djävlar,hur fan gjorde du detta?Jag hoppades läsa att du tog fram gjettingen o slog med den biljäveln!!!11!!11
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top