Köra bakhjul!

JAAAAAAA!!!! äntligen!! efter 2dagars träning så sitter växlingarna 1-2-3 på slangen!! vilken känsla! nu är det bara ballanspunkten kvar att träna in :Rockbanan

är en jäkla skillnad att dra upp denna i jämförelse mot r6 jag hade innan, med rätt teknik så är millen väldigt lätt att handskas med på slangen :tungan
 
Last edited:
i slutändan är det nog kopplingen som gäller för alla om man vill vara duktig på att köra på bakhjulet. Gasar man upp den så kommer man oftast upp i så höga varv så man antingen måste växla elr lägga upp den i balanspunkten för att sakta ner. Enklast är att koppla tycker jag! :tummenupp

Har bara 125a men jag kan tänka mig hur det är ändå :tungan
 
Har en Zx9r -96:a med orginal drevning som jag försöker lära mig köra bakhjulet på. Funkar både att gasa och koppla upp dem på 1:ans växel. Lyckats några ggr men sedan motorbromsar den när jag har för hög varv så den åker ner igen på två hjul. Försökt att gasa upp den på tvåan och det e fan omöjligt. Så vid ett tillfälle försökte jag koppla upp den utan resultat. Nån som har tips eller råd? eller vet om det går att wheela på andra växlar än 1:an?
 
Jag kopplar upp min ganska ofta numera (bara på 1ans växel, 2an funkar inte. 125cc 4 takt...) så slipper man få så högt varv, kan man få upp den kontrollerat med kopplingen är det ganska bra för då slipper man få så mycket fart och har därmed mer utrymme för att gasa på om man nu vill göra det eller fortsätta köra långsamt.

För övrigt är jag riktigt glad att jag inte fattade att jag kunde koppla upp den först, gör man fel och är för vågad är det ju risk för att hojen flyger upp och går över. Så man ska ta det lungt med kopplingen om man är nybörjare.
 
Last edited:
i slutändan är det nog kopplingen som gäller för alla om man vill vara duktig på att köra på bakhjulet. Gasar man upp den så kommer man oftast upp i så höga varv så man antingen måste växla elr lägga upp den i balanspunkten för att sakta ner. Enklast är att koppla tycker jag! :tummenupp

Har bara 125a men jag kan tänka mig hur det är ändå :tungan
Lyfter upp min gammla fighter från 35kmh på 2an utan koppling ökar inte så många kmh innan man är uppe, ett kugg mindre fram.
 
Har en Zx9r -96:a med orginal drevning som jag försöker lära mig köra bakhjulet på. Funkar både att gasa och koppla upp dem på 1:ans växel. Lyckats några ggr men sedan motorbromsar den när jag har för hög varv så den åker ner igen på två hjul. Försökt att gasa upp den på tvåan och det e fan omöjligt. Så vid ett tillfälle försökte jag koppla upp den utan resultat. Nån som har tips eller råd? eller vet om det går att wheela på andra växlar än 1:an?

Har mera varv innan på tvåan eller varva den mera när du kopplar up den. Och inte bara tryck in kopplingen snabbt med ett litet gaspådrag.
Funkar det inte med att göra så får du hålla in kopplingen några hundradelar till så varvet går upp lite mera..

Gör det försiktigt lite lite lite i taget så du känner när det börjar hända grejer.

Jag är ingen expert alls. Lika mycket nybörjar som dig.. Men det är det jag lärde mig av min hoj innan den la av.
 
Lyfter upp min gammla fighter från 35kmh på 2an utan koppling ökar inte så många kmh innan man är uppe, ett kugg mindre fram.

Aa det är ju bra gjort :tummenupp men om man ska göra lite mer avancerade grejer som cirklar o sånt så känns det nog bäst om man kopplar upp den, kanske bara är för att jag alltid har kopplat upp min :D
 
Tja! Jag ska gå emot strömmen med sporthojjar och fråga om det finns nån här som stuntar med kardandrift?

Jag upptäckte för ungefär 1 månad sedan av en händelse hur lätt min kardandrivna Honda CBX 600 E -83 gick att resa upp så jag håller på och tränar för fullt nu :yoparty
 
Min 750 kom på gaspåslag både på ettan och tvåan. Med lite teknik.. av och påslag på 3an.
Har inte kört någon hoj som varit enklare att köra på bakhjulet med...

Åk ut på ett flyfält och prova där..[/QUOTE]


just nu är man full men hoppas du kan läsa det jag skriver :) du får gärna nämna vilket pizza drev du använder, för jag tror dej inte annas, har plågat min hoj till döden men lyckas bara få 3cm luft på 2an, så skippa allt skit snack å lägg upp film som bevisar slagningen på 3an med orginal drev
jag vet i övrigt hur man slangar med både cross & offroad men sporthojen har jag plågat utan större resultat
 
Last edited:
Så här ska man inte göra för då går det som det gick...

[YOUTUBE-ID]http://uk.youtube.com/watch?v=HbT9H0iS6qo[YOUTUBE-ID]
 
Aa det är ju bra gjort :tummenupp men om man ska göra lite mer avancerade grejer som cirklar o sånt så känns det nog bäst om man kopplar upp den, kanske bara är för att jag alltid har kopplat upp min :D
Cirklar, låter jag andra syssla med, jag utför endast det enklaste möjliga på slangen.

Med en gammel R1?

Berätta gärna lite mer utförligt hur du gör för jag har väldigt svårt att tro dig!
För det första får du en helt annan sittställning med fighter och bra mycket mer kraft, pga för dåligt dragen kopplingvajer orka jag inte hålla på med koppling så var det bara ta hjälp av fjädring osv. Samt att förknasarna var grymma.
 
Last edited:
Så här ska man inte göra för då går det som det gick...

[YOUTUBE-ID]http://uk.youtube.com/watch?v=HbT9H0iS6qo[YOUTUBE-ID]


jo men ett prakt exempel på ettans växel pådrag och försöker styra hur högt han ska gå med gasen hela tiden.. ska man hålla på när man är lite "rookie" men ettan så varva ur bara tills du hittar läget, dvs upp på slangen vid ca 70kmh och inte runt 40 som han gör i filmen.. men som sagt finns in film som jag skickat i nån tråd där bike har en wheelie skola som jag tycker är bra hetsa inte i början när ni försöker vi till det.. Det kommer när det kommer..

Dessutom så verkar det som många tar körkortet skaffar hoj och ska efter andra dagen börja med wheelies när det enda dom kört innan är en zundapp eller nåt.. inte att rekommendera lär känna din hoj först, lär dig hitta bakbromsen kör lite circklar och träna på den klassiska garagevändning sen kan man fundera på wheelies..
Detta är inte riktat till nån spec här tänkte bara i största allmänhet efter hur att ha sett diverse wheelie crasher..
Kör hårt..
=P
 
min första hoj jag försökte köra på bakhjulet på de va en zx6r 00. och de va helt omöjligt enligt mej, så jag la ner verksamheten hehe. tills jag köpte en hayabusa. heheh, piss lätt att få upp den på tvåan på gas. 3an är inga problem i lite uppförsbacke på gasen :tummenupp men jag är inte duktig än heller om man säger så jag är fortfarande i baby stadiet. men jag testade att slänga upp en gammal gsxr 750 95 som jag byggde om till streetfighter åt en jobbar kompis. fan vilken kontroll man hade och jag vart förvånad att den gick upp så pass lätt som den gjorde. pga att de är en gammal hoj. men men man ska aldrig slutas förvånas :tummenupp

så till alla er där ute som inte får upp hojen på bakhjulet. de är bara och träna :yoparty om jag kan kan även ni så lycka till :tummenupp
 
min första hoj jag försökte köra på bakhjulet på de va en zx6r 00. och de va helt omöjligt enligt mej, så jag la ner verksamheten hehe. tills jag köpte en hayabusa. heheh, piss lätt att få upp den på tvåan på gas. 3an är inga problem i lite uppförsbacke på gasen :tummenupp men jag är inte duktig än heller om man säger så jag är fortfarande i baby stadiet. men jag testade att slänga upp en gammal gsxr 750 95 som jag byggde om till streetfighter åt en jobbar kompis. fan vilken kontroll man hade och jag vart förvånad att den gick upp så pass lätt som den gjorde. pga att de är en gammal hoj. men men man ska aldrig slutas förvånas :tummenupp

så till alla er där ute som inte får upp hojen på bakhjulet. de är bara och träna :yoparty om jag kan kan även ni så lycka till :tummenupp

Har sett folk wheelia på zx6r riktigt bra med hjälp av kopplingen så går det gör det kan jag intyga
 
Hehe .. jag sitter och små ler när jag läser detta.

Och tänker tillbaka på 80-talet när mc-gängen kom slangandes genom byn på sina CB`s .. GPZ´s .. GS´s hojar från tidigt 80-tal.

Idag körs det fan custom hojar på bakhjul .. och ni får inte upp era RRRRRR hojar ??

Jag har personligen svårt att komma ihåg en hoj som jag inte fick upp på slangen .. möjligtvis min CB125 F jag hade när jag var 14.

Nää mina vänner .. åk och köp er en varsin NO FEAR keps .. sätt den bak och fram och gasa till ordentligt.

Jag är ganska säker att det inte sitter i hojen, utan ert psyke. När ni blir av med er rädsla att tippa över eller klota så kommer det av sig självt.

För kunde dom DÅ .. så kan vi NU
Vi har ju trots allt 10ggr bättre material att leka med.

http://www.youtube.com/watch?v=wichS4u2edQ
Vissa av hojarna i det klippet visar lite det jag snackar om.

Eller så kan man ju alltid köpa en sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=RCZ35UI7-rM&feature=related
 
Har sett folk wheelia på zx6r riktigt bra med hjälp av kopplingen så går det gör det kan jag intyga

de ha jag sätt ochså men de va min första (stora) hoj:rolleyes: . så man va inte direkt sugen på att koppla upp den då pga oerfarenhet hur hojen skulle reagera etc:D
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top